Jump to content

Høydejustering på div. Swarovski kikertsikter


Tomas

Recommended Posts

Jeg har kikket litt på " maks høydejustering område for div. Swarovski kikerter, men er usikker på hvordan disse skal forstås.

Noen eksempler:

Z6i 3-18x50 ( m/100 m: 1,8/1 )     Hva står 1,8/1 for?

Z6i 5-30x50 ( m/100m:1,2/07 )

X5i 5-25x56 ( m/100m:2,4/1,5 )

Z8i 2,3-18x56 (m/100m:36,0/1,0 )

Ser ut for meg som at 5-30 varianten kommer dårligst ut angående høydejustering, hva pokker er grunn til at de har bygd den slik? Hvilke andre alternativer finnes dersom man ønsker en kikert med høy forstørrelse, d.v.s. over 20 x med større justeriningsområde for høyde? Ser da også utenfor Swarovski sitt program.

Tror jeg har blitt litt klokere i dag etter besøk hos børsemaker, hvor vi nok kom til den konklusjonen. " At med en relativt krum kulebane, må dette matches mot en kikert med " et relativt stort " justeringsområde ". Er denne konklusjonen i tråd med det andre mener seg å vite?

 

 

Edited by Tomas
Link to comment
Share on other sites

1,8 (meter) er høyden du kan justere på 100 meter og det andre tallet er sideveis justering. Men det betyr ikke at du har 180 klikk opp når du er innskutt. Men har du bommet på noen av tallene og blandet tommer og meter?

Edited by Sakoen75
Uferdig svar
Link to comment
Share on other sites

11 minutter siden, Sakoen75 skrev:

1,8 (meter) er høyden du kan justere på 100 meter og det andre tallet er sideveis justering. Men det betyr ikke at du har 180 klikk opp når du er innskutt. Men har du bommet på noen av tallene og blandet tommer og meter?

1,8 meter er selvfølgelig totalen, men siden det er ca 50 klikk sideveis og ca 25 klikk på høyden burde 1,8 meter være sideveis, og 1 meter være maks justering på høyden. Vedr. bom på tommer og meter, så står tallene for Swarovski oppgitt i meter hos Sportsbutikken.no. Likevel tillater jeg meg å spørre hvordan blir 25 klikk med 1 cm intervaller på 100 meter - 1 meters justerinsområde? Jeg spør sikkert dumt, men det er helt tydelig at det er et eller annet, eller kanskje temmelig mye som jeg ikke har fått med meg.

Link to comment
Share on other sites

Hvis det stemmer det du skriver så har du bare 12,5 cm justeringsmulighet opp og ned hvis siktet er i senter når du starter. Høres veldig lite ut, har du testet det selv? Sportsbutikken oppgir både i meter/meter og i yards/tommer. Se på dataene du oppgir for Z8i den har 36,0/1,0 Skriver du. Men stemmer det du skriver så skjønner ikke jeg tallene de oppgir. Så da er vi to

Link to comment
Share on other sites

Justeringsområdet er alltid omvendt proporsjonalt med forstørrelsen. Sikter av samme serie fra samme produsent er like fra fremre billedplan og bakover. Forskjellen er objektivet. De med størst forstørrelse har ett bilde som er minst forminsket, og som alle ser mindre synsfelt. Om siktet med størst forstørring har 2m synsfelt, vil den med halvparten så stor forstørring ha 4m. For å flytte bildet og treffpunktet 1m må man i det ene tilfellet flytte bildet inne i røret halvparten av synsfeltet, så om man kan flytte bildet så mye, vil den med større synsfelt kunne justeres 2m

 

Man får ikke i pose og sekk. Trenger man stort justeringsområde stort synsfelt og høy forstørrelse, må man bygge siktene med større mellomrør. 

Edited by amatør
Link to comment
Share on other sites

22 minutter siden, amatør skrev:

Justeringsområdet er alltid omvendt proporsjonalt med forstørrelsen. Sikter av samme serie fra samme produsent er like fra fremre billedplan og bakover. Forskjellen er objektivet. De med størst forstørrelse har ett bilde som er minst forminsket, og som alle ser mindre synsfelt. Om siktet med størst forstørring har 2m synsfelt, vil den med halvparten så stor forstørring ha 4m. For å flytte bildet og treffpunktet 1m må man i det ene tilfellet flytte bildet inne i røret halvparten av synsfeltet, så om man kan flytte bildet så mye, vil den med større synsfelt kunne justeres 2m

 

Man får ikke i pose og sekk. Trenger man stort justeringsområde stort synsfelt og høy forstørrelse, må man bygge siktene med større mellomrør. 

Det er vel det som Zeiss V8 tilbyr på sine sikter da, har vurdert en V8 4,5-35x60. Blir litt forvirret når du drar inn synsfelt med justeringsområde, men det er sikkert en grunn til det, bare at jeg ikke forstår sammenhengen enda.

