Jump to content

Remington 66 nylon cal.22


Premium2006

Recommended Posts

Har overtatt ei gammel remington halvauto. To spørsmål til noen med kjenskap til denne.

 

Får ikke til å låse magasintuben(stangen man dytter inn i kolben). Har ikke prøvd med ammo enda. Virker som det interne røret i kolben er for langt inn til at pinnen vil låse i hakket. Tør ikke vri for hardt. Mulig den ikke kan låses uten ammo??

 

litt overflaterust/rustflekker på beslaget som ikke går bort med våpenolje og pusselspp.. hva kan brukes her uten at finnishen blir ødelagt. 

 

Litt artig våpen som hadde vært greit å få i ok stand..

 

Har scannet google for spørsmålet ang magasinet, men finner ikke nøyatig svar på dette..

 

håper noen kan hjelpe meg her! ;)

Edited by Premium2006
Link to comment
Share on other sites

Fikk testa noen skudd i dag. Rifla går fint! Magasinpinnen holder seg på plass pga friksjon. Ladet med 10 skudd  og funker utmerket.Pinnen vil fortsatt ikke låse fast. Tipper røret i stokken har flyttet seg lengre inn og vil derfor ikke låse men ladepinnen. Er det mulig å flytte denne lengre ut? 

Link to comment
Share on other sites

Er for lenge siden jeg holdt en sånn til at jeg kan hjelpe deg. Husker det var fine rifler. Gamlekara hadde ikke noen tro på plastikken, men de fungerte helt supert. For oss som var vant med Krag modifisert til 22LR, eller enda verre Mauser, så var det temmelig fantastisk å skyte med ei sånn. Holdt på å kjøpe ei når jeg var sånn 14, men endte med en CZ511.

Nå er det vel 30 år siden de siste N66ene ble laget, så deler og hjelp er kanskje litt sparsomt rundt om...

 

Kanskje en video eller to kan hjelpe deg med å finne ut av det.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Har samme rifla. Tviler på om magasinrøret har forflyttet seg fremover. :( Er nok mye gammelt fett (og skit), som hindrer deg i å vri "magasinpinnen" til høyre for låsing. (Skal vries en kvart omdreining til høyre, for å låse). Forsøk en god rens av magasinrøret. Fett løsende middel. Og da rørert (med fjæra) holdes på plass med kun friksjon, høres det ennå mer sannsynelig at det skit som forhindrer, at du får dyttet hele "greia" langt nok inn og vridd til høyre.

 

Magasinet skal ta 14 skudd.

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

Takk for svar! Prøvde ikke 14 skudd. Hvis jeg pusser opp røret kan jeg vel risikere at pinnen kommer for lett ut, sånn at jeg ikke får brukt den i det hele tatt..? Kjenner at det ikke er snakk om mye den skal inn før den går i lås. Kan kanskje være litt skitt helt innerst i røret mot kammeret? Merkelig at jeg ikke finner noe om dette på nettet.. er jo ganske mange slike rundt om i verden.

Skal pinnen gå veldig løst i røret? Sånn at den faller ut om du peker pipa rett opp?

Link to comment
Share on other sites

"Pinnen" (røret, med fjær og svart hendel i plast), skal gå lett inn i magasinrøret. Låsingen vil hindre, at "pinnen" faller ut.

 

Har denne stått ubrukt lenge, så er det nok behov for å demontere rifla også. Og rengjøre alle tilgjengelige steder. (Da blir det også lettere å rengjøre magasinrøret). Bl.a. annet så kan det blir problemer med å dele våpnet, hvis det går for langt tid mellom en demonterer løpet.

 

Ta bilde av rustskadene og legg det ut her, så får du tips.  Men er det litt overflaterust, som ikke la seg pusse vekk med kjemiske middler. Bruker vel de fleste olje og litt Stålull, i graderineg 0000 (4 nuller).

Link to comment
Share on other sites

Er nok en fordel at rifla er demontert, så du ikke skyver dritt  inn mot laderampa og ned i mekanismen. Vet ikke hva du skal pusse med. Men du bør nok forsøke noe godt fettløsende middel. "Saus" godt inn, la det stå å virke og tørrpuss etterpå.

