Jump to content

Kikkert 15x56 erfaringer


jalla

Recommended Posts

Impulskjøpte en Leica Geovid 15x56 som er på vei i posten. Noen som har erfaringer med denne størrelsen kikkerter?

Tenkte den kunne være god til å kikke på dyra i fjellsidene eller kanskje brukes med stativ.

Har 8*20, 8x32 og 10x42 fra før, så er usikker på om det er et positiv tilskudd på kikkertfronten.

Link to comment
Share on other sites

Mange benytter de til diverse hjortejakt borte i USA. Selv det å sette 10x42 på stativ en klar forbedring! Til hjemlig villrein og hjortejakt er de sikkert veldig fine!!

 

Kunne tenkt meg en selv, men har Swaro spotter 20-60x65 så klarer ikke forsvare enda mer optikk... 

Til å oppdage dyr på lang avstand er de fine, men vrient å se detaljer i gevir osv, da må man til med spotter. Det er grunnen til at jeg har spotter og ikke 15x kikkert.

Link to comment
Share on other sites

Jeg testa Meopta HD 15x56 på årets reinsdyr jakt, det fungerte meget bra!  Men den må på stativ for å brukes effektivt.

10x42 er byttet til 8x25 samt 15x56 kombo. Da slipper jeg å ha 10x42 dinglende når jeg skal bevege meg fort, og har uovertruffen rekkevidde med 15x56 for lengre pauser. Bruke begge øya samtidig er behagelig, mye bedre enn en spotter, kan sitte i timevis uten å bli sliten. Swaro 8x25 går i lomma på hofte beltet, og har en optisk oppløsning som overrasket meg positivt. 

Link to comment
Share on other sites

Testa Swaro, Zeiss, Leica og Meopta i 15x56 før jeg kjøpte.

- Swaro har mest naturlig farge gjengivelse. Krystall klar helt ut til kanten. Best av alle.

- Zeiss har mer kalde farger. Tror ikke de bruker FL glass, siden kantene var litt uklare. Kunne se litt grønn ved skarp overgang fra hvit til svart også.

- Leica har òg  litt kalde farger. Klare helt ut til kanten.

- Meopta bruker FL glass og er krystall klare helt ut til kanten. Hakket bak Swaro i naturlig farge gjengivelse.

Swaro og Leica ligger på 1.5-2x i pris i forhold til Zeiss og Meopta. Sett i forhold til pris er Meopta den klare vinner.

Link to comment
Share on other sites

Jepp har en kompakt Leica avstand måler i tillegg.  Litt pes å dra fram en diger sak på 1.1kg for å kun finne avstanden. 15x56 er ment for å finne dyr...

Avstandmåleren bør inn i kikkert siktet på rifla, det er meget praktisk men koster...

Link to comment
Share on other sites

De fleste har egne stativ adaptere, det er obligatorisk å ha på en 15x56. De er ikke gratis... 790.- til Meopta. Leica sin ligger sikkert på 1k... Zeiss sender med adapter på sin 15x56, noe de andre burde også.

Etter min mening er 8x max uten stativ. De fleste påstår at 10x går bra, men etter mye testing har jeg funnet ut at dette ikke er tilfelle.

Edited by tornado
Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Har en Swaro 15x56, brukes for det mest til smygjakt på rådyr, har brukt alt 6-8-10 og 12 fra før, og går aldri tilbake. Digger den kikkerten, bruker ikke "stativ", men støtter opp med skytestokken hvis det trengs litt ekstra stabilitet. Kunne ikke vært foruten i grantettene, eller i jordekantene.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...