Jump to content

Erfaringer med PPU-ammo?


Nevian

Recommended Posts

Som allerede nevnt, så bør du prøve ei pakke.

 

Jeg har prøvd tre forskjellige PPU patroner.

.223 Rem 55 grs FMJBT i min Mossberg MVP gikk ikke bra.

.223 Rem 75 grs HPBT gikk OK i samme rifle.

.308 Win 168 grs HPBT gikk veldig bra i min M98, faktisk blant det beste jeg har brukt til den.

 

Så kjøp, skyt og sjekk. :-)

Link to comment
Share on other sites

Mine erfaringer med PPU:

 

7x57R: 173grs FMJ patronene gikk godt i min Ruger Nr1.

.30-06: 145grs FMJ gikk bare sånn passe. 168grs HPBT gikk godt i Marlinen. FMJ og HPBT gikk begge fra i Winchesteren.

.222rem: 50grs SP gikk bra og 55grs FMJ gikk sånn passe. Anschüts modell 1740.

Har kjøpt inn i .223rem 55grs FMJ, 62grs FMJ og 75grs HPBT. Gleder meg til å prøve de ut. I Sauer 100XT.

 

Så som du ser kjøp og prøv. Bare slik finner du ut om det er bra kjøp i ditt våpen :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har litt erfaring med PPU, ikke særlig representativt kaliber, men likevel.

Den er nok ikke så ille, all ammo kan slå ut litt individuelt på enkelte våpen. Jeg fikk Landrø til å importere 500 skudd til denne rifla. Jeg tenkte at dette var en grei pris med ladning inkl. hylser for gjenbruk. Kaliberet er ukurant, likevel  ingen panikk for ikke å få fatt i hylser. Hylsene holder god kvalitet, jeg har ladet 7mm.Rem.Mag. med disse PPU-hylsene opp til 10X, jeg har satt min egen grense der (jeg stort sett necksizer).  

Når det gjelder MAS-36 7,5x54 så har jeg ikke kommet lenger enn til 6 omladninger i disse hylsene. Fabrikkpatronene til PPU fungerer helt greit. Her må jeg legge til at denne rifla har ingen annen seriøs funksjon enn å lage hull i papp opp til 100 meter. For en sammenligning fra dette kaliberet med ulike ladninger å målinger kan jeg trekke frem tre eksempler:

Original fransk militærpatron lott 73: 139 grain kule v/0 = 820m/s. Ikke imponerende presisjon.

PPU Partizan fabrikkladet: 139 grain kule v/0 = 793m/s. Presisjon maks av hva en kan forvente av skytter og sikter.

Hjemmeladet Nosler CC: 140 grain kule v/0 = 754m/s. Presisjon litt bedre enn PPU, jeg forventer ikke mer, bra.

 

Ellers har jeg testet et mylder av kule og krutt til denne raringen, men det er et annet kapittel. Lapua 123grs. FMJ og N-140 er en av favorittene mine.

 

PPU.JPG

Banen 3.jpg

100 meter sittende med anlegg, PPU fabrikkladninger. Mer kan jeg ikke forvente når lysforhold og dagsformen er på topp.

Bane 2.jpg

mas-36 patr.task..JPG

Edited by Vaquero
  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...