Jump to content

Behandlingsgebyr for luftvåpen.


Helmet

Recommended Posts

Hei.

 

Har sendt inn et par søknader på luftvåpen i kaliber over 4.5mm, og fått svar frå våpenkontoret at søknadene er innvilget, og at jeg må betale inn 565,- kroner i behandlingsgebyr før jeg får igjen søknadene. Men så vidt jeg vet er behandlingsgebyret for luftvåpen 1/4 av fult behandlingsgebyr, altså 282,50. Har Politiet endret satsene for behandlingsgebyrene, eller er de på ville veier her? Og i fall jeg har rett, hvor finner jeg et skrive som sier noe om dette? Jeg har lett, men dessverre ikke funnet...

 

 

Link to comment
Share on other sites

Takker.

 

"1/4 rettsgebyr pr. søknad", betyr det 282,50 pr. søknad, eller 282,50 totalt selv om det er flere søknader? Har du en link også? I tilfelle det blir diskusjon når jeg ringer dem i morgen.

Edited by Helmet
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Heisann. 

 

Levere så mange søknader jeg vil i en og samme konvolutt, og bare betale 285? 

 

Stemmer dette? 

 

Innførsel :

Skal jeg skrive "gyldig ved innførsel" i andre opplysninger? 

 

Rifle / deler til rifle i samme søknad :

Kan jeg event skrive "gyldig ved kjøp av løpspakke for kaliberendring" i andre opplysninger.   

((Det kan være jeg går for løpspakke istede for helt ny rifle. En slags heilgradering :) 3mnd behandlingstid her.  )))

Link to comment
Share on other sites

Jeg leverte søknadene på politikammeret, og etter en ukes tid fikk jeg et brev i postkassa med info om resultatet og hvordan det skal betales (kontonummeret det skal betales til og referansenummer som betalingen skal merkes med). En behandling koster 282,- (for luftvåpen) uansett om det er en eller flere søknader. 

 

I feltet for andre opplysninger fikk jeg beskjed om å skrive "Import" hvis jeg ikke visste i hvilket land jeg skulle handle.

 

Jeg ville levert en søknad for nytt våpen og en for våpendelene du trenger. Det koster uansett det samme. Og det er greiere å ha en ubrukt og godkjent søknad liggende, enn å skulle ønske du hadde det hvis noe interessant dukker opp. 

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
På 8.9.2018 den 17.16, Helmet skrev:

Jeg leverte søknadene på politikammeret, og etter en ukes tid fikk jeg et brev i postkassa med info om resultatet og hvordan det skal betales (kontonummeret det skal betales til og referansenummer som betalingen skal merkes med). En behandling koster 282,- (for luftvåpen) uansett om det er en eller flere søknader. 

 

I feltet for andre opplysninger fikk jeg beskjed om å skrive "Import" hvis jeg ikke visste i hvilket land jeg skulle handle.

 

Jeg ville levert en søknad for nytt våpen og en for våpendelene du trenger. Det koster uansett det samme. Og det er greiere å ha en ubrukt og godkjent søknad liggende, enn å skulle ønske du hadde det hvis noe interessant dukker opp. 

Jeg fikk følgende svar fra politiet / våpenkontoret vedr import

 

"" for å behandle slike saker trenger vi 2 komplette utfyllte søknader, med opplysninger om våpenets verdi og leverandør ( med oppgitt adresse).  "" 

 

Har en mistanke om at våpenkontoret tar feil her?  

Vet ikke hvilket eller fra hvem, og verdien endres mange ganger ila den ekstremt lange behandlingstiden. 

Luftgevær 22cal skrev jeg og bemerket at den måtte være gyldig ved import. 

Link to comment
Share on other sites

Dette har jeg dessverre lite peiling på. Jeg kan bare videreformidle hva jeg ble bedt om å gjøre når jeg søkte. Og det er i klartekst hva jeg skrev tidligere i denne tråden. Begge søknadene gikk i gjennom som godkjente, så jeg antar at det er korrekt prosedyre. Men jeg får strengt tatt ikke sjokk om det viser seg i etterkant at det ikke er korrekt allikevel... Det dukker nok opp en eller annen her etterhvert, som har full kontroll på dette. :-)

Link to comment
Share on other sites

Det står en del på politiet.no om våpenimport. Dette med 2 søknader osv, er noe ganske nytt de har funnet på svjv. Var vel i vinter jeg snakka med våpenkontoret i Drammen Om mulig import, de hadde ikke fått med seg noenting om dette så der var det gammel prosedyre. Forskjellig praksis mao.

 

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...