Jump to content

Keira påkjørt


HyprJinta

Recommended Posts

Synes det er trasig med bikkja di,men du må ikke miste motet :D

Har et spørsmål, skal bikkja være helt i ro eller kan du slippe henne løs litt?

Håper for din del at det går seg til og at losen snart synger i ørene dine :D

Vi gir oss ikke så lett, og det at veterinæren mener at hun ikke har vondt tolker jeg til at det er levelig om hun ikke blir værre.. ...Men ho skal bli bedre ho altså! =)

Ho skal være mest mulig i ro, ja. Skal til veterinæren igjen om en måneds tid (tar det siste før egenandelsperioden på forsikringa går ut, 60 dager fra første vet.besøk).

Ho er i live og må være glad for alt som går i positiv retning - en kan jo tenke hvordan en selv hadde hatt det om en hadde blitt truffet av en bil i 50-60 km/t... Men det er utrolig vemodig og leit.

 

Men jeg har fått ei redd og forholdsvis uselvstendig bikkje. Henger etter meg uansett hva jeg gjør. Når jeg går ut døra (men det er andre hjemme) går hun og piper og klarer ikke slappe av. Skal være med over alt, og skal ha så nær kontakt at hun sikkert hadde lagt seg på innsiden av genseren min om hun hadde hatt plass...

Hvordan skal en angripe det problemet?

Link to comment
Share on other sites

Det er jo ett kjent fenomen at jaktbikkjer og liten aktivitet fører til masete/klengete bikkjer, det der tror jeg nok er forbigående, mine bikkjer blir også sånn en mnd eller to etter jaktslutt.

Håper på det.

Ho har alltid vært opptatt av å lokalisere folk. Er det noen hun plutselig ikke finner tusler hun rundt og leter og leter. Nå får ikke jeg gå på badet uten at hun står utenfor døra og rett og slett skriker. Kan det være fordi det var der ho sist så meg før hun ble påkjørt? Er ikke bare piping - det er uling og bjeffing.. Er litt slitsomt detta - jeg har veldig mye hund om dagen for å si det sånn! ;-)

Sovna en times tid på sofan i går, og da jeg våkna lå denna 20.2 kg tunge støveren oppå magen min! ;-P

Link to comment
Share on other sites

Hmm.. Høres ikke ut som hunden din har det så bra, selv om man får håpe som Custer sier, at det er forbigående. Men høres jo ikke ut som den er bare klengete, men heller utrygg...? Ikke rart om en hund får dårlige nerver av slike opplevelser som Keira har vært gjennom.

 

Litt ubehagelig spørsmål, men klarer du å irettesette hunden for oppførselen, korrigere den, eller er det "så synd på den" at du ikke orker å gjøre det?

Link to comment
Share on other sites

Tror nok det går seg litt til, for ho er utrygg.

Sånn jeg tror - og ser det nå - så prøver jeg å støtte henne når hun er utrygg og usikker - men at hun samtidig må få finne ut av ting selv.

Blir mye kos og har ikke tatt henne noe særlig for noe enda. Hun er en sart sjel, så bare en kremter litt så skjønner hun lunta.

Men litt vanskelig, og er usikker på hvordan jeg skal angripe det. Hvordan korrigere at hun går etter meg alle steder? Men samtidig støtte henne når hun trenger det uten at hun blir uselvstendig..?

 

Satser på å gå et dressurkurs til når ho blir litt bedre. Få igang tosidig samarbeid og jobbe litt mer aktivt - men det er jo en stund dit.

Link to comment
Share on other sites

Kanskje du har prøvd å kommandere henne til "sitt og bli", eller hva du bruker å si, når hun følger etter deg? Hvordan reagerer hun da? Kanskje du ikke skal la henne få lov til å komme helt til badedøra, men heller være der hun er når du skal på badet. Og ros og kos om hun klarer det.

Men dette kan du jo, overflødig å prøve å gi gode råd til deg. :wink:

Link to comment
Share on other sites

Takk, godt med noen dytt i rævva!

En blir ganske demotivert av en slik tørn..

Bli-kommandoen er nok noe vil bør teste ut nå ja!

 

Men, vesla blir jo redd når dessa andre hundne er litt bråe også.. Ho er egentlig som ei sånn lita, uskyldig og pissredd prinsesse!

