Jump to content

Lyddemper på 223.


Tomaso

Recommended Posts

Hvor stor vits er det med lydemper på en 223? 

Så hicok 45 på youtub prøvde en 223 med lydemper og subsonic ammo, da mista kula såpass mye kraft at en 22lr hadde hardere treff. 

Demper den lyden bra nok med vanelig ammo eller går kula for fort?

Link to comment
Share on other sites

Jeg skyter med Ase Utra CQB-BL i .223 på en AR med 18"-pipe. Det er merkbart mye mindre "kablam" med demperen på. Piskesmellen får du uansett med overlydsammo, men spesielt med kortere piper (.223/5,56 er jo opprinnelig utviklet for 20" eller 50-51cm) har de en fordel med å fjerne mye av kruttgassenes bråk.

 

Uten demper syns jeg 18" er rett og slett utrivelig å skyte med under tak. Det syns også sidemannen..

 

 

Link to comment
Share on other sites

Med en god demper vil standardammo oppleves omtrent som en 22lr highspeed uten demper. Å lade sub blir litt spesielt, men du kan få tyngre kuler med bedre BC enn 22LR (forutsatt riktig riflestigning).

 

 

 

PS: Hvis du synes en 18" 223 er ille skulle du prøvd deg på 7,5" med JP-brems :shock:

  • Haha 1
Link to comment
Share on other sites

Kort løp og brems på 5.56 er mildt sagt fyrverkeri. Man kjenner sjokkbølgene i ansiktet og ildkula er fenomenal.

 

For et par uker siden avsluttet jeg innsiktingen av en 10.5" 5.56 med en Radical titanbrems ved å dumpe et fullt magasin i binær mode. Dette var på en 25 meter innendørsbane og det gikk ikke så veldig mange sekundene før det var tomt.

 

I henhold til konen la samtlige på banen ned våpen og sjekket ut hva i all verden dette infernalske spetakkelet var 😁

FE80B8A4-863F-42A3-A9A6-CDF436F398A6.jpeg

Link to comment
Share on other sites

16 timer siden, Tomaso skrev:

Hvor stor vits er det med lydemper på en 223? 

Så hicok 45 på youtub prøvde en 223 med lydemper og subsonic ammo, da mista kula såpass mye kraft at en 22lr hadde hardere treff. 

Demper den lyden bra nok med vanelig ammo eller går kula for fort?

 

Jeg Har en Model Seven i .223 med Hausken Jaktdemper på.

Lydmessig så er det STOR forskjell. 

Hvorvidt ytelsen dempes vet jeg ikke, men jeg ser at treffpunktet endrer seg noe, med eller uten demper. Men dette er jo normalt.

 

Link to comment
Share on other sites

En 7.5" er nok hakket vassere, og JP-kompen er jo ille nok på løp med normal lengde. Komboen er rett og slett ubeskrivelig. Det virkelige problemet er vel at geipen treffer bakken etter 1. skudd, mens nr 2 fyller lungene med sur gass. Du blir rett og slett tvangsmatet med eksos samtidig som du mørbankes av blåsten. Plutselig forstår man hvordan spurv må oppleve det når de suges inn i en jetmotor...

Link to comment
Share on other sites

Litt forskjell er det såklart. Men plunder også.. bommet i fjor på ei gås p.g.a at rifla var innskutt uten demper og ikke med slik jeg trodde. Skal man se positivt på det, så er det en fin unnskyldning å ha på lur.

 

Det smeller likevel ganske høyt. Med en angre knapp ville jeg ikke dempet denne rifla (eller kjøpt den forsåvidt).

 

 

Jada.. jeg vet.. skytestillingen.. Men formålet var å holde rifla løst for å sjekke munningsvipp 😛

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Erlend Meyer said:

Det virkelige problemet er vel at geipen treffer bakken etter 1. skudd, mens nr 2 fyller lungene med sur gass. Du blir rett og slett tvangsmatet med eksos samtidig som du mørbankes av blåsten. Plutselig forstår man hvordan spurv må oppleve det når de suges inn i en jetmotor...

 

Forestill deg 30 skudd på 6-8 sekunder med noe slikt 😁

Link to comment
Share on other sites

Jeg prøver egentlig å fortrenge det. Børsa hadde riktignok ikke bånn-gass-modus, men det har jeg ;-)

Forøvrig den raskeste rifla jeg har skutt med, hadde mindre vipp enn 10/22en min.

 

Re: Problemer med innskyting løses lett med å alltid skyte inn med demper. Det er vel ikke mange jaktsituasjoner hvor en ikke kan bruke demper?

Link to comment
Share on other sites

Radical Firearms har sluttet å lage den kompen på bildet pga. ekstrem blåst og lyseffekt har jeg blitt fortalt. Den er jævlig nok på en 18" jeg har en slik på og på 10.5" er den et beist. Første gang jeg avfyrte våpenet måtte jeg sjekke om jeg hadde blåst hylsa for å være sikker.

 

Rekyl er imidlertid omtrent fraværende. 

 

Og ja, skyter man overlyds med demper er det ingen grunn til å sikte inn uten. Med mindre man skal ut å reise med våpenet da.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...