Link to comment
Share on other sites

Har hatt oppe rifla nå. Når røret er løst og ute av kolben, kan jeg fint låse pinnen. Prøver å montere røret med pinnen i lås, da er røret for kort til at låsen/splinten på røret(mot kammer) kan festes. Her har det skjedd noe.. så på enden av røret(bak) at det ser fint ut.. tenkte at noen kanskje hadde slått inn røret og dyttet inn sporet som pinnen skal låse fast i.. 

mulig eneste løsning er å få tak i nye deler.

kan fortsatt skyte og pinnen har nok friksjon til å holde ammunisjonen i røret.. har hatt avfetting på og smurt opp. Kan prøve å ta ut røret og pusse det helt glatt,men tror ikke det hjelper for å få låsingen til å fungere.. 

 

noen tanker?

Link to comment
Share on other sites

Skulle ikke vært nødvendig å demontere magasinrøret, for å pusse/sette det inn med tynner/tri, eller noe annet som løser opp gammelt fett.  Ditt eksemple på å forsøke å låse "pinnen", når magasinrøret er tatt ut, forteller lite. Bakkanten av den "pinnen" er en plasthendlel og det er (den indre delen) av den plasthendlen, som går mot bakkanten av kolben. Den går ikke, direkte inn mot metallet i magasinrøret. Det mankerer ca 4 mm der. D.v.s. magasinrøret ligger 4 mm på innsiden.

 

Men når magasinrøret er ute, ser du noe problemer med låsehakket i magasinrøret? I værste fall kan det hakket (i magasinrøret) files ut, noe bakover. (kanskje brekke kanten litt).  Men jeg tviler litt på, at det skal være nødvendig. Monter dette sammen på rett måte, skyv inn "pinnen" med litt makt og vri litt hardt til høyre. Skal ikke være nødvendig med brutal makt, men den låsingen skal være litt treg.

Link to comment
Share on other sites

Får du ikke dette til å fungere, så lever våpnet inn til en børsemaker, han fikser dette  raskt. :) 

 

Håper du ser hvor du skal skyve inn "pinnen" så låsehakket og låsepinnen er på rett sted, når du presser "pinnen" innover og vrir til høyre når "pinnen" er helt inntrykt. Var kanskje banalt, men likevell.....

Edited by Geco5
Link to comment
Share on other sites

Det er plasten(håndtaket på pinnen) som stopper opp i kolben og forhindrer pinnen i å komme dypt nok til å kunne vries og låses i hakket.. mulig jeg kan file litt plast på pinnen for å lure den inn 1-2 mm. 

 

Også mulig at låsehakket er bent inn litt, sånn at splinten på messingrøret ikke treffer der den skal. Kan prøve å bende denne litt tilbake.. men det ser rett ut som den er.

 

Det jeg mente var at jeg tok ut røret og monterte pinnen i røret ig låste den fast ved å vri på plass. Prøvde så å sette magasinet inn i våpenet igjen med komplett magasin. Da går ikke magasinet langt nok inn til at jeg får festet magasinrøret fast i våpenet med tilhørende krampe/splint (som holder røret fast i kammeret) 

Skjønner du hva jeg mener?

Edited by Premium2006
Link to comment
Share on other sites

4 minutter siden, Premium2006 skrev:

Det er plasten(håndtaket på pinnen) som stopper opp i kolben og forhindrer pinnen i å komme dypt nok til å kunne vries og låses i hakket.. mulig jeg kan file litt plast på pinnen for å lure den inn 1-2 mm.

 

Tror jeg forsto hva du gjorde. :) Men, det er ikke metoden du skal benytte.

 

Nei, ikke fjerne plast. :( Blir bare knot. Bedre å utvide låsehakket, med en tynn nålfil.  Men vær forsiktig, så du ikke tar for mye. Eller ovelate dette til proffe.

Link to comment
Share on other sites

Takker for alle svar. Noe har skjedd med rifla,men fikk orden på det. Etter pussuing og yderst lite puss/slip på det sorte håndtaket på pinnen får jeg den langt nok inn og i lås. Syns den var veldig hard, så jeg slipa litt og litt, helt til den ble passe! 

Sikkert ikke optimalt, men ting fungerer som det skal. Får heller kjøpe nytt magasin hvis jeg blir plaget senere.

 

Takk igjen

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

15 timer siden, Premium2006 skrev:

Sikkert ikke optimalt, men ting fungerer som det skal. Får heller kjøpe nytt magasin hvis jeg blir plaget senere.

Hyggelig du har fått orden på problemet, selv om du valgte den løsningen. Fungerer låsingen, så fungerer det. :)

 

Som Mas-36 nevnte, så kan det by på problemer å få reservedeler til dette våpnet. Men kos deg med våpnet. Artig våpen å skyte med.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...