Jump to content

Noen som vet hva dette er?


Tore24

Recommended Posts

Dette er opprinnelsen til begrepet salonggevær. .22 Flobert med rundkule og bare tennsats, glattløpet og beregnet for innendørs skyting uten mye bråk eller fare for å skyte gjennom vegger. Finnes oftest som pistoler.

Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, Per-S skrev:

Dette er opprinnelsen til begrepet salonggevær. .22 Flobert med rundkule og bare tennsats, glattløpet og beregnet for innendørs skyting uten mye bråk eller fare for å skyte gjennom vegger. Finnes oftest som pistoler.

 Ja - patenten til den franske børsemakeren Louis Flobert, var nok den første (eller en av dem), som utviklet de første randtenningspatronene. Og ikke bare for 22 Flobert (6 mm Flobert)! Hvilket kaliber de kom i først, vet jeg ikke. Men patenten ble (i følge Wikipedia) patentert i 1846. 14 år før 22 Short. Om flobert patronene kom først i  6 mm, eller 9mm, er jeg usikker på. Men de er produsert i alt fra 4mm (rett hylse), 4 mm kule i 6 mm patron (flaskehylse/patron), 6 mm, 9 mm og kanskje ennå flere versjoner. Flobert patronene er produsert mange steder i verden, trolig også i Norge/Sverige. I alle fall var merkingen på eskene på norsk og har sett de på svensk. Da merket med: 6 mm Ekenøtt. Både 6 mm og 9 mm har vært å få med både rundneset kule og med spiss kule. (trolig også med rundkule). Kjøpte og skjøt mye 6 mm Ekenøtt på 50-tallet i 22 salongrifle. Kjøpte de (og haglepatroner)hos den lokale landhandleren.

 

At Flobert patronene ble utviklet for inneskyting, er vel en amerikansk versjon. :) På mitten av 1800-tallet var det en rivende utvikling av ammo og de ble nok ikke utviklet for trening, selv om de nok har vært brukt til det også. Dette er ammo historie og forløperen til moderne ammo, etter pinfire. At 6 og 9 mm patronene også kunne skytes i glattborede rifle løp er nok så og slike rifler ble solgt som hagler i min barndom. Men pressisjon fikk folk i riflede løp og på korte hold var de ganske pressise. Skjøt mang en trost, med de spisse Ekenøtt patronene. K.V. produserte også rifler beregnet på 6 mm Ekenøtt, ca 1860, men beregnet på trening.

 

Vet ikke om det er produsert Flobert patroner med rundkule. Men med rundnesede- og spisse kuler ville ikke jeg skutt med inne, uten kulefanger. Var ikke bare blikkbokser og trost, som de kulene fikk prøvd seg på. Husker jeg testet på (en rest)  av et 15 mm inv. panel bord (i treverk) og de spisse kulene gikk rett i mellom på kort hold. Trolig 6 - 10 m. Vet at disse flobert patronene er ladet (kun tennsats) forskjellig, hos de forskjellige produsentene, selv om de nok bruke samme type og vekt på kulene.

 

Peronlig så er jeg nok litt usikker på om det avbildende våpent til TS, er en rifle for randtennings patroner. Kanskje det er beregnet for pinfire!

 

 

Link to comment
Share on other sites

14 timer siden, Tore24 skrev:

Har ikke kuler. Men de kulene går 

Kunne vært interessant med bedre bilder av kammer, hane og det området. Synes på det utydelige bildet bakfra (mot kammeret), at dette kan dreie seg om et pinfire våpen. Og ikke et randtenningsvåpen, som er foreslått tidligere. Ellers vil nok en børsemaker kunne hjelpe deg. Er det et pinfirevåpen, så har du kanskje noe interessant.

 

Og hvis din bestefar brukte det på jakt etter rådyr, er nok ikke dette 22 Flobbert/ 6 mm Flobbert/6mm Ekenøtt.. Men trost og lignende kan han ha skutt.

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, Geco5 skrev:

Kunne vært interessant med bedre bilder av kammer, hane og det området. Synes på det utydelige bildet bakfra (mot kammeret), at dette kan dreie seg om et pinfire våpen. Og ikke et randtenningsvåpen, som er foreslått tidligere. Ellers vil nok en børsemaker kunne hjelpe deg. Er det et pinfirevåpen, så har du kanskje noe interessant.

 

Og hvis din bestefar brukte det på jakt etter rådyr, er nok ikke dette 22 Flobbert/ 6 mm Flobbert/6mm Ekenøtt.. Men trost og lignende kan han ha skutt.

Hanen går midt i hølet på løpet så tror nok ikke det er pinfire.

received_1706142009435051.jpeg

received_1706141806101738.jpeg

Link to comment
Share on other sites

T.S. Da løpet er riflet, er det i alle fall ingen "Flobert rifle" (glattboret rifle). Og av de nye bildene, er nok ikke dette noe hjemmesnekret, ved bruk av en pistol som utgangspunkt. Dette er produsert av en børsemaker, eller på en fabrikk. 

 

Jeg er ingen våpensamler og vet ikke hva dette er. Men jeg synes du burde sjekke dette våpnet bedere opp, hos en børsemaker. Personlig tror jeg denne konstruksjonen er gammel og interessant.

Link to comment
Share on other sites

Det at den er riflet utelukker ikke Flobert, dette er en typisk Flobert konstruksjon. Men det betyr ikke at den er laget av Flobert, mange børsemakere kopierten den konstruksjonen.

Dersom det ikke er belgiske prøvemerker kan den være franskprodusert. Det som kan gi mer informasjon er kaliber og lengden på kammeret om det er mulig å måle. Konstruksjonen er noe svak til long rifle.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...