Jump to content

Hvor mye N 130 bak Norma Oryx 55grs i 222Rem? Til rådyr


nickwalter

Recommended Posts

Hm

Vil tro du kan bruke samme data som lapua soft point 55gr

Den ser ganske lik ut som Oryx. Er ikke ekspert, men vil tro det går fint å lade etter den. Kanskje noen eksperter har innspill?

 

men du bør sikkert starte på svakeste ladning. F.eks. Lade 10 + 10 + 10 med gradvis sterkere ladning.

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gjort det enkelt i alle år, 21 grs N 130 krutt bak alle 55 grs kuler til 222.

 

I min Brno Fox gir det ca 970 m/s, og det er ca samme i 2 andre rifler jeg lader sammen med også...

Presisjon er upåklagelig.

 

Har ikke ladd Oryx, men både Partizan SP og Winchester PSP er ganske lik den kula.

Link to comment
Share on other sites

Det ble til at jeg ladet noen skudd med 19 gr N130 for idag (startladninga på en annen 55 gr kule i ladeboken..), det gikk godt nok for de avstandene denne kula evt. skulle brukes på idag (det kom ikke noe rådyr men..) og så får vi justere dette etterhvert. Samlingene var ikke akkurat imponerende, så det spørs om vi bør litt opp.. :)

Link to comment
Share on other sites

Jeg har gjort det enkelt i alle år, 21 grs N 130 krutt bak alle 55 grs kuler til 222.

 

I min Brno Fox gir det ca 970 m/s, og det er ca samme i 2 andre rifler jeg lader sammen med også...

Presisjon er upåklagelig.

 

Har ikke ladd Oryx, men både Partizan SP og Winchester PSP er ganske lik den kula.

 

 

Er ikke dette noe høy hastighet på rådyr? Mulig jeg tar feil! :)

Hvor langt løp har du forresten på Fox'en din? Er Fox jeg har jeg og! Med 47cm løp. :)

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

970 m/s er langt i fra maxladning, men en grei fart med de kulene jeg lader.

Dessuten går det ikke mer enn 21 grs N-130 krutt i Lapuahylsene mine uten å komprimere!

 

 

Mener jeg har målt Norma Rådyr til litt over 1000 m/s i min Fox (lengden på løpet er jeg ikke sikker på, den er aldri kappet), så fartspotensialet er der.

 

Nå er jo ikke Winchester PSP eller Partizan SP akkurat noen premiumkuler, men de har gitt pene slakt for oss som har brukt kulene.

Faller vel 8-10 rådyr for disse hvert år.

 

Har fått tak på noen 45 grs Barnes TTSX som jeg skal prøve ut litt i vinter, de burde ha potensiale over 1000 m/s, kanskje?

Link to comment
Share on other sites

Ser fint ut det da! Ikke noen ulempe med litt flatere kulebane osv! :)

 

Når det gjelder TTSX, så mener jeg å ha sett noen som klagde litt på at det ble lite blod på rådyr i dette kaliberet, om en skulle være uheldig å trenge ettersøk..

Tenkte selv å prøve å få tak i TTSX til rådyr, men slo det ifra meg for denne gang iallefall da jeg så dette. Itillegg fikk jeg tak i en pakke Oryx til en veldig god pris, så da gikk jeg for den.

Tenker kanskje å prøve denne i 308grs, til elg, da evt. i 168 gr (eller var det 165grs?)

Link to comment
Share on other sites

Det jeg lurer på er om vi har med en veldig snill kronograf å gjøre, Norma Rådyr målt til over 1000ms? Den er vel oppgitt fra fabrikk til under 900(?) ms.

Hverken Norma eller Vitahouri oppgir så høye hastigher på noen 55grs kuler. 21grs med N130 er etter det jeg kan skjønne helt i nærheten av maks med 55grs kuler, det ser i hvertfall sånn ut i dataene til Vitahouri.

 

Har selv ladet NCC 52grs med Lapua hylser og opp til 21.3grs N130. Det gav ca 930ms i 42.5cm pipe, den var nok på den varme siden i riflen min. Den er kammret av Rafdal og jeg mener at han kammrer til minimums dimensjoner. Derfor tror jeg at en kan lade 55grs med 21.0grs N130, hvis kula ikke er for lang og det gjøres en ladestige, men å hoppe rett på 21.0grs hadde ikke jeg gjort.

 

 

Sent from my iPhone using Tapatalk

Link to comment
Share on other sites

Dette er litt OT men...

Siden det nettopp flyttet inn ei lita søt heks i 222 her fant jeg frem gamle data jeg brukte for mange år siden.

Gode gamle Svein Solli fikk meg til å bruke 135 krutt i 222 den gang da det ga absolutt best presisjon i de to riflene jeg hadde i kaliberet.

Den gangen ladet jeg med 24,0 gr 135 og fikk 935 til 940 meter i sekundet med 55 gr kuler.

Nå vet jeg at ingen piper er like og har samme smak men... Nå har jeg i alle fall delt erfaringen min fra den gang.

 

Ellers følger jeg tråden da dette er interessant.

:D

Link to comment
Share on other sites

Følger denne. Har selv fått ny 222 i hus. Ladet noen 55 grs FMJ med minimumslading. Disse ga 12-15cm samling :shock:

Prøvde ny lading i dag som var max. Samlingen kom ned på 15mm. Ser ut til at denne 222'n ikke liker lave hastigheter.

Har Oryx kuler i bestlling, og skal prøve å legge meg på 890-900m/s med Norma 201.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...