Jump to content

Forskjellig ammunisjon av gammal sort, trenger hjelp


Guest

Recommended Posts

Hei,

Den siste tida har e rydda i både stabbur og kott, og funnet litt av hvert, blant annet en haug hagleammo av eldre sort, og to stk rifleskudd e ikke klarer identifisere, håper da at dere på kammeret kan hjelpe meg litt her, eventuelt verdi også :) 
Har en stk norma riflepatron, står bare norma, samt o og o pluss en stjerne. 
Har en stk "nøtteammo" ser ut som haglepatron i full messing med nøtt på tennhetta, gammal ekornhagl?
Har 4 stk Nitedals Spesial 12/70 hvor av tre av dem er femmer hagl og den siste står det enten 11, eller BD på ???  (papp)

2 stk Gyttorp nitro nobel 12/70 hagl størrelse 3 (papp)

2 stk Raufoss 12/70 røkfri & rustfri sjuerhagl (papp)

9 stk Eley Kynoch 12/70 med så godt som uleselig tekst på plasten (plast)

25 stk Baikal trap-skeet 12/70 sjuer hagl i eske (god stand) samt 11 til i annen eske lik, men i dårligere stand, alle i plast og messing.

12 stk Baikal "game load" 12/70 sekserhagl i eske (god stand) samt 14 ekstra uten eske (alle i plast og messing)

 

bilder av ammoen i link: 
https://imgur.com/a/djHNetS

Takker på forhånd for hjelpen jeg får! :) 

Link to comment
Share on other sites

Riflepatronen er en Norma jaktpatron i 6,5x55, sannsynligvis med 10 grams blyspisskule, kanskje "Alaska", med "stål"-mantel (også kalt "nikkelplettet"?). Kan også være 10 g "Selfangst", men jeg tror den har større blyspiss, for hodeskudd. Det fantes også en "stor" blyspiss, for jakt på hjortevilt. Dette er en "liten" blyspiss.

 

Patronen med nøtt er nok ikke for jakt på Nøtteliten, men en såkalt "eikenøtt", eller Flobert. Står blant annet litt om det i denne tråden:

https://www.kammeret.no/topic/82794-noen-som-vet-hva-dette-er/

 

Hvis det er den samme patronen som er avbildet fra siden, kan det være en patron for 9 mm "trostehagle". Dette var glattborede salonggevær, som var i fritt salg, til hvertfall ut på 1970-tallet! Patronene var ladet med svært små hagl, norsk nr. 8 - 9 - 10.

 

Haglpatronene ser ut til å være ordinære haglpatroner, fra ca. 1980 - 90.

Edited by Jegermeistern
Link to comment
Share on other sites

Har bare en kommentar, da Jegermesteren har gitt en grei foklarimng på det meste. Og det er vel bare en tilføyelse. Patronen i messing (med stempel av ekenøtt), kan være både patron for 9mm trostehagle, men også for kal. 22 ( 22 LR). Begge var i messing og med haggl. En måling av diamerter på patronen vil avgjøre kalibert, 6 mm eller 9mm. Størst dim, innenfor rim. Anntar dette er en i kal. 22.

 

Og til Jegermesteren. Slike haglepatroner ble også brukt på ekorn, ikke bare trost, også til annet småvilt (og rotter) på kort hold.

 

Kan tilføye  at da jeg kjøpte mine 2 første hagler (1 års mellomrom og fremdeles noe ung), var alle hagler (også rifler med glattboret løp) i fritt salg, for alle som var over 16 år. (Siste ble kjøpt i 1965). Få år etterpå ble aldersgrensen hevet til 18 år, men fremdeles fritt salg. Usikker på når det ble registreringsplikt, trolig på begynnelsn av 1980-tallet. Kanskje noe før.

 

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...