Jump to content

Brno ZP hagler


AndyB

Recommended Posts

Hei!

Jeg er over gjennomsnittet glad i tsjekkisk stål og har blant annet en ZP47 fra 1968 og en ZP49 hagle fra 1963. Brno våpnene er som skapt for en med større drømmer enn lommebok og som har sansen for litt historisk "research". Jeg har også en Brno M21 (egen tråd), Mod5 (i Cz klubben) og har hatt et par Zkk 600 og 601 rifler (Brno Zkk tråden). Informasjonen under er til dels ubekreftet og må tas med en klype salt frem til noen skriver en bok.. Jeg tar gjerne imot korreksjoner og dere må for all del dele bilder av deres ZP hagler!

 

Brno ZP (Zbrojovka Pavlicek eller Praga?) haglene er veldig interessante våpen som ble produsert i perioden 1950ish-1998ish (Cz fra 70-tallet). Det går et ubekreftet rykte om at haglene er de eneste våpnene Zbrojovka Brno ikke hadde fortjeneste på, de ble produsert som "bevis" på at de også kunne lage sidelåshagler. Zbrojovka betyr våpen/skyts og Pavlicek var navnet på designeren, som ZG (Zbrojovka Galas) og ZKK (Zbrojovka Kouchneyx2?).

 

Hovedmodeller/variasjoner:
ZP 45, 16/70 med ekstraktor
ZP 47, 12/70 med ekstraktor
ZP 49, 12/70 med selektive ejektorer (den registrerer om patronen er avfyrt og kaster ikke ut uavfyrte skudd).
ZP 50, 16/70 med selektive ejektorer

 

I tillegg kommer økende grader av detaljer, f.eks. ZP 145, 147 eller 345 og 347. De tosiffrede modellene var enkleste type, med gradvis økning i gravering, stokktype (engelsk rett grep, pistolgrep, deluxe med hvite spacers ved kolbekappe og pistolgrep) og enkelte andre detaler som "cocking indicators" (haneindikatorer?), forskjellig sikringsknapp. Se bilder under for en bedre oversikt over modeller.

 

Haglene ble levert med 71 eller 81 cm. piper, sølvloddet (?) med en solid løpsskinne i samme lengde og et enkelt messingkorn. Pipene har følgende merking:
"Made in Czechoslovavkia" (Brno/CZ) eller "Made in the Czech republic" (CZ) og "Special Poldi Elektro" på oversiden, samt ZB logoen over kamrene. På undersiden, skjult av forskjeftet finnes chokenummereringen som ofte er 17.6 og 17.8 (Full, imp. mod? - jeg har ikke fått målt løpsdiameter), samt et firesiffret nummer på kroken forskjeftet festes til, det matcher serienummeret "litt" på ZP49 hagla, men ikke den andre.

 

Baskylen er en sidelåsmodell med springfjører, chopper lumps, purdey nese, doble avtrekk, automatisk sikring (låser ikke tennstiftene) og forskjellige grader av dekorasjon. Av merkinger er det kun en Z på tangen når sikringen er i bakre posisjon.

 

Kolbe og forskjefte er av tyrkisk valnøtt med kinnstøtte og LOP er ca. 36 cm. På innsiden av forskjeftet kan man finne serienummeret, med et noe adskilt siffer for produksjonsåret. På ejektormodeller tror jeg det er en todelt deeley ejector i forskjeftet. Totalvekten er fra ca. 3 kg.

 

En observasjon er at ejektormodellen med 71 cm. piper er mye mer som en rifle i balansen og svingen enn ekstraktormodellen med 81 cm. piper, og sistnevnte føles mye lettere og fremtung. Den ejektoren øker vekten en del.

