Jump to content

Erfaringer med 308 som langholdspatron!


tactical mauser

Recommended Posts

sierra palma match 155 grs, 890 m/s,meget bra.(se bilder på langholdstråden til Nidaros benkskytterklubb)

sierra match king 190 grs, 840 m/s ,også bra men noe ubehagelig rekyl.

scenar 155,167,185 alle bra ,den tyngste best.

Border pipe,28" , 1 til 12 twist.

 

mvh

Frode k.

Link to comment
Share on other sites

sierra palma match 155 grs, 890 m/s,meget bra.(se bilder på langholdstråden til Nidaros benkskytterklubb)

sierra match king 190 grs, 840 m/s ,også bra men noe ubehagelig rekyl.

scenar 155,167,185 alle bra ,den tyngste best.

Border pipe,28" , 1 til 12 twist.

 

mvh

Frode k.

knallhard ladning... 890 msek og 155 sierra. hva lader du med da?

Link to comment
Share on other sites

sierra palma match 155 grs, 890 m/s,meget bra.(se bilder på langholdstråden til Nidaros benkskytterklubb)

sierra match king 190 grs, 840 m/s ,også bra men noe ubehagelig rekyl.

scenar 155,167,185 alle bra ,den tyngste best.

Border pipe,28" , 1 til 12 twist.

 

mvh

Frode k.

 

840 m/s med ei 190 grs kule i en 308win..?? I svarte helv...!!! Hvordan er egentlig det mulig????

Link to comment
Share on other sites

Eller feilkalibrert kronograf.. ;)

 

Det går i teorien(QL) med 90cm pipe og f.eks 45.5 grs N-550 under forsvarlig trykk. :lol:

Skal ikke fortelle frode k hvordan han skal lade sine patroner, men dette høres friskere enn friskt ut..

 

Trekk av 30-35m/s på de hastighetene med respektive kuler som er oppgitt, så ligger du nærmere det de fleste anser som maks hastighet i 28" pipe. Da med maks trykk ifg de fleste ladetabeller. Selv om ei pipe gir samme hastighet med lavere ladevekt enn en tabell oppgir finnes det ingen logiske grunner til å fortsette til man har maks ladevekt.

Hva med å kjøpe en 300 Win e.l?

 

Ei kule som går godt i de fleste våpen i 308 er 168 Sierra Matchking.

Lad f.o.m 41 og opp til 43 grs N-140 og se hva som skjer. Evt 42-44 grs N-150.

Kan vel nesten kalles en referanse for hvor godt rifla vil prestere.

 

Til 155 Sierra Palma har jeg ladd med 44 grs N-140 og fått 850ms og meget god presisjon ut til 800m, dog i lite vind.

 

155 Scenar er kongen på haugen ballistisk sett i en 308. (jfr BC og oppnåelig Vo)

Om du får denne til å gå like godt som Sierra kulene så kjøp en kasse og glem andre kuler til langholdsskyting på stål og papp.

Link to comment
Share on other sites

Synest ikkje at ladningane til Frode virka så urovekkende harde ut eg.

Mannen har no eit 28" løp border pipe som er av svært godt merke.

 

Har skjølv lada 155scenar til over 900m/s i min TRG med 26" pipe, og har ein kompis som har testa litt N-550 i TRG`n og fått 900+ m/s utan overtrykk.

 

Får du 155scenar kula til og samle godt er nok det den beste kula til langhold.

Har lest at også tunge kuler som 208gr? A-max kan fungere i ein 308win og vil gi lite vindavdrift, men kulebana blir veldig krum.

Link to comment
Share on other sites

Mulig.. jeg vil ikke utsette hverken rifle eller meg selv for slikt..

Jeg kjøper heller rifler i bedre egnede kalibre om høyere hastighet er ønskelig.

 

Som et lite apropos til 208 grs A-Max..

Den er 39mm lang og med normal friflukt stjeler den endel plass i hylsa.

Blir vel det en kaller "noe krampaktig" i en 308. :)

Link to comment
Share on other sites

kanskje på sin plass med en forklaring :)

 

Kronografen er pålitelig,testet flere ganger i forbindelse med en del "oppsiktsvekkende" hastigheter.

 

Noen løp gir som kjent høyere hastigheter enn andre ,med de samme forutsetninger.

 

litt om fremgangsmåten ved lading.

Lader kun for bruk på 500 meter.

Starter godt under max-ladning(Vithavuori) og øker til jeg ser antydning til trykktegn på hetter eller hylser.

Dette foregår veldig rolig og under kontrollerte former.

155 palma match 890 m/s er en sånn ladning.

Når nevnte tegn opptrer går jeg til kraftigste ladning uten trykktegn.

Dette for å utnytte kulas BC best mulig.

Hylser freses og veies,kuler veies,krutt måles opp pinlig nøye(kanskje ikke så viktig)

prøver å redusere mulige variasjoner til ett minimum.Noterer også temperatur på testtidspunktet.

 

Det må nevnes at samlinger følges kontinuerlig under prosessen,dette på 100 m hold.

