Jump to content

laksand i hordaland?


tikkakjell

Recommended Posts

er de eg har sakt til han eg jobber med, han jakter på andre sida av øya eg jakter på og påstår at han berre skyter laksand der og har aldri skutt siland :lol: men er ikkje lett å overbevisa han at de er siland han skyter, sjøl etter han tok bilde av nebbet, og de nebbet hadde ikkje den tydlege (kroken) på nebbet som laksanda har :)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Nå er jeg en slik kløpper til å artsbestemme andefugler at når jeg forrige vinter fikk øye på en uvanlig and med mye hvitt på, så kunne jeg straks fastslå at det dreide seg om en såkalt "uvanlig and med mye hvitt på"! :mrgreen:

Videre øvelser med teleskop og fuglebok fastslo at det var en laksand som svømte rundt der på Grimevannet. Jeg så den ikke så ofte, så kanskje den var på utflukter fra sitt faste tilhold på Kalandsvannet.

Link to comment
Share on other sites

hmm. kansje eg og får sjå ei før jakta er over då :P men tydlegvis ekstremt lite av dei i stord /kvinnherad området då

Den holder mykkje til ved elver og elveoser. Men trekker ut til kysten når frosten kommer. Men trur ikkje bestanden er så stor i sunnhordaland. Helst etter jul eg har sett den.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
er de noen som observerer mykje laks-ender i hordaland, nermere bestemt stord/kvinnherad området? jakter sjølv nesten kun på sjøen og har aldri sett ei laksand her, skyter kun silender og ei og annen kvinand. grunnen til at eg lurer er pga ein diskusjon men ein bekjent på jobben :)

 

 

Hei hei!

 

Kor i kvinnherad jakter du? Er sjølv mykje på sjøen å jakter i kvinnherad. Men ser sjelden eller aldri andre jegrar når eg er ute!!

Link to comment
Share on other sites

bur på halsnøy. ser sjelden andre som er på sjøfugl jakt eg og :) jakter som regel rundt om i strekningen hidle til sydnes, av og til romsa. du då?

 

 

Jakter mot tysnes, men også en del rundt husnes og bogsnes. I år fant jeg ut at det er en god plass i nærheten der tunellen går ned fra halsenøy. Skjøt 9 silender der på en time første gangen jeg var der...

 

Hidle, er det hidle øyane du tenker da? sydnes og romsa veit eg ikkje heilt kor ligg...

 

Kordan er det du pleier å jakte?

Link to comment
Share on other sites

trur eg veit kor du meine de med tunnellen, i ei vik med eit skjær/ liten holme som ligger litt utfor vika? jakter berre skarv på hidle, då bruke eg i sitte oppa ein av dei små holmane med lokke skarver. jakter og masse skarv med rifla, men desverre har de blitt lite av de sist skarve sesong, kan strekke holda ganske masse med rifla :P jakter mest ender på sydnes som ligger heilt sør på halsnøy.bruke alltid lokke ender på andejakt, og sitter ikkje lenger enn 10-12m fra lokke endene.

Link to comment
Share on other sites

Eg har ikkje gått til innkjøp av lokke ender enda, men bør vel kjøpe noko etterkvart. Kva type ender er det du bruker som lokk da?

 

Eg pleier å kjøre rundt der eg veit det pleier å være ender, når eg finn dei i kikkerten kjører eg i land og smyg meg innpå dei. då gjerne med ein anna jakt kompis i båten som informerer om endene holder posisjonen sin via samband...

 

Har ikkje jakta på hidle ell sydnes, men skal prøve til neste sesong... kanskje vi kunne ha møttes å tatt ein tur i lag??

 

Du jakter ikkje sel da?

Link to comment
Share on other sites

jo ein tur i lag med nåken er jo alltid gøy :lol: då kan me jo diskutere til neste jakt sesong. sel har eg aldri jaktet på men hadde sikkert vore gøy. bruker stokkand lokke fugler,

 

er er eit bilde av sjulet og litt av lokke endene. endene lander 95% av gangene i mellom dei to flokkene med lokke fugler :lol:

normal_PB300010.JPG

 

heilt greit resultat

normal_PB300017.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jeg pleier å jakte helt fra ande jakta starter, blir litt leiting med båt men finner altid noe...

 

Vist du har lyst kan du jo hive deg med på seljakt da, du må ha skutt opp til storvilt jakt og sende en kopi av den med søknadskjema som du fyller ut og skriver ut her: http://www.fiskeridir.no/fiskeridir/fis ... aa-kystsel

 

Send den så raskt som mulig da fristen går ut en gang i løpet av februar...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...