Jump to content

8x68S eller 300 WM


911

Recommended Posts

Sitter på et godkjent papir for 8x68s men selger ble fornuftig og ville beholde kaliberet. Svært lite på brukt markedet, og slik vil det vel forbli. Så da må man tenke annerledes, prestasjonen er nokså lik, liten fordel 8mm samt at det er et europeisk kaliber. Ulempen er at det meste må lades selv. Forstår det sånn at 300WM er letter å få tak i, og i andre verdensdeler. Lader selv.

Ser noen Sako 75 hunter V på Finn for tiden, problemet er at KKC stokken ikke leveres til V utgaven, men GRS stokken gjør. Med det så antyder jeg jo at stokken ikke er avgjørende ved kjøp da denne ønskes utskiftet til annen allikevel.

Det krymper ned til dette egentlig, vente til det klaffer med en 8x68s i en KKC eller gå for en for eksempel. Sako 75V 300WM i en GRS?

er livet langt nok til at en bør vente....

 

911

 

 

Edited by 911
Link to comment
Share on other sites

Synes valget er enkelt, og du traff det rette allerede selv med søknaden din. Gå for 8x68S som garantert ikke vil skuffe deg! Da finnes ikke mange kalibere som kan konkurrere med en 8x68S i under jaktutøvelse. Både i Europa og f.eks. Afrika. I noen afrikanske land er 8x68S ikke minst tillatt for B5!  8x68S er klart overlegen over 300WM hva det gjelder anslagsenergi (terminalenergi) som er så og si identiske med 338WM. Kulebanen er omtrent identiske med 300WM. I Europa og da spesielt på kontinentet er tilbudet av ferdigladd ammunisjon x - ganger større enn i Norge. Det er dessverre typisk og ikke noe nytt. Tenker du å reise mye til andre kontinenter er 338WM et bedre valg. Litt dårligere kulebane, men ingenting som gir hodebry. Forresten, det går fint an å erstatte 300WM, som alle har, med 308 NM dersom du absolutt vil ha noe i kaliber .30. Samme ytelse, men bedre hylse (halsen) og europeisk / norsk opprinnelse  (Kvale). 

Link to comment
Share on other sites

Nå vet jeg ikke ditt budsjett men jeg er ganske sikker på at Landrø har ny Sauer 202 magnum i 8x68 på lager. De har i hvertfall løp på lager. Det er ei VELDIG fin rifle. Med fornuftig kikkert og montering er GRS/KKC unødvendig.Hvis du absolutt må ha stillbart skjefte ville jeg ved nykjøp hos landrø forhandlet til meg et orginalt stillbart Sauer Synchro skjefte.

 

Nå vet jeg heller ikke hvor mye du skyter men et løp i 8x68 tåler flere skudd enn en 300mag.

 

 

Edited by Torf
Link to comment
Share on other sites

Takker

For moralsk støtte i valget, da smører jeg tykt på med tålmodighet kombinert med auto søk på Finn. Det å kjøpe en ny er ikke tema, da dette ikke er noe jeg må ha. Snarere et ønske om noe med "klask" som er kommet snikende over år.

For anslagsenergien er jo fenomenal, hvis en har litt løpslengde.

 

Link to comment
Share on other sites

Et spørsmål er jo hva du skal bruke dette til? Jeg har hatt begge de kalibrene- og må nok bare innrømme at 300WinMag var det mest fornuftige valget av disse to.(om en kan kalle noen av disse kalibrene "fornuftig"..  :winke1: ) Billigere komponenter, billigere å skyte med, mye lettere å få tak I hylser,  mere behagelig å skyte med, og lettere å få god presisjon. Min 8x68S krevde uhyre likt rekylopptak for å få til de helt fine samilngene- uten demper.- Min erfaring på jakt var også i 300ens favørvar. Jeg fikk flere ganger splinter fra ribben som gikk gjennom mellomgulv og lagde "vomskudd" med gode treff med 8x68en. Men det kan jo være tilfeldigheter. Men eiergleden er nok større med 8x68S :)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...