Jump to content

Lite hjortebrøling


Bjarte1234

Recommended Posts

Hei!

 

Jeg lurte på om noen kunne gi meg svar på hvorfor jeg aldri har hørt hjorten brøle i terrenget jeg jakter i, det er brunst groper og jeg har observert storbukk i terrenget. Terrenget ligger i Rogaland, er forsåvedt ny som hjortejeger så alle tips og triks angående emne tas i mot med stor takk :-)

Link to comment
Share on other sites

Ikke alle terreng er "brøleterreng". Noe kan selvfølgelig avhenge av antallet bukker i området.

jeg, som deg, jakter i Rogaland. Sjelden jeg hører brøling i terrenget vi har leid i 12 år nå.

Før det, jaktet vi inne på Sand, noen km. oppe for Suldalslågen. Der var det brøling 24/7.

Bukkene kom ut på åskantene, og brølte mer, eller mindre hele døgnet.

For 14 dager siden var vi 4 jegere som dro opp til Sogn-og Fjordane (Hvor vil jeg ikke røpe :wink: ).

Der var det brølig over alt. Månen hjalp oss felle 9 dyr. Vi tok deretter 2 på et kort drev. Kunne skutt det dobble..

Dyr over alt. Det er det som skiller et fattig terreng i Rogaland, fra et toppterreng..

Prisene står heller ikke i forhold ( i vår favør).

Link to comment
Share on other sites

Teoriene går på at vi mange steder i Rogaland fortsatt har for liten tetthet av store bukker enda

til at det blir skikkelig brølekonsert av det!

Noen lokale variasjoner finnes selvsagt, men i forhold til opp over Vestlandet og Midtnorge,

hvor man ser flokker på 50-100 dyr på bøen om natten, sier det seg selv at der blir det større kamp om hindene

og for å kontrollere haremet mot inntrengere.

 

Hadde gleden av å jakte i Kvinherad kommunen i høst, og der var både tetthet i bestand og ikke minst brøling;

langt høyere enn den man ser her i Sør-Rogaland ihvertfall!

 

Så er det jo veldig populært å ta ut storbukker mange steder... :overrasket:

Det kan faktisk også gjøre at brøling forsvinner eller bare uteblir i store områder.

Hjorten brøler fordi den føler at den må, ikke bare for morro skyld.

Så hvis ingen begynner, kommer de andre liksom ikke på det heller.

Om du øver eller bruker lokk kan du faktisk starte konserten selv, om du er heldig!

Opplevde det nå i høst, og det er rått! :D

Link to comment
Share on other sites

Ruger har rett, det er elgene brunst terreng.

 

Jeg bor egentlig midt i smørøyet hva gjelder hjort, men i hjemterrenget mitt på 18 000 mål som eg og min far har er det ikke brøling. 2km fra grensen vår er det brøling og flokker på 100 dyr.. På vinteren. Da er det fritt hos oss.

 

 

Så...helt normalt at 90% av arealet er uten brøling og ansamlinger vinterstid.

Link to comment
Share on other sites

Ja har observert storbukk under brunsten, men den gikk i lag med kolle så tror de er i området under brunsten, men kan nok stemme med at det er liten tetthet av storbukker så konkurransen forsvinner, det er først i de senere år det har blitt observert bra me hjort terrenget :-)

 

Takker for mange gode svar å råd! Det settes stor pris på :-)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...