Jump to content

Hvit elghund


Linkas

Recommended Posts

Hei. 

Noen her som har svensk elghund hvit som kanskje vil dele litt erfaringer? 

Har tidligere hatt sort elghund, som dessverre måtte avlives i ung alder pga sykdom. Etter det hadde jeg ei tipse, schæfer/flat. retriever-mix, som viste seg å være dyktig på spor. Så da falt jeg litt for å få trent evt neste hund til ettersøk. 

Er dette noe den hvite er god på? 

Link to comment
Share on other sites

De aller fleste hunderaser kan brukes til ettersøk, men du gjør det lettere for deg selv ved å velge en rase som har noen instinkter inntakt. F.eks. hadde jeg ikke brukt tid på å trene raser som er knallhardt avlet på eksteriør ( chihuahua, bulldog, mops, osv) ikke fordi det er umulig, men veien til målet er mye vanskeligere. En hvit elghund vil åpenbart kunne brukes til ettersøk. At den vanligvis brukes som løshund har ingen ting med saken å gjøre. Sporing av vilt er noe denne rasen instinktivt vil fatte interesse for og gjøre bra med litt riktig trening.

Link to comment
Share on other sites

Snakka med svensk hvit elghund klubben på jaktmesse i Sverige og veldig mange bruker rasen som båndhund. Ikkje fordi den er avla til bruket men pga. mengda med ulv i midtsverige....

Hvit eller grå... Tja... Alltid morsomt å ha hund som ikkje er lik alle andre sin 🐶

Om du får ein god hund til ditt bruk avhenger i hovedsak av om det blir brukt nok tid på den(les eier) er mi mening. Lykke til uansett rasevalg👍

Edited by tussehaugen
Link to comment
Share on other sites

Min jaktkompis hadde i mange år en hvit svensk, og jeg jaktet i hvert fall minst 8 år sammen med den hunden.   Særdeles behagelig gemytt, stor jaktlyst.  Den ble mest brukt som bandhund, men også som løshund av og til, og også på spor selv om den ikke var godkjent på ettersøk.  Rolig på fallet, ingen glefsing, knurring og strittende pels,  men lydig og snill.  Det ble også skutt mange elger for den på smygjakt.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...