Jump to content

Lengste hold!!


510 Førland

Recommended Posts

Er vel ikke så mange av oss som kan skilte med mye erfaring på 1200 m - heller ikke på 800 - 1000m.

 

Sett bort fra noen skudd med Barret på rundt 800m, er 711 m det lengste jeg har latt jaktrifla prøve seg på - da ble det til gjenegjeld 1. skudd treff på 25x40 cm.

 

Det har ellers blitt en del skudd på 500 - 600 meter og riktig mange på 412 meter. På sistenevnte krever jeg samlinger på under 10 cm, 5 skudd, ved fornuftige skyteforhold for å være fornøyd.

 

...så får de som mener 412 m ikke er langhold ha meg unnskyldt... :oops:

Link to comment
Share on other sites

Takker for svar. Må med en gang si at eg ikke er vant med lange hold. Har stort sett ikke skutt på lenger hold enn 300m og da lite på det og. Men det har altid interisert meg å prøve litt lengre hold siden eg føler at eg har utstyr til det. Hadde vert spennende å sett hvordan opplegget til de erfarne er!

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg får prøve meg på dette forumet også :D

 

Jeg har skutt litt på lange avstander, men mest med 12,7mm. Men har også luftet min 6,5x284 Remington rifle på 1200 meteren i Hengsvatn skytefelt. Vi har her en bane med 3 standplasser mot en elektronisk skive. Det er trådløs overføring mellom skive og monitor på standplass, så man kan ta med seg monitoren å skyte på 800, 1000 og 1200 meter. Bruker man terrenget kan vi strekke holdene til over 1500 meter.

 

Her ser dere et bilde fra standplass 1200 meter

standplass1200meter.jpg

Skiva står på andre siden av det islagte vannet dere ser i bunn av dalen. Skyter mellom de to furuene dere ser foran standplass.

 

Skiva sett gjennom S&B PMII 5-25x56

skive1200meter.jpg

 

Du lurer på hvilke samlinger man kan oppnå på disse avstandene med rett utstyr. Jeg vil tro at med gode lys og vindforhold (mye lys og lite vind) at det er mulig å ligge på ca 1 MOA samling med 3 skudds grupper på denne avstanden. Men jo flere skudd du setter i gruppa jo verre er det!

Det er lang flygetid, kula er innom flere høydelag og det er vanskelig å spotte små endringer i vind som vil gi deg store utslag der fremme. Jeg har slitt litt med høydespredning også, men dette kan være rekylopptak ++++++++ mange andre muligheter :lol:

 

Dette er en av de bedre gruppene jeg har på denne avstanden med 6,5`en

serienr3.jpg

140 gr A-Max i ca 900 m/s - Gruppa er på 44,3 cm, men som dere ser skulle jeg ha gitt meg på 3 skuddsgruppe.Det fjerde skudde sitter over :? .

 

Jeg skyter kun med tofot uten støtte bak. Håper vi får til en tur opp her på langholdstreningene utover våren, så kan dere få prøve også.

Har skutt på avstander ut til 2000 meter, men her er du helt avhengig av en som spotter for deg. Jeg er fornøyd med treff i plate på 2x2 meter på denne avstanden etter noen innskytingsskudd :mrgreen:

 

Håper dette ga deg litt mer "kjøtt på beinet" 510førland.

Link to comment
Share on other sites

Har nok aldri skutt på 1200m.

 

Innteressen har alltid vært der, men det var først etter at Trg`n kom i hus at det har blitt litt særiøs skyting, da på hold opp til 750m.

Børsa går, problemet er vindbedømming, ved ikke altfor vanskelige forhold (nogenlunde jamn vind på 2-3sekm.) er ett førsteskudds treff på 40x40cm plata på 500m oppnårlig, ved 600m er det merkbart vanskeligere (50% mere vindavdrift).

Ved opptimale forhold spotter jeg meg selv fra 300-350m (fra tofot/beanbag, 7kg børse, 185grs/800ms.)

 

Lengste skudd noen gang:

Med god hjelp av Sakotrg som spottet og ga meg korreksjoner i MIL. En stein på 1025m estimert til 100x30cm.

