Jump to content

Ikke nok sideklikk på kikkertsiktet.


Mas-36

Recommended Posts

Hallo folkens. Jeg slitet med å få nok sidebevegelse på kikkertsiktet på salongen. Vet at i høyden kan en legge inn noen shims. Men hvordan er det mulig å få til noe her? Vil det å flytte kikkerten frem/bak kunne endre litt her? Er ikke mye som manger ca 10-15 klikk og jeg kommer i mål.

Noen som har noen forslag som kan hjelpe, da ville jeg bli VELDIG glad :)

Link to comment
Share on other sites

Sitat

Håper jeg etter snart 20år som skytter greier å skru rett vei på en kikkert :P Men har testet begge veier for å utelukke problemet ;)

Måtte spørre, jeg har skrudd feil vei etter mye mer enn 20 år som skytter. En kompis skrudde jo LØS sideskruen her om daen fordi han skrudde feil vei...

Sitat

Leupold stål medium 1" r

Drit altså (sorryyyy) ;) Picatinny/Weaver? I så fall prøv å bytt om ringene, snu dem, snu en. Eller sjekk om du kan løsne skinna/basene, og tvinge dem til ei side når du skrur til.

 

K

 

Link to comment
Share on other sites

Pipa ser grei ut. Fikk ny kroning som er godt laget etter kapping og gjenging til demper. Samme problem med og uten demper. Skal prøve å snu om ringene. Siden ringene sitter i 11mm sporet i kassa er det ikke mere å flytte bytte på en lett måte ;)

Link to comment
Share on other sites

Sitat

enkel å grei løsning på problemet

Absolutt. Men jeg tenker at for å få så skjevt treffpunkt så må noe være vesentlig feil? Og det er bedre å finne den feilen. Har dette problemet oppstått, isåfall når? eller har rifla "alltid" vært slik? Er det sånn med andre ringer, kikkerter?

 

K

Link to comment
Share on other sites

Det aner jeg ikke M67. Da jeg ikke brukte den før jeg fikk den igjen fra børsemaker. Men den hadde ikke kikkert i butikk, så kanskje tidligere eier bare har brukt de åpene siktene pga han/hun har hatt samme problem? Skal ta med andre ringer jeg har og kikketsikte, pluss har løsnet og flyttet litt på siktet som jeg hadde på sist. Så blir det å bruke litt tid på banen i dag.

 

Link to comment
Share on other sites

Enten er låsekassa gjenget skeivt eller så er pipa gjenga skeivt. har man eh.. flaks, er begge gjenga skeivt. har vært borti dette på ganske mange salonger. enkleste er å shimse framre montasje i svalehalesporet mellom kasse å montasjen. man kan også dreie en aksling som passer innvendig i låsekassa, for så å manipulere låsekassa med vold slik at svalehalesporet kommer innefor den aktuelle kikkertens justeringsområde. en må da huske på å bruke en aksling i låsekassa som er godt tilpasset. gjør du ikke det drar du kassa oval. det fører igjen til att sluttstykket ikke går i kassa når du er ferdig med operasjonen. vil du ikke manipulere låsekassa er shimsing det beste alternativet etter min mening.  Det går fint å leve med en plastikkbit på innsia av montasjen etter et par dager med stille gråt å everybody hurts av R.E.M satt til repeat på cd spilleren. 

Ellers kan det jo være att pipa er så skeiv att den kaster utenfor kikkertens justeringsområde, men det er ikke så vanlig som skeiv gjenging av komponentene. Du kan også sikkert finne ett kikkertsikte som har mere sidejustering enn hva ditt aktuelle sikte har, men det koster da penger. Jeg hadde gått for shimsing :-D

Link to comment
Share on other sites

13 timer siden, Skvalpeskjær skrev:

Leupold Standard har jo sideveis justering i selve basen? Det er ikke så enkelt da?

Dette er Leupold Rimfireringer. Ikke std med baser.

 

Uansett så funket det med en liten omjustering av hvor ringene sitter på kassa. Og flytting av kikkerten bitte litt. Så nå er det bare glede her ;)

 

Takk for alle tips.

Link to comment
Share on other sites

På 12.3.2017 den 9.47, Gillen skrev:

Fint at du fant ut av det, men hva var årsaken til problemet ?

Aner ikke. Flyttet litt på kikkerten og ringene og plutselig hadde jeg klikk nok. Om det er ringene/11mm sporet eller annet som er årsaken blir bare gjetting.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...