Jump to content

Accubond i 3 forskjellige kaliber,krutt?


texans

Recommended Posts

Hei. 

Har landet på at jeg skal lade Nosler Accubond til jakt i alle mine rifle kaliber, og ønsker litt hjelp/tips om krutt til dette. 

 

Våpen: 

1. 6,5x55, 140gr, løp 56cm. 

2. 9,3x62, 250gr, løp 56 cm.

3. 7x57R, 140gr, løp 63cm

 

Har i utgangspunktet sett meg ut NC96M som et krutt for alle kalibrene, er det noen som har noen formening om dette? evt hva som er det best egnede kruttet til de forskjellige kalibrene? 

Link to comment
Share on other sites

Om du tenker å bruke NC96M bør du ihvertfall vite hva du driver med...:-?   Skal du ha ett krutt for de tre kalibrene så kjøp N-150.  Et universalkrutt for alle tre kalibre- til de kulevektene du har.

Om du da finner en ladning godt unna maks i tabellen, skulle en få en bra og trygg jaktladning. https://www.vihtavuori.com/reloading-data/rifle-reloading/ (Om du har NC96M liggende kan du jo bruke det til 6,5- om 140 grns ladningen står på boksen.)

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

Hei. 

Takk for svar, det var NC96M tilnærming til N150 som var tanken bak at det kunne være et greit valg både praktisk og økonomisk. Tenkte å sammenligne lot med VV og Norma for å finne min/maks ladning. 

Tenkte det var praktisk om et krutt kunne dekke opp alle kalibrene men det er absolutt ikke noe krav. 

Om noen har en formening om hvilket krutt som er best til hvilket kaliber hadde det vært supert med en tilbakemelding på dette. 

Link to comment
Share on other sites

31 minutter siden, texans skrev:

Tenkte det var praktisk om et krutt kunne dekke opp alle kalibrene men det er absolutt ikke noe krav. 

Om noen har en formening om hvilket krutt som er best til hvilket kaliber hadde det vært supert med en tilbakemelding på dette. 

 

Og du har lest hva asterix skreiv??

 

Skal du ha ett krutt for de tre kalibrene så kjøp N-150.  Et universalkrutt for alle tre kalibre- til de kulevektene du har.

Link to comment
Share on other sites

6 timer siden, texans skrev:

 

Tenkte det var praktisk om et krutt kunne dekke opp alle kalibrene men det er absolutt ikke noe krav. 

Om noen har en formening om hvilket krutt som er best til hvilket kaliber hadde det vært supert med en tilbakemelding på dette. 

MRP er det beste kruttet jeg har prøvd til 6,5x55/nosler AB. Her blir n150 vel raskt, selv om det kan brukes (du mister mye ytelse). 

Link to comment
Share on other sites

Lader selv til de nevnte kaliber og bruker det kruttet som er best tilpasset kule/kaliber med hensyn til samling og hastighet (DVs: Best samling er det førende, og hastighet tilsier at det ikke er for høyt trykk)

1. 6,5x55, 140gr: MRP (prøvd flere typer og dette gir best resultat i mine våpen)

 

2. 9,3x62, 250gr: n-150 eller 203B (begge har fungert utmerket med hensyn til samlinger og hastighet i mine våpen)

 

3. 7x57R, 140gr 160gr: MRP eller n-160 (i mitt våpen fungerer lette kuler ikke så bra. Accubond  160 er derimot helt suveren med en passe dose MRP ^_^)

En krutt-type til alt ser jeg ikke poenget med. Men enhver sin lyst osv... lykke til :thumbup:

Link to comment
Share on other sites

Mener jeg bruker 57 eller 58 grn til 9,3 Accubond? Om du bruker dataene for Naturalis litt forsiktig burde du være på den trygge siden. N-140 synes jeg er et litt skummelt krutt for 9,3, her kommer max ofte som en overraskelse.

Med N-150 er en rimelig trygg for overraskelser.

Ladedata.PNG.ea671c21dd833283408433fda002053e.PNG

Edited by asterix
Link to comment
Share on other sites

Ladedata som jeg bruker for 9,3x62 250gr Accubond:

Hylse: norma

primer: CCI L200

Krutt n-150: 61 gr

Hastighet (V0) i 50 cm Blaser løp:  748ms i 12grader celsius (snitt på 5 skudd)

Gir gode samlinger og jevn fart (hastigheten varierer lite opp og ned).

Må brukes med forstand. Start litt lavere og se hvordan det går. Forøvrig oppgir Ladeboken 7: 60 gr som minimum og 62gr som max med n-150 og 250gr Swift A-Frame som er ei hardere kule en Accubond.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...