Må si jeg kjente en barnselig glede når jeg så støvføyka på skudd nr. 2 :P

Link to comment
Share on other sites

Erfaringen er tynn siden jeg bare har prøvd 1200m en gang, ikke er skyttern på landslaget, og rifla bare en DFS-moped i 6,5x55.... så 5 skuddsgruppa på 1200m var 495mm. På det tidspunktet var vindavdriften 3m. Litt senere på dagen skjøt jeg ikke på elektronikk, men spotteren mente det lå innafor 30cm, da med endel mindre vind.

 

Må bare få si at dette er helt rått. Kommer nokk ikke til å opnå noe slikt, men det skader ikke å prøve iallefall.

Virker iallefall som DFS mopeden din fungerer bra og skytteren likeså.

Link to comment
Share on other sites

Hei, jeg får prøve meg på dette forumet også :D

 

Jeg har skutt litt på lange avstander, men mest med 12,7mm. Men har også luftet min 6,5x284 Remington rifle på 1200 meteren i Hengsvatn skytefelt. Vi har her en bane med 3 standplasser mot en elektronisk skive. Det er trådløs overføring mellom skive og monitor på standplass, så man kan ta med seg monitoren å skyte på 800, 1000 og 1200 meter. Bruker man terrenget kan vi strekke holdene til over 1500 meter.

 

 

Du lurer på hvilke samlinger man kan oppnå på disse avstandene med rett utstyr. Jeg vil tro at med gode lys og vindforhold (mye lys og lite vind) at det er mulig å ligge på ca 1 MOA samling med 3 skudds grupper på denne avstanden. Men jo flere skudd du setter i gruppa jo verre er det!

Det er lang flygetid, kula er innom flere høydelag og det er vanskelig å spotte små endringer i vind som vil gi deg store utslag der fremme. Jeg har slitt litt med høydespredning også, men dette kan være rekylopptak ++++++++ mange andre muligheter :lol:

 

 

Jeg skyter kun med tofot uten støtte bak. Håper vi får til en tur opp her på langholdstreningene utover våren, så kan dere få prøve også.

Har skutt på avstander ut til 2000 meter, men her er du helt avhengig av en som spotter for deg. Jeg er fornøyd med treff i plate på 2x2 meter på denne avstanden etter noen innskytingsskudd :mrgreen:

 

Håper dette ga deg litt mer "kjøtt på beinet" 510førland.

 

 

Takker så meget for alle svarene deres og ja dette ga meg mer kjøtt på beinet.

Nå må eg nokk få meg en ny stokk til sakoen, uten at eg absolutt på det, så er det bare å sette i gang.

 

Har lenge tenkt på en slik elektronisk skive. Hvor mye må en ut med for å få noe tilsvarende utstyr?

 

Ellers berømmer eg skytingen din. Flott at folk klarer å prestere slikt på så lange hold.

Når dere skyter på disse avstandene, bruker dere en av de vanlige programmene til å rekne ut kulebanen eller er det noe dere rekner ut med penn, papir og kalkulator?

Link to comment
Share on other sites

Erfaring?? Nei, det kan jeg ikke påberope meg (her heller). Men jeg har da prøvd såvidt på 800m, 1000m, og 1200m jeg også. Moro?.............JA!! I allefall når jeg slapp å gå for å se etter hvor jeg traff.... :lol:

 

6,5-06'n min koste seg fælt den, men kikkerten satt litt for langt "bakpå" for å kunne skru meg inn på hold over 1000m. Men nå er'n løfta litt i ræva. Nå sitter det montasjer med elevasjon der, og jeg har klikk ut til 1350m ser det ut til. :D

10 skudds på drøye halvmeteren, i god sidevind, på 1200m synes jeg da er ok, med en gammal Mauser.

Har bare såvidt prøvd .50 Barreten på disse holdene, og har ikke presisjonsskutt med denne. (Ennå :wink: )

 

OTS er vel gutten jeg vil rusle bort til og trekke til side, hvis jeg lurer på noe når det runder 1000m ja. :wink:

Men for all del, Roe har vært ute i vinden han også....

Link to comment
Share on other sites

Hørest bra ut.

På rifla som eg tenkte eg ville prøve meg på litt lange hold med, har eg en zeiss 3-12x56 Victory med milldot, men kunne godt tenke meg litt mer forstørrelse! Noen som har noen tips til sikte eller har et brukt et å selge til meg? Eller burde eg bare bruke det eg har?

