Jump to content

.223 Nosler RDF 70grs


jarwe

Recommended Posts

Hei,

 

Ligger her på sofaen og ser litt på hvordan jeg skal strekke holdene litt lengre med min .223 1:9 tvist.

Den samler fint på 100m med både NCC og Scenar 69grs.

 

I en tidligere tråd så så jeg forskjeller på NCC og Scenar på 400m der Scenar var mer presis. Det gjelder fortsatt og jeg har dratt Scenaren fint ut til 550m uten de største problemer med samlinger som jeg er fornøyd med. 

Og nå har lysta kommet til å tøye grensene enda lenger. 77grs Scenar har jeg ikke fått til å gå med gode samlinger på 100m og jeg regner med at det skyldes tvistraten.

70grs Nosler RDF har bedre BC enn Scenar og ifølge simuleringer i Strelok har kula bedre hastighet, mindre vindavdrift og høyere treffpunkt på alle avstander hvis man forutsetter samme utgangshastighet som 69grs Scenar.

 

Har noen prøvd denne kula i 1:9 tvist og fått den stabilisert?

 

Jeg har ikke funnet noen ladedata for kula og lurer derfor på om noen har funnet noe om COL.

Jeg lader med N-140 og tenkte å fortsette med det så om det også finnes et sted der det finnes info om min/max ladning setter jeg pris på om noen kan gi litt info om dette.

 

Alle erfaringer med denne kula i .223 setter jeg pris på om deles. :-)

 

På forhånd takk for svar!

 

Link to comment
Share on other sites

«Over there» så har jeg også sett at det er en del positive tilbakemeldinger. Google er flittig brukt.. :-)

 

Men fant ingen ladedata så håpet derfor at noen hadde prøvd den og hadde noen erfaringer samt ladedata å dele slik at jeg hadde et utgangspunkt.

 

JD selger de etter det jeg har sett kun i 500 pakninger men det er kanskje andre som har 100 pakninger?

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd disse i min 223 med 1:9 twist. Fra før gikk Scenar 69 grs sinnsykt bra i børsa, bedre enn tilsvarende NCC. Var spent på RDF kula, men den gikk utrolig bra! Har kun prøvd en ladning, men er godt nok fornøyd med presisjonen så gidder ikke test dette mer. Kun prøvd på ca 100 meter, men blir å skyte utover til ca 600 meter med denne i sommer . Min ladning er som med de andre kulene: 

N-140 24,5 grs, col 58. Dette gir 830 m/s i min Lothar Walther pipe på 45 cm.

Lykke til😀

Link to comment
Share on other sites

Hei, og takk for tips om ladning! 👍

 

Min go´ladning med 69 Scenar er 24,4 grs N-140 og går godt ut til så langt jeg har prøvd den som er 550m.

Samme ladning med NCC går også brukbart ut til ca.400 men har større vindavdrift enn scenaren.

 

Handler inn RDF og kjører en ladestige fra ca. 22,5 og oppover så får jeg se hvor jeg ender opp. Iogmed at andre kuler liker litt harde ladninger i børsa mi så er følelsen at denne også må i nærheten av max for brukbar presisjon.

 

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

En liten oppdatering fra skytebanen etter testing av 70grs RDF i mitt våpen.

Og det var ikke oppløftende resultater....

 

Jeg fikk ingen av ladestigene til å gå bra så jeg vet ikke helt hva som gikk galt.

Stigene var som følger og skjøt over Magnetospeed for å sjekke hastighetene ved de ulike ladningene.

Samlingene er ikke målt med skyvelær og er estimert da ingen var gode nok til å dra frem skyvelæret...

 

RDF 70grs med N-140:
22,5 - 787m/s - 25mm
22,8 - 801m/s - 30mm
23,1 - 816m/s - 30mm
23,4 - 827m/s - 30mm
23,7 - 839m/s - 35mm
24,0 - 860m/s - 40mm
24,3 - 874m/s - 45mm
24,6 - 881m/s - 60mm

RDF 70grs med N-540:
23,4 - 805m/s - 25mm

23,7 - hoppet over denne da litt harde ladninger har gått bedre tidligere med Scenar og NCC
24,0 - 840m/s - 30mm
24,3 - 851m/s - 30mm
24,6 - 863m/s - 35mm
24,9 - 887m/s - 50mm
25,2 - 896m/s - 55mm
25,5 - 910m/s - 100mm. Her forandret treffpunktet seg til ca. 10cm UNDER de andre samlingene
25,8 - 920m/s - 120mm. Treffpunkt UNDER ca. 10cm. Tydelig kast/spredning sideveis.

 

Ingen trykktegn på hylse eller tennhette slik at jeg er nå usikker på hva som kan være galt.

Jeg hadde ikke med noen av de vanlige ladningene mine med 69grs Scenar som har samlet på 10-12mm tidligere for å sammenligne.

Det skal sies at jeg skjøt uten demper noe som jeg vanligvis gjør.

 

Er det løpet som er utslitt? Løpet har gått ca 2500 skudd og er et originalt Rem 700 tactical løp med 1:9 stigning så i utgangspunktet burde det være en god del igjen før det trenger å byttes.

Eller har demperen så mye å si på samlingene?

 

Jeg skal på banen igjen lørdag for å sjekke om de tidligere gode ladningene med Scenar og NCC fortsatt går der de tidligere har gjort.

 

Noen gode råd eller tips??

 

 

Link to comment
Share on other sites

Det er vel greiest som du sier selv. Dra på banen og test parallelt med CC ladningene evt med og uten demper montert.

Blir bare spekulasjoner fra min side. 1. Løpet liker ikke denne kula. 2. Stabilitet er marginal (RDF kula er muligens noe lengre, men burde vel ikke gå dårligere ved høyere hastighet hvis det er tilfelle). 3. Kula er sær på settedybde/ friflukt (har fått inntrykk av at secant ogive kuler kan være det)

Edited by vavlo
Link to comment
Share on other sites

Takk for gode forslag!

 

Alle skruer/montasjer er gått over ved kikkerten og alt satt som det skulle. Sjekket også skruene til låskassa og ikke noe som var løst der. Alt er sjekket og dratt til med momentnøkkel slik jeg alltid gjør.

 

i samme slengen så tok jeg en skikkelig rens av løpet og det var mildt sagt skittent. Må nok krype til korset og legge meg flat for å være skyldig i dårlig løpspuss... 😬

 

Nå produseres samme ladestiger på nytt for ny test på banen sammen med tidligere go`ladninger for Scenar og NCC.

Skytestilling i liggende har jeg også sett litt kritisk på og funnet noen småforbedringer som jeg håper gjør et positivt utslag.

 

Hvis det ikke går bedre nå så kan jeg begynne å se på settedybder.

 

Ingenting er værre enn å begynne å tvile på eget utstyr....😱

Edited by jarwe
Manglet tekst.
Link to comment
Share on other sites

  • 3 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...