Jump to content

noen med erfaringer .375-06


Gammelfiskaren

Recommended Posts

  • 2 months later...

har gått og tenkt en del på denne her selv... enten en 375 wheelen AI eller en 375 hawk. tror det skal være bra kalibre for norsk elg. en av årsakene til at jeg ikke har gått noe videre med dette er rett og slett at jeg er litt usikker på hva jeg får ut av en slik, men dersom en børsemaker plutselig har brotsj er der en fare for at jeg kommer til å bygge en slikt...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har ingen erfaring med denne patronen, men jeg har undersøkt mye om den. Den vil gi .ca samme hastighet med 300 grs som 9,3x62 gir med 286 grs. Fordelen over 9,3'en er at den altså er lovlig til alt vilt i mange flere land.

Jeg begriper ikke at denne ikke er mer populær, da man kan få en .375 med svakere rekyl eller lettere rifle. 270 grs kuler skulle gi en perfekt kombinasjon mellom hastighet og kulevekt med fremdeles brukbar SD, en mellomklasse som 9,3 ikke har.

Men kortere løp enn 58 cm ville jeg ikke hatt.

Link to comment
Share on other sites

en annen ting slik jeg ser det er at opp med kulevekta og ned med farten ofte gir finere slakt...

 

dette blir jo riktig nok ikke noe langhold kreasjon, men til norsk jakt ( med mulighet for utland) så tro jeg dette er en bra kombinasjon...

 

 

for øvrig trenger ikke denne her ha de dyreste og beste kulene da den ikke har de hastighetene som de mer kjente 375 pleier å ha..

Link to comment
Share on other sites

De vanligste alternativene her er .375 Whelen, en .30-06 åpnet opp til .375 uten noe mer. Så Improoved versjon av denne, har vel 5%større volum. Så .375 Scowill som er en 9,3x62 åpnet opp til .375. Zeglin hos Z-hat lagde så denne av en .30-06(små forsjeller i diameter ved rim og hode) og kalte den .375 Hawk. Så har vi .380 Howell som er en del lenger(og nermer seg fort H&H i ytelse), ca 68mm. denne er det vel plass til i en Sauer 202, men blir litt lang i en standard .30-06 kasse.

 

Hawk og Howell fåes med rett stempel i baken, de andre er villkatter.

 

Jeg har ingen brotsj i noen av desse, men bestiller om noen vil ha, uten tillegg i pris.

Link to comment
Share on other sites

Så har vi .380 Howell som er en del lenger(og nermer seg fort H&H i ytelse), ca 68mm. denne er det vel plass til i en Sauer 202, men blir litt lang i en standard .30-06 kasse.

.

 

380 Howell hørtes plutselig ut som en fristende sak... hva hylse er den basert på? dersom det bare er kjøpe hylser å få er det litt dumt, greit å kunne presse om fra andre selv...

Link to comment
Share on other sites

Hej,

Första inlägget här, kunde ju inte låta bli då ämnet ligger mig varmt om hjärtat :oops:

Hoppas att svenskan går bra att läsa.

 

Jag har erfarenheter av .375 Hawk/Scovill, kammerbrosj finns med andra ord närmare än Montana..

Återkommer och berättar om mina erfarenheter vid senare tillfälle men kan väl påstå att jag är väldigt

nöjd med patronen, skottecknen på svenska älgar och vildsvin har varit goda med en markant skillnad mot

tex..30-06. Å andra sidan har ju Tembo en poäng..

 

Trevlig kväll så länge,

T

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Ser det blir nevnt som et poeng at .375 kaliberet er lovlig til alt vilt i flere afrikanske land. Det er ikke bare kulediameteren det stilles krav til men også anslagsenergi.

 

Below are the legal requirements for weapons to be used on the various species of game animals in Zimbabwe.

 

 

 

 

For Elephant, Buffalo & Hippopotamus, a bullet with a diameter of 9.3mm producing a minimum of 5.3 Kilojoules of energy at the muzzle. The lightest caliber to be used on these animals is the great .375 H&H Magnum. Other calibers we recommend are the .416 Remington Magnum, .458 Winchester Magnum (on this caliber try to find ammunition which guarantees at least 2250 feet per second at the muzzle, (Federal and A Square are normally reliable), the .470 Nitro Express. If you have a large caliber double rifle you would like to bring out, try to ensure it is fitted with a good quality scope of not more than 4 x magnification unless you know yourself to be a well-experienced iron sight shooter.

 

 

For Lion, Eland and Giraffe, a bullet with a minimum diameter of 7mm producing 4.3 kilojoules of energy at the muzzle. For Lion we recommend a .375 H&H firing good quality Soft Nose Ammunition.

 

 

For Leopard, Cheetah, Crocodile, Spotted Hyena, Sable, Burchell's Zebra, Kudu, Blue Wildebeest, Waterbuck, Tsessebe and Nyala, a bullet with a minimum diameter of 7 mm producing 3 kilojoules of energy at the muzzle. However, for Leopard we recommend the .375 H&H Magnum firing good quality Soft nose ammunition, the 30-06 Springfield will do as good a job as any on this animal as remember shot placement is far more critical than caliber size. For all the animals in this section, we suggest 30-06 or .308 firing good quality 180-grain soft nose ammunition to be the minimum.

 

 

For Impala, Reedbuck, Warthog, Bush pig and all other small animals a bullet with a minimum diameter of 5.6mm producing 850 joules of energy at the muzzle, there are many great calibers at this end of the spectrum, the 30-06, .308, 7 x 64, we suggest the .243 to be the minimum.

 

 

Det er ikke for å være gledesdreper for villkattprosjekter kan jo være artige sysler, men i praktisk nytteverdi vil 9,3x62 gjøre samme jobben.

Link to comment
Share on other sites

Etter samtaler med Fossdal om en .375 rifle undersøkt jeg Hawk/scovill utgave, men fant fort ut at det var vanskelig / tidskrevende å tak i alle deler, (hylser med riktig stempel / dieset OSV).

 

Bygget en 376 Steyr til slutt siden det var en sjelden patron og rett etterpå kommet hornady med sin .375 Ruger.

 

Edge

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...