Jump to content

UTM WGS84?


smaug

Recommended Posts

Hei,

 

Sikkert mange her som har stålkontroll på WGS84 og UTM og hvordan dette fungerer mtp kart, GPS osv.

Saken er den at jeg har fått vedteig av Fefo(Finnmark eiendom) og de oppgir posisjon i UTM WGS84. Tallene sier meg ikke en dritt selv om jeg utmerket godt vet hvor det aktuelle punktet er men av ren nysgjerrighet prøver jeg å forstå dette noe finurlige kart referansesystemet.

Det som setter meg helt ut er dette med sone. Norge skal pr def befinne seg fra sone 32 til 35 og V til W. Selv jeg skjønner dette og lett se dette ut fra sonekartet feks her:

http://www.dmap.co.uk/utmworld.htm

Da er det veldig rart når Fefo oppgir sone 42R som jo er i Pakistan! Enda mer merkelig er det at når jeg legger inn Fefo sin UTM WGS84 kartreferanse i en UTM til lengde/breddegrad konverter som stemmer den likevel spot on når jeg legger inn konvertert resultat i Garmin Basecamp. WTF? Skjønner ikke en dritt!

Link to comment
Share on other sites

Hæ? Sonen blir jo brukt som referanse for øst retningen mens ekvator blir brukt som referanse for nord retningen. Da skulle man jo tro at hvis man mater inn en sone som er i Pakistan så er man helt bak mål, like forbanna stemmer det likevel. Er det en egen sonedeling kanskje når det er WGS84?

Link to comment
Share on other sites

Systemet er som du skriver definert slik at man ikke skal bruke feil sone for koordinater. Det som er nord for 80° skal heller ikke angis med UTM. Men siden "båndene" går rundt polpunktene kan man få slike effekter. Det er selvsagt de hos FeFo som har gjort feil. 

Link to comment
Share on other sites

28ad74e.png

 

 

Det er koordinater innenfor de røde strekene som er "lovlige" koordinater, men matematisk kan man fint bruke de koordinatene som er utenfor de røde grensene men innenfor rutenettet på bildet. 

 

Her er det lett å se at nordpolen er i alle zoner, men er definert til å ikke være med.

Link to comment
Share on other sites

18 minutter siden, smaug skrev:

Her har jeg klipt ut eksakt fra teigseddelen:

(Referanse teig (UTM WGS84): Zon: 42R Ø 629460, N 2932593 )

Ser ut for meg som om noen har greid å bytte om lengde og breddegrader  og så konvertert til UTM.

Edited by amatør
Link to comment
Share on other sites

At en kan gå utenfor det lovlige er et godt poeng, men det kan ikke være forklaringen her. Referansen er jo øst for meridianen, og sone 42 ligger alt for langt øst til å berøre Norge. Høyden stemmer heller ikke, for å nå nordnorge må en opp i N7000000.

Hvis jeg mater referansen inn her: http://www.rcn.montana.edu/resources/converter.aspx Ender jeg opp i India, på grensen til Pakistan.

 

Hvordan i huleste klarte Smaug å treffe rett sted forstår jeg ikke Hvilket verktøy brukte du for å konvertere til L/B?

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

36 minutter siden, Erlend Meyer skrev:

...Ender jeg opp i India, på grensen til Pakistan....

Det er jo ikke helt uvanlig å outsource it-drift til India. Og It og GIS er gjerne litt sammensurret. Kanskje FeFo har GIS-avdelingen sin der:lol:

Link to comment
Share on other sites

Amatør har vel funnet forklaringen. GeFo har startet med posisjon i lengde/breddegrader, så byttet om på disse når de konverterte til UTM. Da ender en opp med en posisjon i India, det er ingen annen måte å tolke resultatet.

At du endte opp med riktig posisjon i Basecamp tipper jeg skyldes en glipp fra din side, kanskje du hadde posisjonen registrert fra før?

Link to comment
Share on other sites

2 timer siden, smaug skrev:

Hva er galt med bare lengde/breddegrad?

Det er et helt ubrukelig koordinatsystem for kart, hvor man beveger seg innenfor noen mils omkrets. f.eks det man greier å gå til fots.

 

Koordinatsystemet er i meter. Det er lett å lese av ett kart, og det er lett å regne ut avstander i luftlinje (pytagoras)

 

Om du har koordinatene der du er, og skal 500m lengre nord, er det bare å legge til 500 til Nordkoordinaten. Tilsvarende legge til antal meter øst, eller trekke fra om du skal vest.

Link to comment
Share on other sites

9 timer siden, Erlend Meyer skrev:

Amatør har vel funnet forklaringen. GeFo har startet med posisjon i lengde/breddegrader, så byttet om på disse når de konverterte til UTM. Da ender en opp med en posisjon i India, det er ingen annen måte å tolke resultatet.

At du endte opp med riktig posisjon i Basecamp tipper jeg skyldes en glipp fra din side, kanskje du hadde posisjonen registrert fra før?

Nei posisjonen hadde jeg ikke fra før av i Basecamp. Har lekt meg litt med å konvertere UTM til L/B og det snedige er at når jeg bruker sone 42R så blir koordinatene riktig bortsett fra snudd omvent da. Velger jeg en annen sone blir alt med en gang helt feil. Merkelig at det ikke blir totalt feil med såpass feil sone.

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, amatør skrev:

28ad74e.png

 

 

Det er koordinater innenfor de røde strekene som er "lovlige" koordinater, men matematisk kan man fint bruke de koordinatene som er utenfor de røde grensene men innenfor rutenettet på bildet. 

 

Her er det lett å se at nordpolen er i alle zoner, men er definert til å ikke være med.

Hmm, her tror jeg du bommer. De to røde strekene ER øst og vest grensen for sonen aka rutenettet. Den ser veldig kurvet ut fordi den vertikale aksen er komprimert 15 ganger i forhold til den horisontale aksen og fordi diagrammet representerer en 3D jordklode mens UTM kartet er et 2D kart med firkanter. Går du på utsiden av de røde strekene er du i en annen sone og i teorien kan du ikke finne rett punkt i kartet hvis du er i feil sone siden øst-vest bruker senterlinjen i hver sone som referanse?

Nordpolen og sørpolen finnes ikke i dette systemet.

Link to comment
Share on other sites

Ja på utsiden av de røde strekene er man i en annen sone, men mange konverteringsprogrammer tolker allikevel slike koordinater.

 

Om man legger inn ulovlige koordinater i denne kalkuleringen. f.eks sone 32v 8500000N 0Ø, får man en lengde og breddegrad. konverterer man så lengde og breddegraden tilbake, kommer UTM koordinatorene i en annen sone

 

http://www.arcticpeak.com/navigation/UTM-APRS.htm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...