Jump to content

Valg av kaliber og type til revejakt/gåsejakt/kråkejakt


oyaha

Recommended Posts

Hei skal kjøpe meg en ny rifle i ett lett kaliber, æ har pr i dag en ruger 10/22 takedown 22lr. Som ikke egner seg til mere enn kråkejakt. Skal jakte rev og gås for det meste, tenker å kjøpe 17hmr eller 22 wmr rifle.har sett på cz 455 rifle med 17 hmr kaliber, man kan og kjøpe 22 wmr løp til den i ettertid. Ser att det går mye i 17 hmr på YouTube, ser ut som ett bra kaliber. Men 22 wmr har vel mere punsh ? Har dere erfaring med disse kalibrere ? Sviger brorn min har 17 hmr, han har tatt sikkert 10 rever med det. Så jeg vet det funker.

Link to comment
Share on other sites

Per i dag står det .22lr, .22wmr, .17hmr, .222rem, .308 og 30.06 i skapet. Den som blir mest med ut er .222'n, jeg tror det er et par år siden jeg har tatt 17 løpet med ut.

Det finnes ikke en eneste grunn til å vurdere .17hmr/22wmr fremfor .223 om man handler ammo i butikk eller .222 om man lader selv.

 

.223 får du ammo til envær tid over alt, til stort sett samme pris som for .17 hmr/22wmr.

.223 kan du jakte større vilt med uten å måtte handle ny børse.

.223 funker rett og slett bedre til alt.

 

Jeg har skutt ca 50 rev med 17 hmr så det står ikke på troa på at det funker, men det funker så himla mye dårligere en de fleste alternativene.

Link to comment
Share on other sites

Takker for gode svar , æ har lenge hatt lyst på 223 jeg og. Men tenker å heller kjøpe 6,5 eller 308 NPR tiden er inne. 223 blir så dyrt å kjøpe akkurat no, blir nok en 15000 kr for en grei pakke. 17 eller 22wmr pakke fåes til 5-8000 kr for en grei pakke. Og vekta er vel litt mindre og, går mye i skog å fjell etter rype å hare og rev.

Link to comment
Share on other sites

Hvis du skal tenke litt forover vil et systemvåpen som feks CZ 455 være perfekt. Du kan da få en 22 boltrifle for mengdetrening om behovet skulle melde seg. Ellers lønner det seg nok å bli kjent med tilgangen i din region, for 17HMR kan tilgang være et problem. 22WMR er hakket bedre der, selv om det ikke alltid er mye å velge i. Hvor mye bry du kan tåle for å få tak i ammo må du selv finne ut av.

 

Hvis tilgang for begge er OK vil jeg tro at 17HMR er et veldig aktuelt valg. Du tenker allerede på litt grovere kaliber, så hvorfor ikke velge det fineste du kan klare deg med? Du får flatere kulebane og mer eksplosiv effekt enn med 22WMR, resten kan et fremtidig grovere kaliber håndtere. På rev er vel 17HMR bortimot garantert til å ikke gi gjennomskyting, er 22WMR det? Og den bør vel håndtere en gås med rett ammo?

Link to comment
Share on other sites

Jeg ville ha tatt rådet fra xxaxx til etterretning. Jeg stiller meg 100% bak hans betraktninger da jeg har hatt begge kalibrene selv.

En 223 "pakke" trenger ikke å bli så mye dyrere en 17 hmr/22wmr. Vær klar over at kikkertsiktene som følger med disse CZ pakkene som koster en 5-8 tusen er VELDIG dårlige til praktisk jakt. De kan funger ok på skytebanen, men på jakt i all slags vær er de etter min mening håpløse. Så nytt sikte bør du ta med i regnestykke. Om vekt og pris er viktig ville jeg ha valgt følgende: Howa mini action 223 rem (8995,-), Leupold vx1 3-9x40 (2695,-) og en passende montasje. Ringer du Jaktdepotet så tror jeg du får denne pakken til en 10-11 tusen. Du kan oppgradere med bedre sikte og evt. lyddemper når økonomien er bedre. Med denne pakken vil du han noe som er milevis foran en CZ 455 med et "Ringo" sikte. Kan også legge til at jeg personlig opplevde jevnlige treffpunktsforandringer med min CZ 455. Har skrevet om det i noen andre tråder.

Link to comment
Share on other sites

.223 får du ammo til envær tid over alt, til stort sett samme pris som for .17 hmr/22wmr.

 

.223 funker rett og slett bedre til alt.

-Nja. Hvis du skal ha noe ennet enn fmj fra et østblokkland, så sliter du med å finne noe i butikk i samme prisleiet. Skal du bruke ekspanderende kuler blir det fort dyrt, veldig dyrt per smell sammenlignet med 22wmr eller 17wmr.

