Jump to content

Demping kontra kaliber?


hunter boy

Recommended Posts

Noen som har relevant erfaring fra bruk av lyddemper med større kaliber en optimalt sett opp mot effekt og lyddemping?

 

Har en hausken jd 224 til disp..

Gir det store utslag i tapt effekt om man bruker en demper beregnet for 9,3mm på en 308 win? Eller vil det være såpass lite av betydning at her er det bare tur og

kjør..

 

Link to comment
Share on other sites

Søk litt her inne. Har vært flere tråder der dette har vært diskutert. Eller finner du målinger gjort på dette i Ladeboken. Bruker selv en 9,3 demper på en 8 mm. Synes den virker godt, men regner for sikkert at en for kaliberet riktig demper hadde vært mer effektiv.

Link to comment
Share on other sites

Ja, se der! Etter litt ekstra graving etter info så er det større forskjeller en jeg hadde trodd. Og det er klart at når man mister en 4-5+ db så vil jo det gi en betydelig reduksjon i effekten. Det er mer en hva jeg liker og får vel vurdere å bytte til en kalibertilpasset demper.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Jo større høl, jo mer av kruttgassene slipper ut i en gang, og da blir det mer smell. Kula spiller liten rolle i denne sammenhengen.

 

Oversatt: Skal du skyte med en 22-250, så demper en 22-demper mer enn en 6,5-demper, og enda mer enn en i kaliber .30, eller 9,3, eller .45. Men "eksospotta" reduserer i alle tilfelle smellen fra skadelig, til ubehagelig/akseptabel/noenlunde OK.

 

Sjøl bruker jeg konsekvent dempere for et kaliber eller to "for mye" på jakt. Det er fordi jeg jakter i "gaupe-terreng", og at man aldri har noen garanti for at ikke demperen kan komme borti en stein, ei grein eller en bergnabb, og kan bli slått ørlite skjev. Kommer da kula litt borti demperen, har en straks skadeskyting eller bom som resultat av et ellers OK skudd.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...