Ikke alle kuler samler bedre om de tynes opp i fart.

 

Skjønner ikke hvorfor det ikke skal gå an å lade opp imot max i en .308 ?

For meg går max ladning på trykktegn,ikke på fart.

 

Helt ulogisk å stoppe før potensialet er "utnyttet" , dvs max ladning uten trykktegn.

Jeg velger å gjøre det sånn,framfor å kjøpe flere våpen.

Skjønner heller ikke helt hva det er jeg utsetter meg selv og rifla for når det ikke finnes trykktegn ?

 

Mvh

Frode

Link to comment
Share on other sites

Tviler ikke på hastighetene du får med 155 Palma og Scenar, har selv ladd disse kulene til oppunder 900ms i ei 26" Trg pipe.

 

Det som bekymrer meg litt :roll: er hastigheten med 190 grs. kula, testa mye forskjellig ganske inngående da Sako`n kom i hus, deriblandt 185 Scenar og 190 berger VLD begge med 550 krutt og col på 74-75mm (sitter ikke med dataene her)

De som har ladd litt 308Win med tunge kuler vet at denne oppskriften er god medisin for å presse det siste ut av automatdvergen, mine resultater ble rett i overkant av 800ms for 185grs. Scenar og ca 790 med 190 Berger VLD.

 

Skal ikke påstå at hastighetene du nevner med 190grs. ikke er mulig, men......................"there is no free lunch" :wink:

Link to comment
Share on other sites

Har også fått høye hastigheter med 185 scenar og den gamle lapua d 46,men med N-540.

mellom 830 og 840 m/s.

Disse ladningene skjøt jeg i ei børse som veide ca 11 kg og lå i front og bakrest.

I senere tid er kasse og pipe flyttet over i en std stokk,ca 3,5 kg

Prøvde da en patron med 190 grs smk og frisk fart.

Ga meg etter to skudd da det ble ubehagelig tøff rekyl :shock:

 

Men går nå og venter på pipe i 6 mm for ett nytt prosjekt.

30 " og 7,5 twist

Har etterhvert innsett at det finnes kaliber som er antatt bedre egnet til langhold enn .308 :?

Gutta i klubben har sagt det lenge,men har vondt for å gi opp når noe først er påbegynt.

 

Antar at trådstarter er rimelig forvirret/fortvilet over denne "avsporingen" i forhold til det han spurte om i utgangspunktet. 8)

mvh

Frode k

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Har prøvd meg litt frem med forskjellige ladninger og kuler, og så langt har jeg bare sammlet godt med Scenar 155 forran 39,5 grain N140.

Har ikke tilgang på krono, men jeg anntar dette er litt slapp Vo mtp 20" pipe.

Nå er jo presisjon pri.1, men jeg tenker jeg kansje burde finne noe litt mer hardtslående når holdet skal strekkes i.

Noen forslag til ladninger og eventuellt annen krutt type som går godt i en 20"?

Link to comment
Share on other sites

Skal ikke påstå at hastighetene du nevner med 190grs. ikke er mulig, men......................"there is no free lunch"

Det er sant, men det er ikke sikkert at trykktegn i enkelte løp og gode hylser kommer før du passerer 65000 psi. Standard trykk for 300WSM ol. og det er ikke farlig å kjøre dette i en 308 hvis du ellers har kontrollen. Jeg oppfatter at han har gode rutiner og tviler ikke på at dette både er sikkert og en mulig hastighet.

 

Løpet slites mere, klart, men det gjør også et 300WSM løp.

Link to comment
Share on other sites

Har kjøpt 1000 stk. Lapua Scenar 155 grn. Som jeg tengte å bruke i min Remington 700 LTR Med 20" pipe.

Noen som har noen formening om hva jeg burde lade med?

Ser at ladetabellen til VV gir best hastighet med N-540 krutt, men det er med 24"pipe.

Blir litt usikker på hvor jeg burde starte. Har også andre kruttsorter som står i tabellen.

 

Hvordan burde man tolke ladedata som er utarbeidet med en lengre pipe enn den man har selv??

Link to comment
Share on other sites

Har kjøpt 1000 stk. Lapua Scenar 155 grn. Som jeg tengte å bruke i min Remington 700 LTR Med 20" pipe.

Noen som har noen formening om hva jeg burde lade med?

Ser at ladetabellen til VV gir best hastighet med N-540 krutt, men det er med 24"pipe.

Blir litt usikker på hvor jeg burde starte. Har også andre kruttsorter som står i tabellen.

 

Hvordan burde man tolke ladedata som er utarbeidet med en lengre pipe enn den man har selv??

 

Som jeg skrev over så er 39,5 grain N140 noe som gir gode sammlinger i min LTR .308 med 20" pipe, (155 Scenar)

men jeg er fremdeles usikker på om dette er nok punch for å nå langt i teig. Går hull i hull på 100m ihvertfall.

Fikk rimelig gode sammlinger med 168 grain SMK også, men hakket dårligere enn lapuaen.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...