Jump to content

Sett hjort 08


peik

Recommended Posts

Vel, så er jakta beklageligvis over i Hordaland. I Masfjorden hvor vi jakter, har det i år igjen vært store uklarheter mht jaktperiode. Dette skyldes kun udugelighet i kommunen. Mye hjort har det heller ikke vært. Bø-jakt har vi desverre ikke fått lov til, så alt har foregått i utmark. Mitt 15.år på jakt har ikke gitt uttelling personlig. På laget har vi fått 2 av 5 dyr.

Når regnskapet er gjort opp ligger vi på 23,9 timer jakt pr. sett hjort. Ikke mye å rope hurra for..

Noen som har kommentar til det tallet?

Kan det være at hjorten har endret adferdsmønster og dannet store flokker nå som de har blitt så mange, og at disse flokkene har funnet det for godt å holde til i andre vald :?:

Link to comment
Share on other sites

Fatter ikke vitsen med dette. Om jeg ser 1 eller 50 hjort en dag jeg går med våpen, hva spiller det for en rolle? Det skal bare telles når man går med våpen. Ikke blir det skikkelig fylt ut heller av flesteparten.

Link to comment
Share on other sites

For å være ærlig - vi fyller ut "sett hjort", "sett elg", og siden vi har et merkeprosjekt i området, skal vi fylle ut "sett merket hjort" i tillegg. Så dersom vi skyter merket hjort, skal det fylles ut et eget skjema for dette.

 

Deretter skal vi sende inn kjever, med egne merkelapper. Disse skal merkes med hvor de ble skutt, vekt etc. Sammen med alle kjevene, sender vi inn alle skjemaer, summert og utfylt etter alle kunstens regler (som også skal være merket med fellingssted, vekt, og alt det der....). Snart trenger vi egen sekretær.

 

Vi har som sagt til dag dato, enda ikke hørt, eller sett noen som helst resultat av disse skjemaene. Ei har vi sett, eller hørt at disse skjemaene skal leges til grunn for beregning av kvoter.

 

Jegrene har blitt en melkeku, for byrokratiet, og dette er hva jeg vil kalle "arbeid for trygd"...for å være litt ufin...

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Tror dette prosjektet er litt dårlig lagt opp. Dårlige jegrar ser lite eller ingen hjort, gode jegrar KAN se mye hjort. På innmark om kvelden vil ALLE se hjort. Så derfor burde det heller vært telling på innmarka i løpet av året. Det er en mye bedre pekepinn på bestanden.

Link to comment
Share on other sites

Vi fyller ut skjemaer så øyet er stort og vått hvert år.

 

Men når kvoten skal tildeles, så gjøres det på bakgrunn av telling på innmark - 2 tellinger - på våren.

 

I denne sammenhengen er dette skjemaveldet helt fånyttes. Vi har tilbakemeldt dette til viltnemda også nå da, og neste år, skal tellingen, sansynligvis, gjøres på helt andre måter.

Link to comment
Share on other sites

Jeg sitter i styret i storvaldet vårt og vi håper å dra nytte av sett hjort-skjema. Det har vært i bruk i 2 år hoss oss no. Men problemet til nå er å få folk til å fylle ut skjema og returnere det til styret. Det har ikke vært til nytte for oss enda når vi kunn har fått inn skjema fra 5-10% av jaktfelta våre.

Link to comment
Share on other sites

skjørtejeger - dersom man skal ha nytte av slike skjemaer, så må man komme med en analyse av skjemaene, og legge frem en eller annen form for konklusjon, som igjen gis en endring, eller dokumentasjon for tildeling.

 

Vi har fylt ut disse skjemaene i 4-5 år nå, og har fremdeles tilgode å høre noe som helst konklusjon, eller se en analyse av dem. Det siste jeg hørte denne uka, fra et nabovald, var - "nei, dette gidder jeg ikke lengre - pointless uansett".

Link to comment
Share on other sites

Dersom alle gjør jobben sin skal det ikke være noe stress med disse skjemaene. Det er raskt gjort for hver jeger. Jeg bruker 1 min. etter en dags jakt. Og det er viktig å gjøre det snarest mulig for å kunne huske alt. Det er det som skjer med overlevering til feltledere og videre til valdleder som er bøygen tror jeg. Der er det mange sløvpunger som ikke gjør jobben sin.

 

At "sett-hjort-skjemaene" ikke vises direkte i tildelingene er ikke så veldig rart. Det kunne også ha ført til at en del jegere såg veeeeldig mange dyr i løpet av høsten. Men det kan være interessant for forvaltningen over tid å se på disse skjemaene. Vi skal ikke dømme disse skjemaene nord og ned. Det er som sagt lite arbeid med de for den vanlige jeger.

Link to comment
Share on other sites

mork - hensikten er god. Veldig god faktisk. Og det tar ikke lange tiden å fyle dem ut.

 

Men så lenge man ser at faren for en betydelig overapportering er tilstede - ja da ser jeg iallefall ingen grunn til å fylle de ut, dersom det er slik at forvaltningen ikke tror meg.

Link to comment
Share on other sites

Høres kansje ut som om det er di som skal analysere og bruke skemaet til eventuelelt tildeling av kvoter, samt finne ut forholdet bukk kolle som har sviktet i ditt tilfelle Bukkebrøl. Skjema sett hjort tror jeg kan bidra til å finne ut mere om hjortestammen viss det brukes rettt av både dem som skal fylle ut skjema samt dem som skal analysere dem.

Link to comment
Share on other sites

Høres kansje ut som om det er di som skal analysere og bruke skemaet til eventuelelt tildeling av kvoter, samt finne ut forholdet bukk kolle som har sviktet i ditt tilfelle Bukkebrøl.

 

Du er nok inne på noe der ja. :wink: Du skjønner - noen av terrengene i storvaldet driver jaktutleie, og de fyller skjelden kvoten. Pussig nok endres ikke kvotene der, men duverden så mye hjort som telles der......

 

Men neste år håper vi på en annen forvaltning. Basert på telling over et lengre tidsrom, samt flere til å telle. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Synd på dikka så oppleve så mykje vanskar med mangt! :mrgreen::oops::evil::(:cry:

Her i indre Sogn blir Sett hjort skjema følgt opp og er svært nyttigt over tid.

Det gir oss fleire gode vinklingar å vurdera utviklinga hjå hjortebestanden på.

 

Ja, peik.

Her skulle du ha vore. Det blir hjortejakt til 23.12. og heilt til 31.01.09 i ein del av kommunen.

23,9 timar jakt pr. sitt hjort er ikkje noko å bera seg illa over.

For 15 år sidan var jaktlaget vårt opp i 120 timar jakt pr. sitt hjort.

I det eine valdet me leiger fekk me felt 2 av 13 tildelte løyver før dyra trekte ut i midten av oktober i år.

I valdet som står att, trur eg me skal nå fellingskvoten til jul.

Kan henda det blir januarjakt på meg?

Alltid nokon som treng hjelp til å fylla kvoten samt ein god hundeførar med rifla :D.

Link to comment
Share on other sites

Vi har telling på innmark om våren - seks datoer fra mars til mai tror jeg det er. Det er 6-7 "tellekorps" som innrapporterer sine funn.

 

Det er mange variabler å ta hensyn til om man ser dyr eller ei; er det nettopp spredd møkk på jordet så kommer ikke hjorten fram, er det tjukk tåke så ser du ingenting, er det dårlig beite så holder hjorten seg i skogen osv.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...