Jump to content

Surstrømming , o la la ......


Grizzly

Recommended Posts

Ble inspirert av rakfisk-tråden.

 

Kan noen, med hånden på hjertet, si at de virkelig liker surstrømming? Eller er det tradisjonen og stemningen?

 

Sommeren for et par år siden smakte jeg på surstrømming. Følte det ar "obligatorisk", da jeg tross alt bodde i sverige hele sommeren. Det er en av de mest minnerike kveldene jeg til nå har hatt. Spiste det med flattbrød, smør, gressløk og poteter. Altså på skikkelig vis. Tok en dramm til også, men...

 

hvordan i hule heiteste går det ann å like det! Fisken er "råtten" og i tillegg gjæra. Den lukta som gjemmer seg inni boksen er helt ubeskrivelig vond. Nå skal det sies at jeg ikke liker rakfisk, men ellers spiser jeg det meste (plodklubb, lungemos er f.eks veldig godt). Favorittpålegget er gravet ørret, som forøvrig ikke kan sammenliknes med noen av de overnevnte. Men etter å ha smakt, og enda være luktet, på surstrømmning fremstår rakfisk for meg nå som et herremåltid!

 

Noen som har noen minneverdige surstrømming-opplevelser?

 

Her er noen andres:

Link to comment
Share on other sites

Jeg har store problemer med å skjønne hvorfor i alle dager det er så viktig for enkelte å spise råtten fisk når man lever i et land uten krig eller hungersnød:shock: !

 

Den største perversiteten er likevel lutefisk. Man trekker en nydelig fisk opp av havet, tørker den og behandler den med kaustisk soda... for deretter å spise den neddynket i bacon mens man proklamerer at dette, ja dette er skikkelig godt!

 

Morsommere blir det når tillhengere av råtten fisk og lutefisk brekker seg ved tanken på å spise sushi; "Nei takk, jeg liker ikke fisk, jeg vil ha den råtten eller behandlet med rengjøringsprodukter!".

 

Takk Grizzly for denne tråden som lot meg få lufte min frustrasjon rundt råtten fisk :P !

 

Jeg elsker fisk, men den må først og fremst være fersk, og tilbredt enten som stekt, kokt, gravet, røkt eller rå.

Link to comment
Share on other sites

Har aldri smakt surstrømming, og det blir vel neppe det første eg skal prøve heller.

 

Men lutefisk og klippfisk ( bacalao ) er vel noko av det betre eg kan få. Og at ein i dag ikkje kan skjønne kvifor at ein "mishandler" fisken med å lute den eller salte den dønn, det er vel fordi at det dag finst frysere til å bevare fisken, men i gamledager så fanst det ikkje. Lutefisken derimot blei vel heller oppfunnen med et uhell, som med ein del av anna god mat. Men dog. Så hvis ein skulle tenke som Malle her, så hadde det vært ut med mykje rart som er gått.

 

Eg ville ikkje ha gått glipp av "mishandla" varer av type fisk eller kjøtt. Det er faktisk ein kultur og arv, som me alle bør sette pris på.

Link to comment
Share on other sites

Har aldri smakt surstrømming, og det blir vel neppe det første eg skal prøve heller.

 

Men lutefisk og klippfisk ( bacalao ) er vel noko av det betre eg kan få. Og at ein i dag ikkje kan skjønne kvifor at ein "mishandler" fisken med å lute den eller salte den dønn, det er vel fordi at det dag finst frysere til å bevare fisken, men i gamledager så fanst det ikkje. Lutefisken derimot blei vel heller oppfunnen med et uhell, som med ein del av anna god mat. Men dog. Så hvis ein skulle tenke som Malle her, så hadde det vært ut med mykje rart som er gått.

 

Eg ville ikkje ha gått glipp av "mishandla" varer av type fisk eller kjøtt. Det er faktisk ein kultur og arv, som me alle bør sette pris på.

 

Når det kommer til Bacalao er vi på nett :D ! At luting og tørking er konserveringsmetoder fra gammelt av er jeg selvfølgelig klar over og jeg håper ikke at mitt lille utbrudd om lutefisk og annet faller noen tungt for brystet. Ovennevnte er min opplevelse av disse rettene.

 

Likevel, så virker det som om det for enkelte blir veldig viktig å snakke høyt om at de skal på rakfisklag, lutefisklag eller spise smalahove (hvilket jeg faktisk liker). Dette har jeg ofte inntrykk av er for å bekrefte/ projisere en ønsket identitet i forhold til andre. Ikke for at de nødvendigvis synes at det er så fryktelig godt. Jeg hadde den samme opplevelsen for noen år siden hvor det var mange som drakk singlemalt, skar grimaser og skrøt av drikkens fortreffelighet :roll: . Jeg skal ikke påstå at dette gjelder alle og jeg vil understreke at dette er min teori.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...