Jump to content

Tabbe? Varme hylser


Langlo

Recommended Posts

5 hours ago, høggern said:

At de bør kastes ;)

Jeg er sannelig glad for at jeg ikke leste denne tråden før. 😉

 

For sju-åtte år siden tørket jeg en batch med hylser så de ble blå, men siden jeg ikke visste bedre degraderte jeg dem til felthylser og har ladet dem full hylse med N15 og DL sikkert ti ganger siden. 

 

I etterpåklokskapens lys er nok @Per-S sitt råd om knipetang det beste. 

Link to comment
Share on other sites

Er med i en gruppe som gløder hylser og de har en masse articler som omhandler akkuratt smelte punkt med mere på hylser.
Så vitt jeg kan se skal der mye varme til.
https://www.facebook.com/groups/160616264554239
 

Her er en videnskabelig artikkel vedlagt, og så vitt jeg kan se skjer der først nået ved 425 grader
https://easyupload.io/gqtxyl

litt andre artikler

https://easyupload.io/2fst25

 

 

 

Edited by mike79
ekstra info
Link to comment
Share on other sites

God artikkel, har bare sett på en av dem da det tar en del tid å få med seg all informasjon.

Men det vi ser kommer først er at "elongation at fracture" starter endringer ved 300 grader. Det tolker jeg som at vi vil få mindre tendens til halssprekker om temperaturen blir over 300 grader.

Det stemmer godt med det som er skrevet tidligere i denne tråden om at det ikke skjer noen skade på hylser så lenge temperaturen ikke overskrider 300 grader.

Hvilke egenskaper som er viktigst å endre ved gløding må vi også vite før vi er for bastante i påstander om temperatur/tid ved gløding. Unngå sprekkdannelse er det klart vi vil unngå, men jevn kraft som holder kulen likt fra skudd til skudd er også viktig.  Hardheten i hylsebunn og nederste del av hylsen er det viktig å beholde, det begrenser hvor høy temperatur og hvor lenge vi kan varm før temperaturen i hylsen sprer seg.

Da har vi lite spillerom i praktisk gløding, vi må varme nok til å få endret messingen i hals og skulder uten å påvirke nederste del av hylsen. Hals og skulder må ha høy nok temperatur til at utgløding blir tilstrekkelig i løpet av noen sekunder slik at det ikke sprer seg mye varme til resten av hylsen. For høy temperatur kan ødelegge hylsehalsen. Med de ressurser vi som gløder hylser har må det derfor bli prøving og feiling for å finne riktig prosedyre. Jeg bruker to brennere og prøver å få stilt dem slik at hylsehalsen er passe myk etter 6-8 sekunder. Mykheten tester jeg med å presse halsen sammen og vurdere om det virker OK. Lite vitenskapelig, men det er det handlingsrommet jeg har i virkeligheten.

Det er interessant å kjenne til prosessene i vitenskapelig kontekst, men jeg siter med å kunne anvende den kunnskapen i praksis når jeg gløder hylser.

  • Like 1
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...