Jump to content

noen her som skyter med luger?


Syvertsen

Recommended Posts

Jeg (les: fattern) har en gammel luger i 7,65mm parabellum arvet fra min oldefar på morssiden som var i den sveitsiske hærenn. Er det noen hær som har skutt en sånn? Har gjort litt undersøkelser rund på nettet men av nysjerrighet lurete jeg på om det var noen her på forumet som hadde erfaring med dem. Står mye blandet rund om på nettet både om presisjon og funksjon. politiet brukte jo disse så det bør vel finnes noen i landet. Hvis jeg noen gang skal ha en pistol å skyte med så må det bli en sånn, jeg har en forkjærlighet for sære greier :roll:. Og forresten, fatter testskjøt vår da han overtok den for 20 år siden og den funker, og han har litt ammo også.

Link to comment
Share on other sites

Skyter mest med 9mm utgaven, men synes 7.65 parabellum som du har er hakket mer morsomt. I fare for å overdrive en smule, så er det rett og slett ett fantastisk pistol kaliber for blink skyting!

Synes du det er en for dyrt i lengden, kan en løsning for deg være å erstatte 7.65 pipa med en i 9mm. I utgangspunktet skal det ikke være behov konvertering enn det, men men skulle funksjoneringen bli dårlig kan du prøve å skifte hovedfjær (etter å ha prøvd litt forskjellige magasin først).

 

MEN, det høres for meg ut som du har en Luger av høy samlerverdi! Sveitsiske Lugere har en høy pris både over i junait'n og i Europa.

http://www.simpsonltd.com/index.php?cPa ... 696ce58c1c

Først ville jeg sjekket hvorvidt den helst kun bør samle støv.. Om du har noen bilder kan jeg kanskje hjelpe deg litt på vei der

Link to comment
Share on other sites

De sveitsiske lugerne er vel de mest presise armepistolene som noen hær har benyttet. Når disse lugerne ble skiftet ut med SIG 210 ble det klaget over at den nye pistolen ikke hadde god nok presisjon.. Nesten ingen 210 klarte den gamle presisjonstesten på fabrikken. Husker ikke kravet med det er helt sinnsykt ala hele magasinet innenfor 5cm på 50 eller 70m!!

 

Hva du enn gjør, ikke bruk "fila" på pistolen. Nye fjærer til sveitsisk luger er en bra start. Kneleddet "butter" i ramma bak når det er helt åpent/i maksimal åpen stilling. Hvis du setter en bit elektrikertape på ramma "under" kneledder (helt bak på pistolen) skal den ikke klemmes flat når du skyter. Hvis tapen klemmes flat har du enten for svak rekylfjær eller for hard ammo.

 

Lugere har helt merkelig funksjoneringsdynamikk. Det er nesten ingen som forstår fullt ut hva som foregår. En Luger karabin med 11" tung pipe har rekylbegrenser på pipa som virker mot avtrekkerbøylen for å bremse rekylen og beskytte mekanismen. Dette er stikk i strid med intuitiv forståelse av hva som foregår..

Link to comment
Share on other sites

Lugere har helt merkelig funksjoneringsdynamikk. Det er nesten ingen som forstår fullt ut hva som foregår. En Luger karabin med 11" tung pipe har rekylbegrenser på pipa som virker mot avtrekkerbøylen for å bremse rekylen og beskytte mekanismen. Dette er stikk i strid med intuitiv forståelse av hva som foregår..

Tror du er inne på noe jeg ikke helt forstår.. virker som at jo lengre pipe, jo mer funksjons sikre blir dem. I allefall opplever jeg at artilleri lugeren er mer drift sikker enn både marine utgaven og den 'vanlige' med 10cm pipe. Skulle tro at større masse=større treghet=>mer funksjonsfeil..

Hva mener du med rekylbegrenser på Luger karabinen?

Link to comment
Share on other sites

Morgan Kane: vet om samleverdien på disse ja, jeg gjorde litt research om den på lugerforums for et par år siden under annet navn, hadde en liten mistanke om at du ville dukke opp her ja.

 

Jeg har ingen planer om å endre på denne, men må jo teste den en gang. Men det hadde jo vert utrolig gøy å lage en "morroluger" av et eksemplar uten samleverdi.

 

Etter det jeg har forstått så er fungerer lugeren bedre med tregere kruttsorter enn de moderne, og et lengre/tyngre løp vil gjøre mekanismen tregere og dermed fingere bedre med moderne patroner.

 

Dette er uansett bare tankespinn fra min side, jeg har ikke økonomi til å gjøre noe ut av ideene.

 

Den er for øvrig 100 år neste år, det bør jo markeres :D

Link to comment
Share on other sites

Den er for øvrig 100 år neste år, det bør jo markeres :D

Litt sent ute til den markeringen desverre. Den 22 august i år var det hundre år siden Tysklands Keiser Wilhelm II signerte innføringen av “Selbstlade Pistole 1908” med DWM.. Ok, litt sært kanskje.. jeg måtte vel brife litt ;-) Lykke til med den!

Link to comment
Share on other sites

Lugere har helt merkelig funksjoneringsdynamikk. Det er nesten ingen som forstår fullt ut hva som foregår. En Luger karabin med 11" tung pipe har rekylbegrenser på pipa som virker mot avtrekkerbøylen for å bremse rekylen og beskytte mekanismen. Dette er stikk i strid med intuitiv forståelse av hva som foregår..