 

-ja/nei. Den er bedre på kjøttødeleggelse på småvilt. Det er ikke alltid en bra ting. Kråke/rev, ingen problem. På ting man skal spise, så blir det ofte en halv hare, eller en halv gås man tar med hjem. Men når det er sakt, så kan man bli ganske sjanseløs mot en flokk med sky gås med en 17hmr/22wmr. Så er nok et kompromiss man må vurdere.

Link to comment
Share on other sites

Man får Federal American Eagle til rundt 5 kr patronen (ca det samme som div 17 hmr varianter). Dette er en patron som stort sett presterer bra (nok) til trening og matvilt. Federal SP får man til en 10-12kr. Dette er en patron som ekspanderer mer en nok til både kråke og rev, og min erfaring er at den er meget presis. Ammo-kostnader på jakt er sjelden et tema. Men jeg er enig i at 17 hmr har et fortrinn når det kommer til kjøttødeleggelser på mindre matvilt som ryper og ender.

Link to comment
Share on other sites

Hva slags matvilt untatt små skjøre fugler bruker man fmj på? Har sett både 223 og 6,5 i fmj bli prøvd på hare, og aldri sett så mage skadeskytinger. Blir ikke å bruke fmj på sånnt vilt for å si det sånn. Så poenget med at 223 er bedre til alt, og har like billig ammo som 17hmr eller 22 wmr er en sannhet med modifikasjoner. 223 er ikke et kompromissløst valg, har både fordeler og ulemper sammenlignet med 22wmr og 17hmr.

Link to comment
Share on other sites

Har både 17 hmr å 6.5, har kun skutt 2 gås å en skarv med 17 en, funka som bare det

Med TNT kuler. Har skutt et femti tals gjess med 6,5, god effekt med norma jakt match.

En rev jeg skøyt med jaktmatchen sprang 30 meter før den fant ut at den var død da så anbefaler

Nok blyspiss til reven. Angående ammo til 17 en så fins det litt på nett om man søker litt rundt.

Link to comment
Share on other sites

Jeg starter med erfaring fra motsatt ende (større kaliber) - rev vs 9,3 oryx = rev her, der og sannelig der borte også. Gjør ikke det igjen.

Nå er det ikke verre enn at jeg finner meg en bedre kule egnet til formålet, og 9,3 er gøy å skyte med, men dyrt om du ikke lader selv.

 

Skulle jeg ha kjøpt rifle til samme bruksområde som deg så hadde jeg gått for 6,5 , 308 eller kanskje strekke meg til 3006 (som jeg bruker mest i dag).

 

Gitt at du ikke lader selv så har jeg følgende argument for disse kaliberne:

1. Du finner billig ammo slik at du kan trene mye

2. Du finner stort utvalg i kuler slik at du kan lettere finne ut hva som funker bra for deg i din rifle og for det du jakter på

3. Du finner mengder av ammo for pkt 1-2 i nesten enhver våpen/jaktbutikk slik at du slipper å lete

4. Du har nå et kaliber som funker fint til hva nå enn du måtte tenke på å jakte her i landet

5. Du finner ørti riflepakker osv osv etter som disse 3 kaliberne er såpass populære når du skal kjøpe rifle

 

Argument mot:

1. Du blir like kjedelig som noen av oss andre som endelig har tatt til vettet ;)

2. Hipsterlykken forsvinner i det jaktkompisen trekker opp en eske med patroner i samme merke/kaliber/kule, selv om du står der på fjellet og har seff glemt egen ammo

 

Kal .223 er hakket mer "sært" enn de jeg nevnte, du må kanskje legge litt mer arbeid i pkt 3 (argument for) og pkt 4 ryker.

Når det er sagt, alt som har kommet her i tråden funker flott og det er gøy å skyte med, men jeg hadde også vurdert hvor lenge det funker for meg (tilgjengelighet, pris osv) der jeg bor.

 

Lykke til :)

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Takker for mange gode svar, har vært på reve jakt den siste uka med 17 hmr til svigers. Vi skjøt 4 rever, alle på 30-100 meter. Den på 100 meter måtte ha to kuler for og dø. Bestemte meg for 223 riflle, bestilte en ruger american 223 , dem kappe den på 47 cm og gjenge den. Kjøpte en scults-larsen super doom demper og. Dette blir gøy :) , trenger en kikkert da, jeg har en 3-9-40 mc kenzie liggende som jeg kan bruke i mellom tiden. men vil legge en maks 3000 kr for ny kikkert.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...

Kjøpte i dag en Carl zeiss conquest hd5 3-15-50 kikkert . Og medium høye baser, bipod exstra magasin og boresnake :). Det begynner og ta seg opp her hehe. Har brukt en Mckinzie 3-9-40 kikkert på rifla litt. Har tatt kråker på rundt 150 meter uten problem, sykt bra kaliber 223.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...