Jump to content

Fangst og redning


Vaquero

Recommended Posts

http://www.kvf.no/vaapen.php?type=Ammo&weaponid=AMM0083

Jeg hadde ikke tenkt å skrive så mye om disse patronene, linken over fra Kongsberg Våpenhistoriske Forening er i seg selv en fantastisk side for de som vil granske innholdet, også en fin side om haglpatroner med mer. 

Norske patroner for ulike formål er faktisk et fint og interessant samlerområde i seg selv, samlerobjektene finner vi til og med her hjemme i Norge. 

DSC01090.JPG

Edited by Vaquero
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Jeg fant ikke noe om de to patronene til venstre på KVF-sida. Den lengst til venstre er heilmantel ("stålmantel") for avliving av skutt hval.

 

Da jeg var inspektør på hvalfangst i 1980, som den aller første, var jeg rundt på hvalskutene, som lå i Tromsø og ventet på åpningsdagen. De skulle ha avlivingsgevær med kaliber "over 8 mm", i tillegg til kanonen (-e), det var jo kaldharpun som ble brukt da. Det var mange interessante våpen. Noen hadde funnet fram gamle Jarman med denne patronen. De fleste hadde Voere, Husquarna eller Brno i 9,3x62, noen hadde Brno i 375 H&H, en hadde Vinchester M/70 i 458 Win Mag. Felles for de aller fleste våpna var at de var elendig vedlikeholdt, rustne etter bruk i sjømiljø, skjeftene var knusktørre og ofte sprukne (ikke ufarlig, med slike kalibre og tunge kuler!), og på noen hadde siktene løsnet, og var festet igjen, med tape!

Link to comment
Share on other sites

Dette er et interessant tema, jeg har samlet på alle de gamle 6,5 eskene jeg har fått fatt i, men de er ikke helt systematisk lagret.

De avbildede patronene til venstre er en vanlige militærpatroner for Jarmann rifle, nr to er mest sansynlig ladd for jaktrifle i 10,15. Den helt til venstre kan også være for Hotchiss mitraljøse, bunnstemplene kan fortelle mer.

Jarmannpatronen fikk mantlet kule rundt århundreskiftet, og ble da også ladd med røysvakt krutt. Jeg har aldri funnet dokumentasjon på om mitraljøseammo var med annen ladning enn den for rifle. Men på de 10 skudd papirpakkene var det stemplet for mitraljøse på noen. Jeg har eksempler på mitraljøseammo ladet så sent som 1900.

Link to comment
Share on other sites

Det ser ut til at mitraljøseammoen du nevner har funnet veien til kvalskutene, ad uransakelige veier. Den patronen jeg fikk forært ombord i ei kvalskute, har bunnmerking "RA", "19 - 00", og "2".

 

Jeg har også en lang drivpatron, maken til nr. 3 på bildet. Det kan se ut til at den har fått satt på en ekstra "hals" fra 55 mm og opp, det som ser ut som ei rille på bildet til Vaquero, sannsynligvis for å lette monteringen av "dekkskillingen" i kopper. Denne patronen har bare en "X" som bunnstempel, eller kanskje heller et lite "kvadrat", som det går fire "streker" ut fra.

 

Videre har jeg ei eske korte drivpatroner, make til de som er avbildet på KVF-sidene. Den jeg har, er merket med "LOT 5-RA-76" på undersida av eska, og " - JUNI 1981" på oversida. Det siste er da utløpsdatoen for godkjenning som sikkerhetsutstyr om bord i båter. Disse hylsene har ingen merking, men tennhetta er sikra med ei lita ringniting, og forsegla med grønn lakk (?), samme som i militær 7.62 fra RA.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...