Jump to content

Første rifle til jakt og litt presisjon


Ti.mag

Recommended Posts

Hagle er typisk meg, men nå skal jeg ha meg en rifle eller to..

 

Bruksområdet er safari og villsvin i utlandet samt småvilt -toppjakt i Norge.

Min første tanke er 30.06 men holder dette til de større dyra i utlandet, feks Afrika?

Videre ønsker jeg å bruke helst samme rifla til jakt, bane og skyting på lengre avstander rundt 500m, så den må være så presis som mulig.

Tenker i første omgang å bruke fabrikk ammo, men er villig å lære meg å lade selv etterhvert og bruke dette. Pris på ammo er ikke så nøye.

 

Tanken min er bolt, men ønsker meg er rettrekker om den kan gjøre samme jobben? Fritt valg her.

Videre så tenker jeg å bruke ca 15-20k. Optikk, evt. ny stokk, demper, etc kommer utenom.

Er dette mulig med tanke på valg av kaliber til så bredt bruk? Jeg kan til nød gå for et våpen med løps bytte..

Takker på forskudd til alle innspill!

Link to comment
Share on other sites

de større dyra i utlandet, feks Afrika?

 

 

Hva legger du i det? Elefant og bøffel? Eller antiloper på størrelse med kudu?

 

Er det de to første du tenker på så holder ikke 30-06. Da må du opp på .375H&H og større.

På antiloper i Afrika, hjort og elg i Norge, villsvin rundt om samt toppjakt så ville jeg heller gått

for 308win.

Holder i massevis til det meste :wink:

Link to comment
Share on other sites

Da ville jeg nok som sagt valgt 308win. Kort låskasse, god presisjon, fint kaliber for kort løp og demping. Samme utvalget i kuler som .30-06. Mindre rekyl = bedre presisjon.

 

Og mer enn godt nok til alt du har planer om å skyte.

 

 

PS: Iom du planlegger reising så sliter de fleste utenlandsjegere med vektbegrensninger på bagasje = enda en fordel med 308 vs .30-06. Lettere ammoboks og lettere børse :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

Min første tanke er at både nytt og brukt er innafor.

Rifle til 30k vil jeg heller kjøpe brukt feks.

Jeg så litt på Tikka T3x serien, slik jeg forstår så skal alle treffe innen 1 MOA og det liker jeg. Prisen er ikke noe å klage på heller der for min del.

Samtidig så ser jeg på Blaser R8 som er en del dyrere. Hvor presise er disse i forhold til en Tikka T3x Lite?

Er dette gode kandidater? Eller er jeg på bærtur igjen? :)

Link to comment
Share on other sites

Siden du uansett vurderer ei børse uten sjel (Tikka T3x) så er vel Sauer 100, Røssler Titan 6 og Howa 1500 blant alternativene du bør se på. Sauer er i samme prisleie og Howa en litt billigere variant. Ser du på S&L Classic så får du med litt sjel på kjøpet til ca samme pris. Sauer 101 Select kan du også se litt på. Koster noen kroner ekstra, men er estetisk tiltalende hvis en setter pris på livlig treverk. Det er riktignok en laserbehandlet valnøttstokk, men vi har da vel alle hvilt øynene våre på en pent sminket dame?

 

Hvis du handler ny børse så skal du ikke bruke så mye energi på å bekymre deg for presisjon. Min erfaring er at de fleste jaktbørser, gamle som nye, skyter godt nok til vanlig jakt så lenge de er i orden.

 

Den største forskjellen på billige og dyre børser er at du betaler litt ekstra for at det heter Blaser eller Sauer, men en skal vel nevne at disse har jevnt over bedre kvalitet på maskinering enn de aller billigste.

Avtrekk er ofte en post som skiller ut de aller billigste. Ei rifle til 3500kr krever ofte en tur til børsemakeren for å få et akseptabelt avtrekk.

Til slutt så har du en del åpenbare forskjeller som gir seg utslag i prisen. Det være seg systemvåpen, pent treverk og noen har til og med duppedingser.

 

Husk også at det alltid finnes unntak som gjør at mine utsagn her kan oppfattes som feilaktig.

 

I dine sko så hadde jeg nok akkurat i dag kjøpt en S&L. Har aldri eid en, men har tafset og sleit med å gi den fra meg. Denne oser kvalitet lang vei.

Link to comment
Share on other sites

Da ville jeg nok som sagt valgt 308win. Kort låskasse, god presisjon, fint kaliber for kort løp og demping. Samme utvalget i kuler som .30-06. Mindre rekyl = bedre presisjon. - enda en fordel med 308 vs .30-06.
Jeg gjentar det jeg ofte skriver - naturlover er noe herk!

 

Faktisk rekyl er produktet av kulevekt gange hastighet, delt på våpenvekt (følt rekyl er mye mer komplisert!). 30-06 fordrer noen grain (ca. 0,2 - 0,3 gram) mer krutt, for å gi samme hastighet. Forskjellen i rekyl blir derfor mikroskopisk. Hvis man har ei kort kasse (viktigste grunn til å velge 260 R/7mm-08/308 W/338 F/358 W framfor lengre søsken), blir jo våpenvekta mindre, og rekylen blir heller sterkere.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...