 

Håper noen bidrar med mer informasjon og bilder eller jakthistorier med haglemodellen! :)


Vh
AndyB86

 

 

brno-1972.jpg.d42931863fcae6e09a197e8bc2419ebc.jpg

WFxySaY.jpg.a4c771903bedd3cad55c32dacd3b2490.jpg

eoMx4ne.jpg.4ae5a2b8539fc05b9062faef86990cec.jpg

01_1012_001_zpsd72924ef.jpg.4e00caa20981345c813e14aa044b85db.jpg

02_1013_001_zpsaa75f48a.jpg.d10a148f278e37a84031ba4c402724ba.jpg

03_1014_001_zps1ebbf1e9.jpg.93b36be772bf6385be0b6a87b809d315.jpg

 

  • Like 13
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...

https://photos.app.goo.gl/c4cFmwDvYjgyFXUE9

Heisann. Ein bekjent har ei slik hagle som omtrent ikkje har vore avfyrt. Sikringen hadde satt seg, men er no reparert.

Løpa er merka choke 17,6 og 17,8. Det er diverse stemplingar under kammerblokka som eg ikkje veit kva betyr.

Det eg lurer på er sjølvsagt om det går greit å skyte leirdueammo i stål med den. Nokon som kan meine litt om det?

Edited by protto
Skrivefeil
Link to comment
Share on other sites

Hei, 

Min første hagle var en zp47! I links med sidelås og engelsk skjefte. Den ble kjøpt på Axel Bruun i Trondheim i 1987. Den står fortsatt i min fars våpenskap. Har skutt noen hundre ryper med denne. Traff svært få leirduer på kanten til å være pinlig men det var nok meg. To avtrekkeren og engelskskjefte ga meg en smell over fingeren når jeg skjøt med forreste avtrekker. Nok til at jeg ble rekylredd. På slutten av nittitallet i Troms var det ikke uvanlig å gå på dagstur med 100 skudd. Skuddene ble brukt og blodet rant fra fingeren hvor avtrekker bøylen traff etter en god jaktdag. Ble byttet ut med en beretta ulrika Halvautomat som jeg fortsatt jakter med. 

 

Ett flott våpen! Men passet nok ikke meg selv om den ble brukt til all jakt i nærmere 15 år. Gikk fra 10 treff til 20 treff på banen med ulrikaen. Og jeg var på banen endel. Lav kolbe og smell over fingeren er ikke å anbefale. 

 

Tore

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Hei, ja det er helt sikkert. Min dame arvet en type  Bruno hagle av sin Bestefar. Men det har seg slik at forskjeftet ble mistet under jakt av han, vi prøver nå og få skaffet kontakter rundt rettet om våpenforhandleren i Tsjekkia men vet hugser ikke våpen butikken. Jeg har nummeret på forsjeftet om det er noen her som kunne hjelpe meg å få kommet i kontakt med rett fabrikk, det kan fåes tak i her i Norge men er vesentelig dyrere. 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 7 months later...
Hallvardhunt skrev (På 17.7.2022 den 12.04):

............ Min dame arvet en type  Bruno hagle ........................................vi prøver nå og få skaffet kontakter rundt rettet om våpenforhandleren i Tsjekkia men vet hugser ikke våpen butikken. Jeg har nummeret på forsjeftet om det er noen her som kunne hjelpe meg å få kommet i kontakt med rett fabrikk, ..................

Blir kanskje lettere hvis du bruker riktig navn på hagla😉

Den heter BRNO, og ikke Bruno. Noen kaller de Burno, Bernå og Burnå, men den heter altså BRNO. Kjært barn har mange navn

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
358 Win skrev (På 30.7.2022 den 21.29):

Hvordan finner man ut når den er produsert?

Etter det eg har funne ut så er 2 siffer bak serienummer produksjonsåret. Men på mitt våpenkort er desse siffera inkludera i serienummeret. Det vil eg tru er forholdsvis vanleg når ein ser på dei mange variantane av serienummer og modellnamn som våpenkontora rundt om klarer å komme opp med...

Så om det står for eksempel 52055 67 så er det ein 1967 modell.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...