Jump to content

Gode ladninger til en 2,5" 38 spesialrevolver


iscariah

Recommended Posts

Sliter litt med å finne en all round kule til min 2,5" 38 spesialrevolver. Har forsket litt med Magma 105 gr med litt blandet resultat. En ladning som er foreslått er 2,3gr 310 med kulen satt jamt med hylsekant. Denne gir fine treff på 2 hånd grep på 25 meter. Men ved ca 15 meter med en hånd går den høyt. Sikkert en logisk forklaring men jeg ønsker ikke flere typer ladninger så da må jeg finne en annen kule kanskje. Noen som har prøvd 125 gr RF kuler? Kan være et allternativ? 

Link to comment
Share on other sites

Hva med å justere siktene, eller er de faste?

 

Forøvrig så vil alle ladninger føre til at kulen til slutt faller, tyngdekraften gjelder. Hvorvidt det er merkbar forskjell fra 15 til 25 meter vet jeg ikke, men det virker litt løgent. 

 

Har du prøvd med to hender på 15 meter? Hva skjer da?

Link to comment
Share on other sites

Var kanskje litt forvirrende skrevet av meg. Det som var saken er at denne ladningen med en 105gr kule får forskjellige treffpunkt på to og en hånds skyting. Hadde tidligere en Colt 2" som jeg brukte 125gr flat point kuler til. Der var treffpunktene lik med en eller to hånds. Saken er om lette kuler er mere påvirkelig av skytemåte. 

Link to comment
Share on other sites

Det kan muligens lønne seg å prøve russisk rulett metoden for å sjekke om du har lagt deg til noen uvaner med dette våpenet. Det kan snike seg inn over tid og man må begynne å jobbe med grep og avtrekk igjen for å komme tilbake til gamle høyder. Jeg bruker stort sett 125 grains kule i snubbies for det aller meste av ladninger. Noe tyngre liker jeg ikke i .38 snubbies da jeg har erfart stabilitetsproblemer med flotte nøkkelhull i pappen.

Link to comment
Share on other sites

Jeg skjønner tanken din Erlend men hadde det bare vært så enkelt. Våpen med piper fra 4" og oppover er ikke på langt nær like påvirkelig av rekyl opptak som korte piper er. Men hvordan lette kuler innvirker kontra tyngre kuler må nok prøves. Om dette blir bedre med en for eks 125 gr kule vil prøving vise:-) 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...