Du har en " bisetning " som lyder slik " og som alle ser mindre synsfelt ". Kan du forklare dette litt bedre!

Den første delen av setningen " De med størst forstørrelse har et bilde som er minst forminsket ", det høres logisk ut.

Link to comment
Share on other sites

Det jeg mener er at det er lett å se at sikter med større forstørrelse har mindre synsfelt, men ikke like lett å se at ett klikk på den med størst forstørrelse betyr en større forflytning inne i siktet. 

Tenk deg du har det samme bildet på én liten og én stor TV. Bildet kan være ett bilde som inneholder to blinker. Om du tegner ett trådkors på begge TV ene på den ene blinken, må du flytte korset lengre på den store TVen sammenliknet med den lille, om man skal flytte korset til den andre blinken. Om man tar å dekker til så mye på den store TVen, slik at det som man kan se er like stort som på den lille, må man allikevel flytte korset lengre på den store.

Vet ikke om det ble lettere å forstå?

Edited by amatør
Link to comment
Share on other sites

En annen ting å huske på. Justeringsområdet vil bare kunne være en brøkdel av det maksimale synsfeltet, så sikter med lite synsfelt vil ha minst justering.

Og det er på laveste forstørring synsfeltet er størst, dvs at siktet med stort zoomområde, vil ha lite justeringsområde. Mao bedre å kjøpe eldre modeller med 4x zoom.

Link to comment
Share on other sites

Det siste utsagnet ditt får jeg ikke til å stemme helt når jeg feks sammenligner tekniske data på Z4,Z6 og Z8 serien til Swaro. HT serien til Zeiss er jo også et godt eksempel på 4x med lite justeringsområde. Det må være mer med det enn bare zoomområde og rørdiameter. 

Link to comment
Share on other sites

11 timer siden, Tomas skrev:

Stikk innom sidene til www.sportsbutikken.no så bør du finne svar på det!

Jeg var der og så på disse, og der har de kun Moa såvidt jeg kunne se. Men det betyr jo ikke at X5 ikke blir lagd med mill-justering. 

Litt rart hvis en europeisk produsent kun produserer Moa-sikter......

Står heller ikke noe om retikkel er mil-dot eller Moa-dot. 

Edited by .204 Ruger
Link to comment
Share on other sites

3 timer siden, vavlo skrev:

Det siste utsagnet ditt får jeg ikke til å stemme helt når jeg feks sammenligner tekniske data på Z4,Z6 og Z8 serien til Swaro. HT serien til Zeiss er jo også et godt eksempel på 4x med lite justeringsområde. Det må være mer med det enn bare zoomområde og rørdiameter. 

Ja, konklusjonen ble litt for enke.

 

Det er synsfeltet ved minste forstørrelse som "bestemmer" hvor stort justeringsområde man får. Siden det er en grense for hvor mye man kan forminske bildet fra første til andre billedplan. Ellers får man bare dorulleffekt. Men det er ingen grense for hvor mye man kan forstørre, (bare att optisk kvalitet lider), er det mer forstørring som gjør forskjellen mellom de modellene med ulik zoomområde. Som dere sikkert har fått med dere, sitter justeringstårnene der hvor første billedplan er. Men det er heller ikke så svart hvitt. For å kunne utnytte optikken, ønsker man å ha så stort bilde i første billedplan som mulig i sikter med stort zoom-område, da må man bruke ett innerrør til rettesystemet som er så stort man kan, noe som gjør at det begrenser hvor mye klaring man har til innsidem av mellomrøret, slik at det vil begrense seg hvor mye man kan flytte det. Eller sagt med andre ord, hvor stor del relativt til synsfeltet man kan justere

Sammenlikner man Swaro Z6 2-12 og Z8 2-16 her de begge likt justeringsområde.

 

En annen ting å legge merke til er at maksimalt justering er en avstand fra senter, så om man begrenser seg sideveis, han man øke litt i høyden, noe man ser i de oppgitte tallene i første innlegg.

Edited by amatør
Link to comment
Share on other sites

8 timer siden, amatør skrev:

Ja, konklusjonen ble litt for enke.

 

Det er synsfeltet ved minste forstørrelse som "bestemmer" hvor stort justeringsområde man får. Siden det er en grense for hvor mye man kan forminske bildet fra første til andre billedplan. Ellers får man bare dorulleffekt. Men det er ingen grense for hvor mye man kan forstørre, (bare att optisk kvalitet lider), er det mer forstørring som gjør forskjellen mellom de modellene med ulik zoomområde. Som dere sikkert har fått med dere, sitter justeringstårnene der hvor første billedplan er. Men det er heller ikke så svart hvitt. For å kunne utnytte optikken, ønsker man å ha så stort bilde i første billedplan som mulig i sikter med stort zoom-område, da må man bruke ett innerrør til rettesystemet som er så stort man kan, noe som gjør at det begrenser hvor mye klaring man har til innsidem av mellomrøret, slik at det vil begrense seg hvor mye man kan flytte det. Eller sagt med andre ord, hvor stor del relativt til synsfeltet man kan justere

Sammenlikner man Swaro Z6 2-12 og Z8 2-16 her de begge likt justeringsområde.