Tror du er inne på noe jeg ikke helt forstår.. virker som at jo lengre pipe, jo mer funksjons sikre blir dem. I allefall opplever jeg at artilleri lugeren er mer drift sikker enn både marine utgaven og den 'vanlige' med 10cm pipe. Skulle tro at større masse=større treghet=>mer funksjonsfeil..

Hva mener du med rekylbegrenser på Luger karabinen?

 

det kan antagelig ha å gjære med at en lengre pipe gir en rekylimpuls over lenger tid enn en kort pipe, da kula er i pipa over lengre tid. om den lange pipa er tung vil impulsen vare like lenge, men vekta vil antagelig kompensere noe for dette.

om den lange pipen er lett(og det er den jo på lugere såvidtjegvet)

kan dette antagelig føre til at mekanismen får mere juling.

Link to comment
Share on other sites

Den er for øvrig 100 år neste år, det bør jo markeres :D

Litt sent ute til den markeringen desverre. Den 22 august i år var det hundre år siden Tysklands Keiser Wilhelm II signerte innføringen av “Selbstlade Pistole 1908” med DWM.. Ok, litt sært kanskje.. jeg måtte vel brife litt ;-) Lykke til med den!

Hehe tengte mer på at mitt sveitsiske eksemplar ble produsert av DWM i 1909, altså er det eksemplaret 100 år neste år. det er forøvrig 1906 modellen så den slår p08 med to år :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

..og med det dreit jeg på draget :D hehe.. joda, du har helt rett. Ta godt vare på den da, det 'florerer' av mer vanlige Luger pistoler mer egnet for blink skyting. Ettersom de da er i ett annet kaliber (9mm) skulle det ikke være noe problem å få en søknad gjennom i tillegg til sveitser Luger'n. Men prøv likevel ett bar runder med 7.65mm parabellum gjennom sveitser'n bare for å få feelingen med kaliberet, svært god å skyte med ;)

Link to comment
Share on other sites

I og med at denn er så kammel og registrert på affeksjonsverdi skulle det vel ikke være noe i veien for en til i samme kaliber heller sånn som jeg har forstått det. men noen koseskudd med sveitsern måde bli, den fortjener ikke å bare være ballast i et våpenskap på sine gamle dager.

Link to comment
Share on other sites

Fadern har en Luger fra sånn ca 1940 i heimen. Artig å skyte med, men den er nok utslitt! Den ble bygget om etter krigen og brukt i konkurranser i mange år før fadern fikk den. Brodern har senere brukt den til aktiv skyting sjøl. Nå er løpet nesten blankslitt dessverre. Pussig nok sitter det et ombygd Schmeisserløp på den. Tåler visst mer det. Litt lenger løp enn orginalt, så originalhylsteret passer ikke.

 

Artig ting å ha i skapet da i det minste. Lenge siden jeg har prøvd den nå men.

 

Hvor kan en finne historikk rundt disse egentlig? Er vel knapt verdt stålet i og med at den er ombygd...

Link to comment
Share on other sites

Historikk og info finner du på www.lugerforum.com, og sikkert andre steder og uten at jeg husker hvor i farta, men begynner du på det forumet finner du veldig mange kunnskapsrike folk og mange informtive tråder. Hvis lugeren er i fin stand kan du sikkert få noe for den, brykslugere pleier vel å ligge på 500-1000$ i USA om jeg ikke tar helt feil, usikker på europeiske priser.

Link to comment
Share on other sites

Dersom den ikke har noen spesiell samlerverdi, noe det høres ut som den ikke har.. vil jeg nok anta ca 2000,- her på berget.

Ikke så uvanlig å finne Lugere med Schmeisserløp her til lands, lurer på om enkelte militære børsemakere skiftet ut en del for bruk på skytekonkuranser i militær regi. Løpene er tyngre og lengre, så skal ikke se bort fra at funksjonaliteten også ble forbedret også. Men at de er mer slitesterke tviler jeg på.. som regel er grunnen til at Luger piper er utskutt, at korroderende eller kuler med jernkappe har funnet veien gjennom pipa.

 

Står det ett 1940 over kammeret? Antar det står S/42 på midtre lenkestykke, i såfall er det nok en mauser produsert luger din far har. Førøvrig de med best kvalitet i mine øyne, men produsert i stort antall.

Link to comment
Share on other sites

I Finland finnes det mer av 7,65 en 9mm lugerer. 7,65 lugeren går under navnet m/23 parabellum. På 20 tallet fantes det ca 8000 7,65 lugrer i Finland og på det meste litt over 10000 stk.

 

Har nr.lik P08 DWM fra 1921, men er også på utkikk etter nr.lik 7,65 helst med orginal kolbe osv :wink:

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Jeg har en 1938 som visstnok er produsert av Mauser. Nummerlik med originalt magasin og skinnhylster. En amerikaner anslo verdien på disse litt høyere enn jeg har trodd og hørt i Norge, men det er sikkert flere av disse her enn i unaiten da. Og for ordens skyld skal jeg ikke selge men skyte med den! Når jeg er ferdig med å sette den i stand...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...