Jump to content

Forslag til hjort/elg rigg


AndreasNordstrand

Recommended Posts

Tenker å legge mellom 20 og 30 høvdinger i en ny rigg primært for hjort (både Bø-jakt og trasking), og noe elg. Ikke SÅ redd for at den skal bli tung, men innenfor visse grenser. Vil ha demper på dog. Har brukt den gamle Remington 700, 3006'en min i ca 15 år og er godt fornøyd, men har lyst på en oppgradering. Er åpen for det meste av kaliber og optikk, har hatt en Swarovski 1.5-6 x 42 på gamlerifla, men kunne tenkt meg noe mer i retning 3-12x56 siden jeg jakter mye skumring, men er ikke helt sikker på hvor mye mer det gir av lys ift ekstra tyngde? . Både nytt og brukt kunne vært aktuelt.

 

Noen innspill på børse og optikk man kan vurdere?

Link to comment
Share on other sites

Det er veldig mye som er bra, du kunne jo også hørt med en børsemaker hva en total ombygging av din eksisterende rifle ville kostet, og evt oppgradert den med ny optikk og demper. Browning X-Bolt 308win med Swarovski Z4I 2,5-10x56 med Hausken JD224 er en fin kombinasjon. Mauser M12 er en veldig bra rifle. Sako 85 Finnlight, men denne begynner og bli dyr nå synes jeg. Swaroovskien selges relativt rimelig noen steder, men Zeiss Victory HT 3-12x56, er vel kanskje hakket bedre og koster en lapp og to mer.

Link to comment
Share on other sites

Foreta en oppgradering av din aktuelle rifla! Rem 700 er det beste (!) angående oppgradering som finnes verden rundt. Jeg har tatt samme veien og fikk en Rem. 700 oppgradert av A. Rafdal. Riflen kjøpte jeg brukt, og denne har hatt behov for nesten alt i oppgradering. Prisen var ikke avskrekkende den heller, og siden jeg fikk installert Rafdal sin muffe - system valgte jeg i tillegg til fabrikkløpet i 30-06 en LW - pipe i nydelige 7 x 64. Begge løp har selvfølgelig også blitt gjenget til bruk av lyddemper (M 15 x 1). Uvesentlig å si at riflen holder veldig god presisjon etter oppgraderingen, og dette spesielt i 7 x 64.

Europeiske kikkertsikter er å foretrekke, men et godt lyssterkt Leupold kan også være midt i blinken.

Link to comment
Share on other sites

Skal gi deg et kjedelig råd som ikke helt står i stil med mine egne ønsker, tanker og ideer bestandig, men... Behold rifla og sett på en GRS Berserk stokk. Litt økt vekt, men blir fantastisk å skyte med. I tillegg velger du en Zeiss Victory HT 2,5-10x50 eller den litt billigere Conquest DL 3-12x50 med lys. Noe større kikkert trenger du ikke til din jakt, og begge er svært gode. Hvis du absolut vil ha helt ny børse ville jeg sett nærmere på Schultz & Larsen Classic DL, fantastisk rifle med løpsbyttesystem for en "rimelig" penge. Hadde valgt de samme kikkertene. Alternativt valgt den større HT 3-12x56 og satt den kikkerten samt den du allerede har i QRW montasjer så du lett og uten treffpunktforandring å snakke om, kan bytte om kikkertene avhengig av jakt. Av kaliber er det mye spennende å velge i, ihvertfall om du lader selv, tro meg... Likevel er nok 30-06 et utmerket kaliber til din jakt. Hvis du vil ørlite ned i rekyl og smell så klarer du deg lenge med 6,5x55. Dette forutsetter at du ikke lader selv, om du gjør det fins det mange mye mer spennende alternativer.. :D

Link to comment
Share on other sites

Rigg... ja, ja, dere skjønner hva jeg mener. Bruker 'rigg' om både Randoski og sykkelen min også. Mange deler satt sammen = en rigg. Lurte på innspill på alle delene Her:)

Rigg er vel ikke det verste i disse dager. Det er egentlig en sammenstilling av komponenter for et formål, borerigg, "rigg" (som i stag, vant, mast osv.) Alle slags anlegg bruker rigger av alle slag... Men, de driftes jo av operatører :wink:

 

Og der eskalerte det: Rifler, med sine sikter, og sin ammunisjon/patroner, med kuler og prosjektiler har blitt til rigger, som skyter runder, med spisser i, og oppå har vi optic, med rektil i, og vi bruker ballestikk for finne ut hvor vi skal sikte. Trykkpunktsavtrekk har blitt til "totrinnsavtrekk" (tretrinns anyone?), og stokk har blitt stock

Og hele skiten (s)kjøper vi hos (på) Landerø...

 

Jeg er iallefall glad jeg ikke er norsklærer - det må være omtrent som å være skiinstruktør i helvete.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Hvis man skal be en børsemaker jazze opp 700'en, er det noen spesielle avtrekk/stokk/løp m,m folk har gode erfaringer med

Bytte av stokk eller avtrekk på Remington 700 er det ikke noen grunn til å involvere børsemaker i. Akkurat det er en av de store fordelene med 700en.

Avtrekkene fra CG/Xtreme Shooting er veldig bra, Jewell er bra, Timney er - OK, sikkert mange fler. Originalavtrekkene på de fleste 700 er heller ikke ille, og mange er såpass at jeg sliter med å se noe poeng i å byttte dem. Noen er jo tunet litt på da.

Stokker er jo egentlig bare smak og behag, men de som har innebygget aluminiums beddeblokk er generelt de jeg vil anbefale, eventuelt de som er frest helt ut av aluminum. Slike som MDT eller XLR Chassiene, med tilhørende skulderstokker. De blir veldig "skytbare" rifler, og er ikke dyre heller.

Løp/pipe må en til børsemaker med, men det er ingen børsemakere som forhandler dårlige piper, så om en ikke skal skyte BR (og på relativt høyt nivå), så er det meste gode greier.

 

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...