Jump to content

.308win med 40cm løp


MTv

Recommended Posts

Etter den nye våpen forskriften kan jeg nå ha ned til 40 cm løp.

Med demper vil jeg tro at man då kan få et velbalansert våpen i skogen.

 

Noen som har noen tall på hva man kan klare av hastigheter med denne løpslengden. Da tenker jeg ikke på fabrikk ammo, men hjemmeledninger med hurtig krutt.

Link to comment
Share on other sites

Ikke iverksatt..? men den er vedtatt?

Den er vedtatt ja, men den er ikke "godkjent og aprobert".

Det vil i klartekst si at den ikke gjelder ennda. (søk litt på forumet så finner du ut mer)

Blandt annet er det jo en god del proteseter på den ufine måten forslaget ble endret til det omtrent ugjenkjennelige og forsøkt snikinnført...

Link to comment
Share on other sites

Fra lovdata.no står det følgende om våpenforskriften i siste paragraf:

 

§ 114. Ikrafttredelse og opphevelse av eldre forskrift

 

Forskriften trer i kraft når departementet bestemmer det. Fra samme dato oppheves forskrift 25. januar 1963 nr. 9722 om skytevåpen, våpendeler og ammunisjon med tilhørende rundskriv.

Link to comment
Share on other sites

ok, jeg kan uansett vente med å gjøre arbeidet til departementet bestemmer seg for det. Regner med at bestemmelsen om 40 cm løp blir stående. Da er jeg tilbake til utgangspunktet. Noen med erfaring fra slike korte løp? Har vel vert hundeførere som har hatt slike korte løp tidligere?

Link to comment
Share on other sites

Sakset fra en annen traad her inne:

Når det gjelder hastigheter og kort pipe har jeg vært å rota i en haug, og fant en test av ruger MKII compact. Denne rifla veier 2,6 kg med 41,9cm pipe, Ø13,5mm i 308win. Vel er opgitt noe data fra testskytinger her, og det er ganske oppløftende lese:

-Norma oryx, fabrikk : 767 m/s

-Hornady 180grs SP: 765m/s

-Nosler ball.tip, 165grs: 820m/s

-Barnes X, 150grs: 835m/s

-Norma match HP, 168grs sierra HP fabrikk: 740m/s

Link to comment
Share on other sites

40 cm. løp tviler jeg er langt nok til å forbrenne alt kruttet, sjøl om det evt. er hurtigbrennende krutt det er snakk om. Riktignok er 308 patronen kort, men jeg har ikke helt trua på dette gitt. Men det spiller jo ikke all verdens rolle om ikke alt brenner opp heller. Du får vel likevel kraft nok til det du skal ha den til. Men det blir vel litt kruttrester her og der. Jeg har aldri hatt kruttrester på min 6.5x55, men etter kappinga fra 62 - 55 cm., så ligger det kruttrester rundt ved sluttstykket og rundt ved kammeret.

 

Og som nevnt over, så la baufila ligge litt til. Dette kommer igjennom, men det må jo somles litt veit du. Dette er jo ting som kunne komme oss jegere til nytte, og da haster det jo som regel ikke :evil:

Link to comment
Share on other sites

ok, jeg kan uansett vente med å gjøre arbeidet til departementet bestemmer seg for det. Regner med at bestemmelsen om 40 cm løp blir stående. Da er jeg tilbake til utgangspunktet. Noen med erfaring fra slike korte løp? Har vel vert hundeførere som har hatt slike korte løp tidligere?

Dette er god bingo med 308. Jeg har sett mange rundt her med piper på 47cm minus moms..., og med demper er dette hendige saker. Sett i gang :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...