 

En annen ting å legge merke til er at maksimalt justering er en avstand fra senter, så om man begrenser seg sideveis, han man øke litt i høyden, noe man ser i de oppgitte tallene i første innlegg.

I følge Swarovski Norge så tilsvarer et klikk på 100 meter 7 mm. Dersom jeg har talt rett så er det 25 klikk fra " bunn til topp ". D.v.s. 25 x 0,7 cm= 17,5 cm. Flytter vi oss ut på 200 meter, så kan vi justere 17,5 cm x 2 = 35 cm, på 300 meter 17,5x3 = 52,5 cm. Kjøper du dette "Amatør"? Det var i hvertfall slik jeg fikk det forklart. Likevel så lurer jeg på hva står det tallet foran 0,7 for. D.v.s. 1,2/, fikk ingen forklaring på dette som jeg kan erindre.

Skinna jeg skal montere mener jeg må monteres med en slik elevasjon at jeg kun har noen få klikk ( mindre enn 5 ) ned. Er dette praktisk mulig? Hele hærligheten skal i hvertfall til Roger Hansen i morgen den 1. mars., fint å høre hans vurdering.

Link to comment
Share on other sites

Om det er Z6 5-30x50 du snakker om, har den i følge Swarovski sine sider, klikk som utgjør 0,5 cm på 100m. Den har  1,2m justeringsområde i høyde på 100m dvs 240klikk fra bunn til topp. 0,7 kommer av at den har 70cm justering i side, eller 140 klikk.

 

http://aa.swarovskioptik.com/hunting/z6-i-5-30x50-p-bt-c20050108/z6-5-30x50-p-l-plex-p5006237

Link to comment
Share on other sites

22 timer siden, Sakoen75 skrev:

Hvis det stemmer det du skriver så har du bare 12,5 cm justeringsmulighet opp og ned hvis siktet er i senter når du starter. Høres veldig lite ut, har du testet det selv? Sportsbutikken oppgir både i meter/meter og i yards/tommer. Se på dataene du oppgir for Z8i den har 36,0/1,0 Skriver du. Men stemmer det du skriver så skjønner ikke jeg tallene de oppgir. Så da er vi to

Her har dere nok lest på feil linje.. Klikkene er ,36 tommer på 100yards, eller 10mm på 100m

maks justeringsområde er 1,8m i høyde og 1m i side

http://aa.swarovskioptik.com/hunting/z8-i-2p3-18x56-p-c20050804/Z8i-2p3-18x56-P-L-4A-I-p5265669

Link to comment
Share on other sites

Ja, ikke blir jeg klok på dette, du påstår noe, og det høres veldig troverdig ut. Får se hva Roger Hansen kommer med av kommentarer i morgen. Tar med utsnitt av det vi har diskutert.

Ser ut at det er mulig å få byttet ut retikkel 4 A med et BRH retikkel, da blir det straks litt annet å justere på i høyden. I følge deg bør det være tilstrekkelig som det er ( 1,8 meter ). Jeg skjønner ikke hvordan justeringsområde er 1,8 meter i høyde når antal klikk er 25 fra topp til bunn, og hvert klikk om de er på 0,5 cm eller 0,7 som Swarovski Norge oppgir, eller om man skal stole på det som står på kikerten 1 cm. 25 klikk x1cm pr klikk = 25 cm. Hvordan er det mulig å regne det noe annerledes? Siden jeg ikke har fått montert kikerten enda har jeg ikke fått prøvd dette i praksis hvor mye et klikk tilsvarer på 100 meter. Skal i hvertall holde godt i børsa.

Link to comment
Share on other sites

Skal prøve å svare både ulvehyl og amatør. Dette er en utgave med ballestic tårn, siste utgave av Z6i. Når jeg skrur på høydejusteringstårnet med alle enheter montert så får jeg 46 knepp ( det fant jeg ut nå etter at Dere satt litt spørsmål til min forståelse av dette ), men når jeg skrur opp skruen/hetten på toppen av høydejusteringstårnet med medbrakt nøkkel, hvor jeg kan løfte av de tre markeringsringene, og så fortsette med å ta av koblingen. Da kommer jeg til den entheten (nest nederst tror jeg det var ) hvor jeg kun har 25 knepp. Jeg trodde i min naivitet at det var de antal knepp jeg måtte gå ut i fra. Trenger sikkert en skikkelig innføring i hvordan bruke denne kikkerten.

 

Edited by Tomas
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...