Jump to content

Magnumhette vs normalhette


jjrckd

Recommended Posts

Ser at det ofte anbefales å bruke magnumhetter til reduserte ladninger. Teorien er at magnumhetter gir jevnere tenning og at faren for ettertenning reduseres. Er i ladedvale om dagen så jeg lurte på om noen har prøvd å lade opp identiske ladninger men med forskjellige hetter og evnt kunne sagt noe om hvorvidt dette har noe å si på v0 eller ei?

Link to comment
Share on other sites

Har ladet ganske mye med N-110 i 30.06 en periode nå og bruker kun std hetter. Presisjon rundt 20-40mm er det jeg oppnår med de kuler jeg har brukt.

 

Men jeg har ikke brukt noe superpresis matchvåpen så mulig et presisjonsvåpen vil gå enda bedre enn jeg har fått til.

Link to comment
Share on other sites

Det kommer fra ladeboka hvor de oppgir at de sliter med soting for de svakeste ladningene til 8x57 JS Moderat. N140 og 203B krutt så ikke av de tregeste mao.

 

Bakgrunnen for at jeg sitter og funderer på dette er subladninger i .450 Marlin og reduserte ladninger med tunge kuler til 6.5x65R. For sistnevnte har jeg forsøkt raskere krutt men sliter da med å få gode samlinger. Må opp på N560/570 eller N165 for å få jevne hastigheter og gode samlinger.

 

Takker forøvrig for henvisninger til tidligere tråder. Veldig interessant.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...