Jump to content

Kappe løp:7mm rem mag: erfaring


Finnlight 338WM

Recommended Posts

Vurderer å kappe løpet til 47cm på en 7mm rem mag, kkc stokk, og vips så har jeg ei hendig hundebørse.

Noen som har erfaring med korte løp på et slik kaliber?

Tenker da på en mini Hausken i tillegg, så ikke bikkja tar helt av i smellet.

Hastighetstap ved kutting av piper ble diskutert i denne tråden. Du har vel omtrent det 7 mm-kalibret som er minst egnet for en slik operasjon (vel, STW er verre). Du taper omtrent 5 m/sek pr. cm du kapper pipa, hvis du går fra ei std. mangumpipe på 66 cm er du omtrent nede på 7 mm-08-nivå. Og dersom du ikke lader sjøl med lette kuler og hurtig krutt, får du god bruk for demperen til å ta seg av det uforbrente kruttet.

Jeg ser heller ikke for meg KKC-skjeftet som ideelt for hundeførere, men jeg har ingen erfaring med det.

For meg virker denne operasjonen som om en skal prøve å gjøre om en mellomstor bil til en Polo. Det er sikkert teknisk mulig, men er det ikke bedre å satse på komponenter som passer bedre, og beholde den fine langholdsrifla?

Link to comment
Share on other sites

Har kappet 2 7mm rem mag til 47cm fra hhv 66 og60cm. Vet bare resultatene for hastighetstap på den ene med 66 cm løp før kapping. Denne tapte ca. 100m/s med alt av ammo.

Dette var dårlig nytt for "Mythbusters"! Jeg har brukt som tommelfingerregel at "små magnumer", som 6,5x55, taper 4 m/s pr. cm kutt, mens "skikkelige" magnumer taper 5 m/s.

 

Som dere vil se i den andre tråden, "Øvrigarn" tapte 49 m/s ved å kappe 6,5 løpet 12 cm, dvs. 4,1 m/sek pr. cm. Og du tapte altså 100 m/s ved å kappe magnum-løp 19 cm, det gir ca 5,3 m/s pr cm. Så "tommelfinger-regler" kan være bra presise av og til!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har nå fått skutt litt med 7mm rifla. Noen turer på banen, og har foreløpig ikke kappet. Orginal løpet er 60cm. Har skutt med Norma Jaktmatch og Federal Classic. Disse to gikk faktisk hull i hull.

 

Har sett på div ladedata, og ser at jevnt over, så ligger 175grains kulene på en hastighet på rundt 850m/s. Dette er jo ikke en så sinnsyk hastighet, i forhold til mye annet av kaliber. Hvorfor snakkes det da så mye om at 7mm rem er dårlig egnet til matnyttig vilt? Ser i en annen tråd at det frarådes å bruke denne på rådyr bla. Ei bra kule i 850m/s skal da normalt ikke ødelegge så mye??

Link to comment
Share on other sites

  • 2 years later...

Håper jeg kan låne denne tråden litt, ser det er lenge siden den har vært i bruk.

 

Jeg har bråhandla en Remington 700 i 7 mm rem magnum og har noen spørsmål som jeg håper noen kan hjelpe meg med. Opprinnelig var jeg på utkikk etter noe mer flattskytende enn min andre rifle i 8X57, og det har jeg forsåvidt fått. MEN, når tankene har begynt å snurre, har spørsmålene gått fra noen, til mange.

 

Jeg ser for meg at rifla ikke skal brukes til å skyte (på vilt) noe særlig over 300 meter - da jeg er en del utenlands å jakter, kan dette bli aktuelt. Kulebanen over dette er mer eller mindre uinterresant for min del. Ønsker å lade både storviltkuler, og lette kuler til revejakt. Til dette har jeg vurdert Berger VLD 140 grain og Hornady V-max 120 grain. Demper skal på fra første skudd.

 

Så til spørsmålene. Hvor mye taper jeg egentlig på å kappe løpet til 50 cm? Tenker da på utgangshastighet og kulebane. Har dette egentlig noe å si for "vanlig" jakt?

 

Er inneforstått med at jeg tar noe av potensialet ut av selve kaliberet, og at det kanskje hadde vært mer hensiktsmessig å kjøpe noe annet, men fikk en så god handel at jeg ikke kunne la være.

 

Håper at de som faktisk vet og kan noe om dette svarer, om de vil selvfølgelig.

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Svaret om å kappe løpet er meget bra gitt oven her så det vil eg kje gå inn på. Ka du ska med en magnumrifle da? store hylser er pønsket ut for å romme mengder med krutt og det er synonym med stor fart solide kuler og lange hold. det går fint med lyddemper men å kappe løpet.... det er en dødfødt ide. reduserte ladninger bytter du heller til kuler som er solide, tåler farta og røff behandling eller kjøper en annen rifle fks i 308w

Link to comment
Share on other sites

...da jeg er en del utenlands å jakter...

Husk på at det ikke er alle steder du får lov å bruke demper. Ikke sikkert det er noe problem der du drar; men kjipt å glemme det i hvert fall. Ser for meg at det kan bli en interessant opplevelse med en litt for kort pipe dersom du reiser et sted der du må klare deg uten demper. Sjekk også krav til minste løpslengde i de land du ønsker å reise til dersom du kapper meget kort.

Link to comment
Share on other sites

Point taken.

 

Innser "bomkjøpet", og lar børsa være som den er. Den blir uten demper, får belage meg på øreklokker isteden - løpet er 62 cm per i dag, og det er forsåvidt greit nok, men lenger enn det på noe børse er uaktuelt.

 

Fått skyti en rev med den allerede, og flere skal det bli.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...