 

Ellers lurer eg veldigt på hvor mye eg må ut med for en slik elektronisk blink. Trenger ikke vere samme type som brukt over, men helst en som går til 500m!!

 

Takker for alle svar, skal bli spennende å få prøve seg...

Link to comment
Share on other sites

Bruk den kikkerten du har du, den kommer du langt med ( :) )

Prøv å hold kostnadene nede til å begynne med, og prøv deg litt frem til du finner fram til det du liker best. Noen foretrekker "kanoner" og andre megahøyhastighetsbørser, noen Amrikansk optikk, mens andre ikke kan fordra det..

Og hvorfor ikke begynne med noen gonger? Det er mye rimeligere, kjapp tilbakemelding, og lett å lage av skrapjern ( som holder en stund hvis ikke for mange skyter på dem)

 

12x kikkert er vanlig på S&B Police marksman, så kommer 16x og tilslutt 25x, som ganske få har. Imidlertid er det ofte vanskelig å bruke over 16x på grunn av mirage..

hepp.

Link to comment
Share on other sites

Ok, greit å slippe å kjøpe nytt, om det går ann å bruke den kikkerten eg har. Får prøve den i første omgang om det ikke dukker opp en bra brukt en!

 

Men elektroniske skiver har eg veldigt lyst på. I forhold til annen skyte trening og.

Hadde en gang noen linker til flere firma som selger slikt, en av de var vell til noen som selger de Kongsberg skivene. Noen som har noen linker å dele med meg?

Link to comment
Share on other sites

Skal kontakte de begge 2 for priser og info.

 

Er det noen som har erfaring og kan anbefalle noe?

 

Hei ta deg en tur inn på Sluttstykket.com under langholdskyting, her ligger en post fra meg på dette temaet.

 

Når det gjelder kikkert er jeg enig med streken :!: Du har en kjempe kikkert. Jeg bruker stort sett "bare" 8x forstørrelse på avstander over 1000 meter med min 3-12x56 zeiss, rettikkelet blir fort for stort (dekker hele målet) ved for høy forstørring.

Link to comment
Share on other sites

Flott at eg kan bruke den kikkerten eg har.

Nå har eg da foresten bestemt meg på å kjøpe en elektronisk blink med alt tilbehør.

Noen som vet om det er mye bal for å få det til etter at du har motat noe slikt.

 

Synst prisene på kongsberg sine blinker ikke var så avskrekkende. Noen som vet hva monitoren til kongsberg koster da?

 

Takker for svar,.

Link to comment
Share on other sites

Da er et komplett system bestilt me blink på 130cm x 130cm. Den store blinken på 180cm x 180cm blir nesten 3 ganger så tung, så den får bare vere.

 

 

Fortell litt mer da.. Priser, hva er det du har bestilt :P

Link to comment
Share on other sites

Pakken som eg bestilte kom på ca 20000kr, kunne vell fått det litt billigere om eg valgte litt andre komponenter, men nå fikk eg det som eg ville. Pakka her inneholder blink, radio sender og mottaker, pc program, kabler og mye mer eg ikke skjønna så mye av. Blinken er 130cm x 130cm og med microfoner i hvert hjørne.

 

Ble anbefalt microfoner i bunnen istedet for i hvert hjørne her på sluttstykket,pga at det ikke er så lett å skyte sundt microfoner, og hadde egentlig bestemt meg for det, men etter mye prating med kjekke folk på kongsberg tok eg heller de hjørne microfonene.

 

Om eg skulle skyte sund en microfon, så koster den ca 400kr, ikke all verden. De mente og at nøyaktigheten var bedre med 4 hjørne microfoner og magebandet på midten av blinken holdt 3 ganger så lenge. Grunnen til at bandet holdt 3 ganger så lenge var at de blinkene med microfoner i bunnen ikke fungerte så godt med mye hull i magebandet.

 

Håper eg har gjort det rette iallefall.

Skal bli spennende å få testet dette!!

Link to comment
Share on other sites

Hvordan er det egentlig med disse elektronsike skivene, hvor mange skudd kan man skyte før man må bytte ut noe?

Jeg ser på skytebanen hvor jeg av og til skyter elektronisk at de drar ut en lang plastremse (ser ut som en stor gammeldags filmrull).

Har du dette systemet?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...