Jump to content

Ny Conuest HD eller brukt SLC WB?


msteiro

Recommended Posts

Vurderer kikkert i 8x30/32, og står litt på disse to:

Zeiss Conquest HD 8x32 (ny) eller brukt Swarovski SLC 8x30 WB

 

Hørt veldig mye bra om "nye" HD serien til Zeiss, og at det skal være bra for pengene, og gode priser på XXL hjelper jo her.

Er jo litt pluss med ny vare.

 

Swarovski SLC er vel i utgangspunktet en dyrere kikkert, men brukt og litt usikker på alder etc.

Pluss med Swarovskien er gjenger for tripod feste, noe man må jobbe litt for å få frem på Zeissen visstnok.

 

Noen som har testet begge og kan lede meg i riktig retning? ;)

Tenker at hvis de er nogenlunde samme klasse at jeg heller mot den nye, da garantien varer lengre og man har en butikk å gå til første årene.

Link to comment
Share on other sites

Jeg, og en jaktkompis, har zeiss conquest hd 8x32. Ikke prøvd swaroen.

 

Positivt: fin optikk, lett, godt fokuseringshjul, mye for pengene

Negativt: dårlige linsebeskyttere. De plastdingsene på okularet du kan skru ut/inn for å kompensere for briller (hva de nå heter igjen) er litt sårbare.

 

Nesten alltid lurt å gå for brukt/høyere kvalitet. Jeg ville sett nærmere på swarovskien

Link to comment
Share on other sites

Jeg har brukt swaro slc 8x30 siden 2003 og sendte den inn i 2010 da jeg fikk ei ripe i ene frontlinsa . Fikk en ny kikkert tilbake og betalte 1100 kr for det . Meget god kikkert og jeg ser dem til salgs for 5-6 k noe jeg anser som mye kikkert for pengene . Har prøvd å sammenligne med swaro 8x32 EL og anser sistnevnte for å være det råeste av slike kikkerter på markedet .Betydelig lysere enn slc , men prisen er jo deretter :(

Link to comment
Share on other sites

Her er reviews av

 

Swarovski SLC 10x42 WB (ikke 8x30, men optikken er vel lik ellers): http://www.allbinos.com/index.html?test=lornetki&test_l=303

 

og

 

Zeiss Conquest HD 10x42 (tar med denne da det blir likt som Swarovskien): http://www.allbinos.com/index.html?test=lornetki&test_l=306

 

Ikke mye som skiller i denne testen, i hvert fall. Smak og behag, kanskje?

 

 

Her er for øvrig Zeissen i 8x30: http://www.allbinos.com/index.html?test=lornetki&test_l=298

Ikke like godt resultat for denne som for 10x'en, men heller ikke så langt unna.

 

Begge er nok veldig gode kikkerter, så om du velger en eldre Swarovski, blir du nok ikke skuffet uansett.

 

Vet ikke hvor bra testene på Allbinos.com er, men jeg synes det virker som et godt oppslagsverk selv. Andre har sikkert andre meninger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...