Jump to content

Remington 12.17x42mm


TMB

Recommended Posts

Hei. 
Da er jeg lykkelig eier av ei 150år gammel rollingblock rifle. 
Jeg har noen hylser fra bertram brass, men de går ikke i noen av hylseholderne jeg har fra lee. 
tenkte å bestille meg litt deler og utstyr, deriblandt hylseholder.

Hva nummer på hylseholderen bruker dere som lader 12mm remington og bertram hylser. Da disse har noe større rim enn orginalhylsene. 

 

og er det noen som har kuletang de ønsker å selge? Evt dier etc?

Edited by TMB
Link to comment
Share on other sites

Ja, 348 hylsene mine passer utmerket i #8, men de fra betram passer ikke i noen av holderene. 

Vil ikke ei 500S&W hylse bli for kort?

Jeg vurderer å kjøpe tomhylser for .50 alaskan, noen som har tilbakemeldinger på bruk av disse til 12mm remington?

Så ei tang for 50/70 i dim .515 vil fungere utmerket, vil det ikke være bedre med 450grs tanga, eller blir de kulene også for tunge?

 

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
På ‎21‎.‎06‎.‎2017 den 10.55, TMB skrev:

Ja, 348 hylsene mine passer utmerket i #8, men de fra betram passer ikke i noen av holderene. 

Vil ikke ei 500S&W hylse bli for kort?

Jeg vurderer å kjøpe tomhylser for .50 alaskan, noen som har tilbakemeldinger på bruk av disse til 12mm remington?

Så ei tang for 50/70 i dim .515 vil fungere utmerket, vil det ikke være bedre med 450grs tanga, eller blir de kulene også for tunge?

 

Hylseholder nr 42 passer til BB hylser den fåes av Betram . Har jo noen liggendes ogaå.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...
  • 1 year later...
På 16.1.2019 den 0.42, Asylum skrev:

Noen som har ladning med vanlig krutt for 12.17x44. Bruker 430 gr kule.

Fordrar ikke svartkrutt så prøver å finne en ladning med tradisjonelle krutt.

 

For noen måneder siden publiserte jeg en artikkel om sivil bruk av de militære Remington rolling block-geværene. Følgende sitat fra artikkelen bør være en tankevekker for skyttere som ønsker å skyte røyksvakt i disse geværene:

 

«I 1911 gikk Rikshospitalet ut og advarte mot bruk av røyksvakt krutt i Remington-geværene, etter at sykehuset på kort tid hadde fått inn fire pasienter med brudd på hjerneskallen. Samtlige var forårsaket av sluttstykkesprengninger i Remington-geværer og samtlige skyttere hadde brukt røyksvakt krutt.»

 

I 2007 ble en svensk skytter ble drept da han ladet en Remington rolling block-rifle med feil ammunisjon. Geværet er avbildet nederst i artikkelen.

 

06.jpg

 

 

  • Like 2
  • Thanks 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...