Jump to content

Jakthund og båndtrening


Huskylander

Recommended Posts

Jeg har en Münsterlander som nærmer seg tre år nå. På disse tre årene har jeg enda ikke hatt det jeg vil kalle en "koselig tur". Bikkja har konstant stram wire, selv med struphalsbånd. Han vet han ikke skal trekke, så når jeg korrigerer hopper han tilbake i fot. Tre skritt senere er det stramt bånd igjen å bikkja trekker så tunga blir blå å han høres ut som han har røyka 40 om dagen i en mannsalder.

Jeg gikk en prøve en gang å der var det en som sa at "gode jakthunder kan ikke gå pent". Flere som ikke klarer å få bikkja til å gå noenlunde i bånd? Eventuelt noen som har noen gode triks? Jeg har prøvd alle triksa i læreboka så vidt jeg vet.

 

Som en liten kuriositet kan det nevnes at jeg også har sju spanntrente huskyer som er en drøm å gå tur med i forhold.

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ikke akseptert det og gitt opp.

Hunder husker i bilder og har jo ikke særlig høy IQ så den har vel på en aller annen måte fått en feilkobling.

Ville forsøkt meg frem. For eksempel lærte jeg med min hund at når jeg syntes den dro for mye nyttet det ikke å rykke båndet tilbake. Det vendte den seg til. Mye mer effektivt var å holde ham igjen slik at den ikke kom dit den ville før den sluttet å dra. Da fikk den plutselig en grunn til å gå penere og det var dermed mer fristende.

Prøv deg litt frem å se hva som virker.

Link to comment
Share on other sites

Noe som funket for meg; En må ha god tid og ikke bry seg om hva naboer og denslags tror (gjelder igrunnen alltid!).

Hiv strupebåndet.

På med bånd, begynn å gå; så snart leiebåndet er stramt stopper du. Ikke gå videre før det er slakt igjen. Gjenta.

 

Også viktig at dyret får brukt seg, du klarer ikke å gi en hund nok trim/bevegelse med båndturer.

Link to comment
Share on other sites

Har prøvd å stoppe opp når båndet blir stramt ja. Det er derfor han hopper eller rygger tilbake i fot. Han har lært at stramt bånd eller rykk i båndet betyr fot, noe som ender med at bikkja går like mye forlengs som baklengs på en tur. Har som sagt holdt på med dette et par år uten at han kobler det. Det tar to sek før båndet er stramt igjen. Har gått flere lange jaktdager i strekk uten at dette endrer seg. Gå i bånd skjønner han bare ikke. Er klar over at jeg kan prøve haltibånd, men jeg vil helst lære bikkja det på rette måten, i og med at da lærer jeg hvordan jeg skal trene neste hund. Hvis det er noe han skal pisse på eller lukte på så tar han løpefart til båndet er stramt, så ligger han nesten langflat å graver seg bortover med full styrke.

Link to comment
Share on other sites

Noe som funket for meg; En må ha god tid og ikke bry seg om hva naboer og denslags tror (gjelder igrunnen alltid!).

Hiv strupebåndet.

På med bånd, begynn å gå; så snart leiebåndet er stramt stopper du. Ikke gå videre før det er slakt igjen. Gjenta.

 

Også viktig at dyret får brukt seg, du klarer ikke å gi en hund nok trim/bevegelse med båndturer.

 

Har prøvd. Endte med at turen rundt boligblokka tok 45 min. Brukte vanligvis ca 5min. Gjorde dette flere ganger i er en lengre periode. Var ikke snev av forbedring.

Link to comment
Share on other sites

Har tildels samme problemet med min Wachtel. Den er ekstremt sporvilligen, men den har kommet seg "noe" med alderen (2 1/2), men ennå vurderer jeg brodder på asfalten når det er holke.

Har det gått noe levende på veien de siste få timene, så skal det følges. Nesen i bakken, sveiper som en gammel Hoover..

Blant mye folk, og mye lukt, og på plasser med lite lukt, kan den gå fot. Skal jo selvfølgelig pisse på alt :wink:

Den er godkjent ettesøkshund, men kan dra som f... når vi er nær. Fikk trekk på dette da vi gikk prøven.

Enkelt å lese hunden, må bare spenne fast, eller dirrigere skytter.

Link to comment
Share on other sites

Det der høres veldig kjent ut ja! Her og er det mye nesa i bakken, skal lukte på alt. Helt klart verst når vi går i skogen, langs asfalt er han noe bedre, men rykker til når det er noe han skal bort til. Må ihvertfall bruke kort bånd, da får han ikke så stor fart før det butter, så rykket blir noe mildere.

Link to comment
Share on other sites

Jeg gjør som følger:

Fest line i halsbånd. Vri halsbåndfeste 30 grader mot høyre hvis hunden skal gå på høyre side. Legg linen langs høyre skulder og under magen på hunden så den kommer opp i hånden din på hundens venstre side.

 

Når dere går vanlig er alt uproblematisk, når den insiterer på å rykke eller dra så trekkes hodet ned mot høyre og bakbena løftes forsiktig av bakken. De fleste bikkjer liker ikke å bli dratt ut av balanse, så problemet forsvinner rimelig raskt.

 

Fordelen her er at resultatet er 100 % konsekvent i treningsperioden. En er aldri for sen med en korreks, den kommer automatisk.

I tillegg gir jeg ros og bestikkelser når den oppfører seg som den skal.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...