Jump to content

270 Weatherby Magnum.


seawolf

Recommended Posts

Det er en ledig plass i skapet for tida, og da kikkes det innom finn.no selv om det ikke er planer om kjøp.
Og dermed dumper jeg over en annonse fra Rogne Våpen hvor de bla. har denne Winchester M70 Featherweight i 270 Weatherby Magnum med diesett og Kahles Helia 1,5-6x42 for 6990.-
Selv om mine tid som jeger nærmer seg slutten, er våpen alltid like interessant, og dette ser ut til å være mye for lite penger.

Kaliberet er vel ikke det mest egna her i kongeriket da det er tenkt til høyfjellsjakt og lange avstander, og  det er vel i klassen løpsbrennere (kanskje?), og etter bildene å dømme kan det være en XTR Pushfeed som de produserte noen år før M70 Classic kom tilbake.
Ingenting i veien med pushfeed, jeg hadde maken i 30-06 for mange år siden og det var aldri problemer.
Stokken ser også fin ut.

Jeg delte camp med en kanadier i Limpopo i 2008 som hadde ei rifle i dette kaliberet og han hadde skutt både giraff, waterbuck, eland pluss flere mindre antiloper med rifla uten problem.
Han sa at dette var et kaliber som passet til det meste unntatt DG (inklusiv brunbjørn/grizzly) og han hadde mange Alberta moose på samvittigheten med rifla.
Så med 150 grs A-Frame i ca 920 mps hadde det gjerne vært elgmedisin her i landet også?
Har jeg bruk for den...overhodet ikke, men jeg er litt svak for M70 Featherweight, og forutsatt at løpet er i god stand er det mye våpen for pengene.....tenke. tenke, tenke ....

M70 FW.jpg

M70 FW 2.jpg

Edited by seawolf
Link to comment
Share on other sites

Den der har jeg reflektert litt over og. Den har ligget der lenge. Mulig den har vært borte og blitt lagt ut igjen. Helt enig i at det må være mye for pengene. Bare kikkerten er da fort verdt mesteparten av den summen, om den er i bra stand. Løp og kjøp:thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Nei det har jeg ikke Torf, hvor omtrent i mylderet på finn ligger den?
270 WSM er vel i prestada sånn midt mellom 270 Winchester og 270 Weatherby Mag, men hvor lenge det vil leveres hylser til slike litt sære kreasjoner er vel usikkert.
Er det en kort kasse på Kimberen vil det uansett være en snerten rifle.

Link to comment
Share on other sites

Flott rifle, jeg har maken i 338-06 A-Square :)
Men 270 WSM er jeg mer usikker på.
Det hevdes at om ikke matingen er 100% riktig justert, vil det lett bli forkiling da hylsene er ganske sylindriske.
Men her ser vi igjen at fine bruksvåpen i litt "ukurante" kaliber selges til meget gode priser.

 

Men det jeg egentlig lurte på er om noen her har førstehånds erfaring med 270 Weatherby Magnum på storvilt??

Edited by seawolf
Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
På 17.5.2018 den 0.10, seawolf skrev:

Flott rifle, jeg har maken i 338-06 A-Square :)
Men 270 WSM er jeg mer usikker på.
Det hevdes at om ikke matingen er 100% riktig justert, vil det lett bli forkiling da hylsene er ganske sylindriske.
Men her ser vi igjen at fine bruksvåpen i litt "ukurante" kaliber selges til meget gode priser.

 

Men det jeg egentlig lurte på er om noen her har førstehånds erfaring med 270 Weatherby Magnum på storvilt??

 

Hei!

 

Har skutt mye storvilt med Weatherby,s .270 Magnum. Kjempekaliber! Bare å bruke gode kuler. Ex,Barnes TSX,Swift a-frame etc

Link to comment
Share on other sites

Hvilke hastigheter får du med for eksempel  A-Frame, og hva med effekt i viltet?
Jeg er en konsekvent bogskuddjeger  (ref. Jermeistern sitt mantra; Opp og fram) og dermed forsvinner det vel litt kjøtt fra bogene mår en snakker om et såpass kjapt kaliber?

 

Link to comment
Share on other sites

Har ikke erfaring med akkurat .270 Weatherby,men med flere andre lignende kreasjoner.Som bmw5 skriver,bruk de mest solide kulene så blir det ikke noe mer kjøttødeleggelse,heller mindre enn med vanlige normal kalibre.Jeg har god erfaring med Scirocco II og en som tidligere het Speer grand slam vet ikke om de er i handel lenger,uansett Swift og homogene kuler som tsx og e-tip kanskje ikke ttsx tåler hastigheten.270 er vel en nedstrypt 7mm Weatherby så hastighetene ligger vel i området 940-980 m/s kommer deg sikkert greit over 1000 også her kan du bruke trege krutt.Det som er greit med slike kalibre er at du må ikke sprenglade.

Link to comment
Share on other sites

1 time siden, moviken skrev:

Har ikke erfaring med akkurat .270 Weatherby,men med flere andre lignende kreasjoner.Som bmw5 skriver,bruk de mest solide kulene så blir det ikke noe mer kjøttødeleggelse,heller mindre enn med vanlige normal kalibre.Jeg har god erfaring med Scirocco II og en som tidligere het Speer grand slam vet ikke om de er i handel lenger,uansett Swift og homogene kuler som tsx og e-tip kanskje ikke ttsx tåler hastigheten.270 er vel en nedstrypt 7mm Weatherby så hastighetene ligger vel i området 940-980 m/s kommer deg sikkert greit over 1000 også her kan du bruke trege krutt.Det som er greit med slike kalibre er at du må ikke sprenglade.

 

Jakt Og Frifluft har Grand Slam ferdigsydd fra Speer Nitrex. Riktignok ikke i .270 Wby. Mag., men i andre kalibre. 

Link to comment
Share on other sites

Det blir ikke mer Roy Weatherby enn  MK5 Lazermark både på godt og vondt :)
Uten tvil et godt kjøp, men ikke helt min stil.
Jeg har hatt en MK5 i 30-06  men ble aldri helt fortrolig med stokken og vinkelen på pistolgrepet / avtrekket, så den ble solgt.

Link to comment
Share on other sites

Denne Mk5-en er faktisk ei veldig fin rifle til drivjakt på gris.

270 wea er en lettskutt "laser" med lite foranhold og layouten på denne rifla er perfekt til skyting på bevegelig mål med raskt ladegrep for oppfølgingsskudd.

Dette er ei rifle som kvalitetsmessig er vanskelig å matche til prisen.

Dette er et perfekt eksempel på rifle som potensielle kjøpere av billigskrot burde se på. Marlin XL7/Mossberg/billigste Rem700tupperware eller denne? Valget for meg hadde vært lett.

På østlandet får man hylser til "halv pris" rett over grensa.

 

3000.- for denne med demper må jo være et røverkjøp forutsatt at man selger kikkerten.

 

53_756208246.jpg

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...