Jump to content

Hullspissverktøy .22LR Erfaringer!


Mas-36

Recommended Posts

Det dukker opp diskusjoner rundt disse nå og da. De med både kunnskap og erfaring gir de vel et rungende "Tja....". Noen synes det gjør rimelig ammo bedre og/eller jevnere, andre (bl.a. noen som jeg VET gjør grundige tester) er mer skeptiske, spesielt om en verdsetter tiden sin litt. Også når det gjelder hulspisser synes de fleste å være opptatt av pris, og det er ikke problemet mitt. Jeg har hatt planer om å teste ut hulspisser av god matchammo, men det har havnet litt på støvhylla. Mest fordi jeg ikke har funnet rette medisin for både god ekspansjon og god mating i min 10/22, da spiller presisjon liten rolle. Men jeg må vel ta opp dette snart.

Link to comment
Share on other sites

Bedre enn hva ? Eley sin subsonic ?

Jeg har den originale Whisperizeren laget av bruker Whisper dengang Sluttstykket.no var oppe og gikk. Funker greit å lage velfungerende hullspisser av f.eks CCI Std.

Treffer i samme hullet som treningsammoen, så ja, for meg er det en billig måte å lage hullspisskuler for en femtiøring. Nå er jo rifler individer, så det med presisjon/treffpunkt kan nok variere. 

Går nok adskillig raskere med den du linker til. Jeg må bruke håndmakt, og albuesvette på min :winke1:

Link to comment
Share on other sites

Den du ser på bør fungere veldig bra, jeg har nemlig "originalen"  :P

 

Ruger #1: Det er gode nyheter, og absolutt det jeg håper å se selv. Eley SS HP er definitivt en god patron, og den jeg sverger til selv for tiden. Favoritten før var Winchester, den er også veldig pålitelig. Men den finner jeg ikke lenger, og selv Eley's kan være mangelvare. Håpet er å få stabil ytelse i en (eller to) av de mer vanlige Match-patronene som alltid er tilgjengelig. Men eksperimentene mine så langt har ikke matet bra i Rugeren, det må løses. Lener mot å lage en full-profil nesepunch så jeg får 100% kontroll på formen. De blir rett og slett for butte med kun innvendig dor.

 

Link to comment
Share on other sites

Det skal være en tråd her inne, som viser ekspansjons-tester av 22 lr patroner før og etter bruk av dette verktøyet. Problemet er at søkemotoren her inne bare "går på en halv cylinder" etter den nye oppdateringen. For å finne gamle tråder må jeg google etter gamle kammertråder. Prøver jeg å søke her inne får jeg 0 treff.

Link to comment
Share on other sites

17 minutter siden, Mas-36 skrev:

Så det eneste de fungerer til er å gjør vanlig rundneset patron til hullspiss? Ikke noe forbedring av presisjon osv? Fordelen da vil jo være at trening og hullspiss til jakt treffer likt.

 Avhengig av hvilken type dor/utvider/whatever du bruker vil kula bli presset om til en litt annen profil. Siden billig .22 ofte har litt så-som-så jevnhet i kulefasong kan det bedre presisjonen. Siden billig .22 uansett har fluktuerende hylsemål, kruttvekt og kulevekt er det ikke så alt for mye å tjene på det.

Link to comment
Share on other sites

2 minutter siden, Ei tohi varjata skrev:

Siden billig .22 uansett har fluktuerende hylsemål, kruttvekt og kulevekt er det ikke så alt for mye å tjene på det.

Nettopp. Pluss at de som bryr seg nok til å virkelig teste det ut skikkelig som regel er ute etter max jevnhet, og da starter man ikke med dårlig ammo.

 

Jeg har laget en, men mest fordi den var morsom å lage. Og jeg skal vel forbedre den en gang, men det er ikke gitt at den ser mere bruk av den grunn. Ikke så lenge jeg får tak i Eley SS.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...