Mye liv i a ellers, og ser forsåvidt mer og mer av den gamle rampen min. :-)

instruktøren på dressurkursene vi har godt er en nesten-nabo, så kan jo høre med han om han har noen tips til å få opp igjen tøffheten og selvstendigheten.

I følge oppdretteren var hun en av de tøffeste i kullet - eks. først gjennom slik hundeluke ut, kjapp i matfatet og kranglete med gutta... ;-)

Link to comment
Share on other sites

Ho blir tøffere - har trua på det, men vet ikke om hun blir så selvstendig som hun har vært. Eks. rev hun ned ei plate som sto lent til veggen i går, så det smal bra. Hu smatt unna og var tydelig redd, men ho var kjapt bortpå og lufta på plata etterpå..

Også får ho lov til å leke med både setteren og elghunden nå ;-)

 

Takk, ho er ei fin frøken. Snill og rolig, men samtidig masse energi!

Har jo fått HP på henne og da!

Synes hun har fortjent å bli bra nå i hvertfall!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Oppdaterer:

 

Vi hadde enda en Gjøvik-tur i går, til veterinæren.

I utgangspunktet skulle han se på benet og fikse litt på de 3 skadede framtennen.

"Benet ser bra ut - hvordan synes du selv det går?" kom det fra veterinæren. Jo da, jeg synes forsåvidt det går bra.

"Og de tenna hadde ikke jeg gjort noe med om det var min hund".

 

Så nå har vi fått klarsignal til å trene mer. Gå tur, gå i løssnø og etter hvert gå på ski. Gå forsiktig framover - Keira styrer mengden selv, men det som er det viktigste er at hun bruker benet, og ikke setter fart på 3 ben!

 

Detta går veien! :D

Link to comment
Share on other sites

En strålende nyhet på nyåret!! :D

 

Dette går veien, jenter!! Stå på!

 

Er akkurat hjemmat fra veterinær selv, der vi har vaksinert og chipet junior, og "prinsessa" til far har klippet klør som hadde blitt for lange dessverre. Så nå er vesle-jenta slapp i ganglaget gitt....hihi. :wink:

Hun ruslet nettopp over gulvet for å få seg vann, bena gikk nesten i kryss, og vann-drikkinga ble det ikke noe greie på med så slapp tunge. Ble mest søl, så hun ga opp og ruslet bort i kurven sin igjen....... :lol:

 

Og jeg skal si dere at det er "mål" i gutten til far også. Det fikk jeg høre, rett i øret, da vetrinæren satte inn kanylen med chipet i. Fy f........ for et hyl! :shock:

Traff nok litt vondt, bare... :|

Link to comment
Share on other sites

Utrolig godt å få lov til å trene litt igjen.

Nå har jeg faktisk litt trua!

 

Var utpå med utstillingsbåndet i går - i ren ekstase. Ikke sikkert ho blir noe mer å stille (ikke sikkert hun blir kvitt haltinga), men moro å trene litt læll! Og må si det trengs! Er en del grenser som blir tøyd når noe slik skjer ;-)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Var innom veterinæren i går, og fikk tatt en kontroll på Keira.

 

Veteinæren sjekket alt; øyne, tenner, bak, navlen (lite brokk), ører, tåa som brakk, såret etter operasjon og skaden i benet. Og ALT ser riktig så bra ut. Meget frisk og fin hund, forholdene tatt i betraktning :-) DET var godt å høre da!

 

En ser fortsatt så vidt at hun halter når hun løper, og står ofte og holder opp benet. Men på tur er det i full gang. Tar tid å trene opp igjen, gitt...!

Link to comment
Share on other sites

Tror det er litt tidlig å slippe henne, men håper å få gjort det i slutten av mnd el no.. Regner med ho ikke går langt unna meg uansett...

 

Går forholdsvis korte turer enda, men har turen blitt for lang har hun halta mer, og det har på en måte vært sleng i nederste leddet. Er vel bare et tegn på at hun har brukt benet, men vil jo ikke overbelaste henne :-)

Link to comment
Share on other sites

Godt det går bra med keira, hun er og i de bestes hender ser jeg.

