Jump to content

Utstyrstips til mulig ny hjemmelader


FreeSkier

Recommended Posts

Ønsker litt tips ift. å starte med hjemmelading. 

 

Har ei rifle i 308, jeg samler 0,5-0,7 moa med norma GT ut til 300m med denne. Går også tilsvarende med en del jaktammo. Så her er ferdigrulla topp. Denne virker å like 150-165grs kuler. 

 

Men, jeg har akkuratt handla ei Kimber 84m classic i 22-250. Denne blir nok lettvektsprosjekt i 7mm-08 eller 308 på sikt, men tenkte å bruke 22-250 løpet en stund. 

 

Har også en m98 i 8x57js, som pr nå bare samler støv. 

 

Jeg vurderer å lade selv pga 22-250 og ferdigrulla pris på ca 20,-. 

Her blir det nok ei kombinert skive og rypekule og muligens ei rådyr/revekule. Men tenker jeg kan lade 308 også, da jeg har masse hylser. Her blir det nok også kombinert skive/rypekule og ei storviltkule. (så få kulebaner å holde styr på som mulig). 

 

Tenkte å prøve holde prisen nede. 

Hvilket ladesett bør jeg se på? Hva MÅ jeg ha, og hva bør jeg vurdere? 

 

Ift. kuler vet jeg sånn ca hva jeg vil ha. Håper å kunne klare meg med en type krutt til 308 og 22-250. Har sett på Norma 202. Begge bruker vel Large rifle tennhetter? Hylser ordner seg. 

 

Har vel i år skutt ca 400-500 skudd med grovkaliber på bane. Blir sikkert 500-1000 de neste årene også med 22-250 og 308 tenker jeg. 

 

På forhånd takk for svar 😊

 

 

Link to comment
Share on other sites

De billigste setta får du fra Lee, de er mer enn greie nok. Ellers har Jaktdepotet fin pris på Supreme Master kit fra RCBS nå. Det inneholder mye av det du trenger for å komme igang.

Det du trenger er sånn ca dette:

presse

vekt

die-sett til hvert kaliber 

hylsetrimmer

hylsebrett

kruttvekt

kruttrakt

smørepute og hylsefett 

tennhettesetter

gradfjerner

hylsetrommel med media

hettelommefres eller børste

skyvelære

 

Til 308 er det vel lurt å bruke Norma 11 skytterlagskrutt. Det kan du bruke til 22-250 og 8x57 også, når du får litt erfaring. Ligger en fin tråd om skytterlagskrutt her på kammeret.

Lykke til med en fin hobby.

 

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

elektronisk kruttvekt forenkler jobben en del.

lee har en die for og trimme hylser til riktig lengde og den anbefales (fra min side)

jeg bruker die sett fra LEE men necksizer die har jeg fra RCBS

smørepute anbefales (som nevnt ovenfor) men når du skal necksize anbefaler jeg deg og kjøpe "imperial dry neck lube" fra redding, da du slipper og vaske hylsene etterpå.

 hylsetrommel er ikke et must men er kjekt og ha,

et sett fra LEE inneholder nesten alt du trenger, det jeg har nevnt ovenfor følger ikke med men bør kjøpes i tillegg.  

 

  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Beklager, jeg fant ut som @DoctoRoy skriver at det er masse info ang. ladesett. Jeg totalreviderte hele innlegget etter 3 min, men det ble tydeligvis ikke endret.

 

Det jeg egentlig da lurte på ble krutt og tennhetter. Det har jeg egentlig fått svar på. Takk for svar! 

 

Tråden kan vel strengt tatt slettes, for å ikke forsøple kammeret med spørsmål som er besvart fra før. Skal søke litt bedre neste gang👍

Link to comment
Share on other sites

Guest
This topic is now closed to further replies.
×
×
  • Create New...