Jump to content

Valg av pistol


KjetilB

Recommended Posts

Hei !

Jeg er en temmelig fersk pistolskytter som planlegger å gå til innkjøp av 9 mm pistol på nyåret. Har sett litt på H&K P30L og H&K USP Standard. Er det noen her på forumet som har positive/negative erfaringer med disse pistolene, event. forslag til andre merker i samme prisklasse (under 10.000,-)

 

MVH

Kjetil

Link to comment
Share on other sites

Jeg kaster meg på å anbefaler CZ Shadow. Det er selvfølgelig en smaksak, men jeg synes Shadowen har bedre tyngdebalanse og ligger bedre i handa mi. Jeg skyter generellt en god del mer presist og jevnt med Shadowen enn hva jeg gjorde med Glocken, spesiellt ved hurtig skyting.

 

Når det gjelder HK USP Standard så har jeg også skutt litt med en slik, men jeg likte den rett og slett ikke. Klarer ikke helt å sette fingeren på hva, men den hadde ikke de yttre målene som gjorde at jeg greide helt å sette pris på den, men du verden for en kvalitet da :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har USP standard med stillbare sikter og en Expert, begge i 9mm. Jeg har påmontert løpsvekt fra Merkle Tuning på Experten og dette vertøyet ligger godt i mine hender og er utrolig presis på banen. Den er rett og slett god å skyte med. USP standard med stillbare sikter er og presis (og solid) men jeg er enig med forrige mann at det er ett eller annet som ikke stemmer. Det er mulig det er vekten - den er lett. Jeg har påmontert gummigrep (en slags strømpe) på begge og det endrer noe på grepsfølelsen til det bedre.

 

Så har jeg en Sig-Sauer P226S (9 mm) med stillbare sikter og NILL grep - den er svært presis og ligger særdeles godt i mine hender. Høy feelgood faktor.

 

De rådene jeg fikk før jeg kjøpte mitt første våpen var å prøveholde våpenet for å finne ut om det "passer" - det er en feelgood greie som bare må prøves ut. Presisjonen er vanligvis god nok på de fleste våpen gitt at du finner riktig ammo - da det er feelgoodfaktoren som gjenstår... good luck and good feelgood...

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en H&K USP Standard og fire andre pistoler i 9x19. Dette var min første pistol, og jeg har kun gode følelser knyttet til den. Hvis jeg prøver å se bort fra følelsene og holder meg litt mer til fakta, kan jeg si følgende:

 

Positivt: Funksjonsmessig er den på topp. Har aldri hatt funksjonsfeil med den verken på trening, i felt, PPC eller praktisk.

 

Når det gjelder det negative, må en se det i forhold til andre pistoler av samme type (tjenestevåpen). I forhold til Glock 17 har den høyere kjernelinje. Dvs at det bir mer munningsvipp og dermed lengre til til du er på målet igjen for neste skudd. Dette har betydning særlig i praktisk, men også i felt. I PPC er skytetidene så lange at det er uten betydning.

I forhold til Glock 17 har den litt mindre magkapasitet, 15 vs 17. Det kan være av betydning i praktisk. I praktisk må du skyte første skudd i DA. Dette er dårligere enn på G17, men jeg synes de neste avtrekkene i SA blir bedre enn på G17.

 

Hvis jeg skulle kjøpt en pistol i denne prisklassen til felt, ville jeg valgt en BUL M5 Government eller en USP Custom Sport. Den siste er en Standard med stillbare sikter og langt bedre avtrekk. Ved å gå litt over 10.000, får du en USP Expert. Da begynner det å smake fugl.

 

Hvis jeg skulle proritert praktisk production, ville jeg heller kjøpt G17 evt S&W eller CZ. De to siste har jeg ingen stor erfaring med, men de jeg velger å høre på, sier at disse er noe bedre enn G17 til dette bruk.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...