Jump to content

BRNO kombi 7*57 R12 til småvilt....


ize79

Recommended Posts

Hei hei....

 

 

Kjøpte meg nylig en brukt kombi, først å fremst pga pris, kunne ikke la den gå fra meg :)

HAdde i utgans.punktet tenkt til å begynne med harejakt, men da blir vel denne litt grovkalibret antar jeg.... Men revejakt blir det ihvertfall!!!!

 

Men hva er egentlig rammene for dette våpenet?! i forhold til dyr?! Funker den egentlig bare fra rådyr å oppåver?!

Link to comment
Share on other sites

Guest loudenboomer

Skyter du bra med den kan du bruke den til alt. kaliberet er normalt ladet til moderat hastighet (800 mps) - men kulevalget vil ha noe å si. Jeg ville testet 156grain oryx. Men det er mulig den er litt bløt til fugl. Tipper den er ok til hare og opp.

 

Sellier & bellot har en fabrikkladet helmantel også.

 

http://www.sellier-bellot.cz/rifle-ammunition.php?product=12

 

For mindre fugl vil jeg si kravet er å kunne samle innenfor 30-35mm på den avstanden det skal skytes på.

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Riflekaliberet skal du ikke bekymre deg om, jeg har selv skutt hare (flere) med 7mm rifle og det går helt fint så lenge du ikke setter skuddet "midtskips" -da går det dritt...

 

Du skal heller vektlegge hagleløpet, fordi dette er fra fabrikken såpass trangborret at den er nærmest ubrukelig. Ved å teste på papir kan du se treffbildet av haglesvermen og tegn da inn omrisset av en hare hvis du da har mer enn 7-8 hagl i skrotten begynner du å nærme deg max av hva som er hensiktsmessig.

 

Selv testet jeg mitt våpen på 25 meter, hovedsakelig pga rådyr er hovedviltet og etter test fikk jeg åpnet trangborringen fra 1/1 til 1/4. Den endringen var avgjørende fordi nå går det an å lage deilig mat ut av viltet jeg skyter, før begrenset det seg til ubestemmlige gryteretter ol...

Link to comment
Share on other sites

Her ei brno 502 i samme kaliber og det er etter mi mening blitt et bra våpen.

Jeg har polert og filt av litt på avtrekkerhaka på rifleløpet, så nå er det også blitt bra.

Du kan bruke denne på alt fra fugl til elg. Anbefaler helmantel til fuglen:-)

 

Jeg har ikke hatt noe problem med hagle løpet mitt, skutt mye rådyr med det og brukt den ganske mye på lerdue skyting også.

 

Det jeg liker best med denne kombien er de åpne siktene. Jeg bruker derfor ikke kikkert på denne og skyter allikevel rådyr opp mot 150meter

Link to comment
Share on other sites

Du skal heller vektlegge hagleløpet, fordi dette er fra fabrikken såpass trangborret at den er nærmest ubrukelig. Ved å teste på papir kan du se treffbildet av haglesvermen og tegn da inn omrisset av en hare hvis du da har mer enn 7-8 hagl i skrotten begynner du å nærme deg max av hva som er hensiktsmessig.

 

Selv testet jeg mitt våpen på 25 meter, hovedsakelig pga rådyr er hovedviltet og etter test fikk jeg åpnet trangborringen fra 1/1 til 1/4. Den endringen var avgjørende fordi nå går det an å lage deilig mat ut av viltet jeg skyter, før begrenset det seg til ubestemmlige gryteretter ol...

 

Jeg er enig i at det er viktig å sjekke hagla på papir, men ikke at den nødvendigvis er for trang. Hvis det er en 300 du har kjøpt vet jeg at disse vanligvis ble levert med 3/4 trangborring. Har også hørt at noen ble levert med full boring, og den dobble haglepipa jeg har ble levert med full TB i begge løp, hvilket er bra fordi man da sjøl kan vurdere hvilken pipe man vil ha mest åpen.

Jeg har fremdeles 3/4 boring i kombien min, og har ingen planer om å borre opp den.

 

Riflekaliberet fungerer til mye, men en form for helmantel eller matchkule er nok å foretrekke på småvilt.

Sjekk også samskytinga. Jeg gjetter på at du får best resultat, (altså at haglesvermen, og kula treffer på samme sted) ved å bruke ei tung kule.

Link to comment
Share on other sites

tusen hjertelig for bra info!

 

Ble litt i tvil om jeg hadde kjøpt ei børse som ikke egnet seg for dyr med mindre størreslse.

Spes i å med at jeg har så å si ingen erfaring med rifle fra før.

Tenkte som så at ei kombi-børse åpner ett helt nytt kapitel, når jakt-turer angår.

Skal ta en titt på nærmere type Brno børse dette er, å også borringene.

Fikk også med hagle-løp som jeg ikke har sett på enda en gang :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...