Jump to content

Dioptriinnstillinger.


vavlo

Recommended Posts

Når en sikteprodusent oppgir innstillingsområde på dioptri til f eks +2/-4, hvilken faktisk avstand gjelder dette på?

Begynner å få såkalt "gammelmannssyn". Dvs lesebriller på +2,5 (3 om jeg skal se det med ekstra små skrift) og kjørebriller på +1. Kan fremdeles lovlig kjøre personbil uten briller og synet funker greit til å gå i skogen uten, men begynner å slite litt med innstilling av dioptrien på sikter.

 

Nærmere forklart så klarer jeg ikke å få stilt både bilde og retikkel perfekt skarpt. Må gjerne stille dioptri noe inn(fram) for å få bildet skarpt etter at retikkel er stilt skarpt. F eks oppgir produsent nevnte område +2/-4. Jeg klarer på dette siktet å stille dioptri ut slik at retikkel er skarpt og også videre slik at det blir uskarpt igjen, men sliter fremdeles med overnevnte problem.

 

På sikter med parallaksejustering synes jeg ikke å ha nevnte problem da jeg der kan justere parallakse og skarphet vha denne uavhengig av dioptriinnstilling som nyttes for å stille retikkel.

 

Når jeg opplever dette på flere kvalitetssikter vil jeg tro det har noe med synet mitt, evt i forhold til diptriinnstilling, heller enn at det skal være noe galt med mine sikter som ikke har parallaksejustering.

 

Edit: Får legge til at dette gjelder variable med maksforstørrelse på 12 ggr og at nevnte forhold er mest merkbart på maks forstørrelse. Har andre sikter der maksforstørrelse er lavere (4/6/9) hvor jeg ikke merker samme "problem".

 

Regner med at det kanskje er noen her inne som kan greie litt ut om dette.

Link to comment
Share on other sites

Joda, kjenner til det. Nå vet jeg ikke hvor stor dybdeskarphet en kan forvente, men på ca 100 m burde begge deler fremstå som skarpe, men som sagt lurer jeg på hvor mye dioptri evt kan kompensere for dårligere syn. Ligger det noe der, eller er det rett og slett siktene som ikke er bedre?

Kan også legge til at forskjellen blir mer merkbar i dårlig lys.

Link to comment
Share on other sites

Normalt kan du regne dioptri-instillingen for å gjelde på lang avstand, det som på gamle fotoaparater ble merket med uendelig.

 

Dvs trenger du +1 for å se stjerner skarpt, vil du kunne bruke kikkertsikte uten briller om du justerer okularet med +1 diopter.

 

Om du ikke får både en blink på 100m skarpt samtidig, er det feil på siktet (om siktet er skarpstilt for 100m)

Link to comment
Share on other sites

Ok. Takk for svar. Sender et sikte tilbake til leverandør som reklamasjon. Har et par jeg er noe mer usikker på. Vil ta en ekstra runde med dioptriinnstilling, samt la noen andre se på disse også. Er vel litt mer på nivå, kanskje innenfor, men...

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...