 

var på jakt på Vega i høst og slapp thyra ut av hytta og hun dro avgårde en kilometer og ble påkjørt av en bil.

jeg fikk telefon litt senere om hendelsen og sprang ut :shock::shock: og fikk peileren på og fikk signal.

etter en liten stund kom thyra inn og var helt fin og frisk. :shock::shock::shock:

etter en grundig undersøkelse på bordet i hytta ble hun friskmeldt. :D:D:D

 

thyra hadde vært under bilen men hun hadde flaks og ble ikke skadet. så jeg skjønner panikken med det samme.

håper keira blir helt frisk og blir jakthund til høsten :wink::wink:

Link to comment
Share on other sites

Takk

 

Har ei utrolig knall bikkje, og ho har vist så mange ganger nå at hun er stein tøff....

Hos veterinæren på Gjøvik ble ho livredd, selv etter alle gangene ho har vært hos veterinæren. Nå ville hun egentlig ikke inn på behandlingsrommet, men når ho fikk hodet innenfor døra hoppa hun opp på behandlingsbordet helt av seg selv, uten at jeg sa noe... Men ho sto oppå der og skalv da.. Hehe...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Tenkte å legge inn noen ord fra Keira igjen.

Det ser ut til at det går bra både med benet og hodet.

Har dessverre ikke fått trent så mye som vi hadde håpa på. Men det funker i det daglige. Det blir spenende å se hvordan det blir under mye aktivitet!

 

Her er et par bilder fra helga, en tur til Osensjøen!

n630700725_3141902_7333707.jpg

4467_110620365725_630700725_3141903_1959217_n.jpg

Link to comment
Share on other sites

Ahh, trudde ho kom til å dø... Veldig bra at det ikkje er bare historier som enda med døden, men endar med fortsettelse vidare.. :wink:

 

God bedring!

Det var det jeg frykta også... Hadde vi ikke kommet til veterinæren da vi gjorde så hadde ho nok ikke klart seg. Var helt borte i øya, grå og slapp, tannkjøttet var drivkvitt. Så det var litt av et sjokk!

 

Men ho er ei sterk frøken, med stor vilje. Skulle forsåvidt ønske at jeg hadde hatt litt av styrken hennes også, for akkurat denne opplevelsen sitter så utrolig sterkt. Mitt livs største mareritt ble virkelighet, og nå får jeg helt noia hvis en hund kommer seg løs, hører biler som kjører grådig fort og bråker mye (som snøplogen, tømmerbiler osv...)

Men det går seg vel til!

 

Vi er forøvrig klare til ny utstilling på Mysen 14. juni! =)

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

En utdøende tråd, ja....

I disse dager er det ett år siden Keira ble påkjørt.

 

Og jeg må si; ho klarer seg veldig bra. Nerveskaden i benet/skuldra vises, men ho har ingen store mén av det. Funker bra i det daglige, men har sett hos snuble litt innimellom i skogen. Problemet er en nerveskade i skulderfeste, som hemmer det ytterste leddet på benet. Ofte står hun rett på leddet, og ikke får strekt ut poten. Dette er stort sett hvis hun strekker seg for å lukte på noe, eller lignende.

 

Må også få lov til å legge til at vi hadde en STOR opptur på schweizerstøver-treff i slutten av juni.

Gullet fikk 1. kavl, 1. konk, CK og ble 4. beste tispe. Det var 19 schweizere på utstillinga, høy stemning og mye folk. For anledningen var det sveitsisk dommer. Keira fikk en utrolig kritikk, flere punkter beskrevet med excelent. Kritikken står skrevet på tysk, så jeg har litt problemer med å oversette hele, men dete var fantastisk moro. CK var det store målet, ekstra moro var det at 2 kullsøsken i samme klasse også fikk CK. Siste frøkna i klassa fikk også CK. Må også nevne at broren til Keira fikk 1.,1., CK og 3. beste hanne. 4. tispa i kullet ble junior verdensvinner i sverige i fjor - så stolt over å ha hund fra dette kullet.

 

Det var en smått rørt eier som mottok rødt, rødt, rosa og grønt. Spesielt moro var dette for sveitsisk dommer - med tanke på at det ikke har vært sveitsisk dommer i Norge og dømt schweizer på vel 50 år.

16465_193989780725_630700725_4320635_1905007_n.jpg

 

16465_193973920725_630700725_4320407_3262044_n.jpg

 

Synes nok Keira fortjener tittelen Sterkere enn de fleste

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...