Jump to content

Sjøfugljakt Kristiansand - Et trist kapittel


Sin12kal

Recommended Posts

Hei

 

I Kristiansandsområdet er det meget lite tilgang til sjøfugljakt da en god del av holmer o.l er eid av Kristiansand Kommune som ikke har åpnet for allmenn sjøfugljakt.

 

Det er pr idag en avtale om sjøfugljakt i Vest Agder som gikk fra 2012-2016.

Nye håp neste år, men hvem, hva, hvor kan man engasjere for å kanskje få mulighet for mer allmenn jakt i Kr.Sands området som er eid kommunalt?

 

Takker for alle innspill !

Link to comment
Share on other sites

Enkelte i KJFF mener at de har enerett på sjøfugljakta utenfor Flekkerøya... også på sjøen - det kan de bare glemme for å si det pent.

Men de (vi siden jeg er medlem) har adgang til et område på øya og mulignes et par holmer. De bruker dette til "opplæringsjakt", og det er det avtalen med kommunen sier/sa. Det er bare nybegynnere som nettopp har tatt jegerprøven som får være med.

Det som gjelder er å holde seg inne med noen grunneiere.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Ja, jeg sendte nettopp en mail til KJFF bare for å høre ang det.

Problemet så vidt jeg vet er vel at det er Kristiansand Kommune som eier stortsett det meste av holmer o.l.

Vet ikke hvor enkelt det er å få tak i grunneiere der en evt kan finne annet sted for sjøfugljakt.

Link to comment
Share on other sites

Enkelte i KJFF mener at de har enerett på sjøfugljakta utenfor Flekkerøya... også på sjøen - det kan de bare glemme for å si det pent.

Men de (vi siden jeg er medlem) har adgang til et område på øya og mulignes et par holmer. De bruker dette til "opplæringsjakt", og det er det avtalen med kommunen sier/sa. Det er bare nybegynnere som nettopp har tatt jegerprøven som får være med.

Det som gjelder er å holde seg inne med noen grunneiere.

 

K

Denne "opplæringsjakta" og/eller kurs som de har kjørt tidligere år har jeg etterspurt i år da jeg har to venner som kunne tenke seg å delta, men ingen respons. Eller det vil si de har svart, men ikke gjennomført noe.

Link to comment
Share on other sites

Mitt inntrykk er at Søgne er mye bedre på dette. Jeg har støtt på opplæringsjakt-jegere i Søgne ved flere anledninger oppigjennom, dog ikke de siste 5-6 årene. De har også hatt sin avtale med kommunen om holmene.

Kristiansandsskjærgården er også veldig liten sammenlignet, det er i praksis bare noen få holmer i/vest for vestergapet, og øst for østergapet, rundt Grønningen + øyene og holmene utenfor Flekkerøya som er aktuelle.

Alle disse stedene er jakttrykket i finvær i oktober så høyt, at det ikke er noen trusel for bestanden... jegerene skremmer og roter opp for hverandre mange ganger, og en kan gå tørrskodd på hummerfiskere :wink:

Min "jakt" i dette området er igrunnen redusert til padleturer med våpen, der det kanskje skytes noe. I de fleste tilfellene fugl blir sett, så blir den skremt av andre før den kan skytes på, eller jeg finner skudd for risikabelt i forhold til hva som fins eller kan finnes i "farlig område". Andre er ikke like nøye på dette, og det har ført til både irritasjon og sinne fra andre båtfolk.

Jeg har vært to turer ute i år, og begge gangene kommet hjem uten å løsne skudd, til tross for flere gode skuddsjanser - avstått pga. båter i skuddlinjen.

 

Hadde jeg ikke bodd på øya, og hatt båt og kajakk her, så hadde jeg ikke vurdert å jakte utfor her (og det er såvidt jeg gidder), for å si det sånn. Søgne, og Lillesandsskjærgården er MYE bedre å jakte i. Mye mindre folk, mer plass, mer fugl.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Tjaa, fikk jo et svar ifra KJFF.

 

Hei

 

 

Jeg har forstått det slik at KJFF har en egen avtale med Kristiansand Kommune ifbm sjøfugljakt.

Gjelder dette kun jakt arrangert av dere eller er det åpnet for at medlemmer kan benytte seg av dette?

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

Hei

Vest Agder jeger og fisk har en brosjyre som forklarer hvor det er gratis å jakte på sjøfugl i fylket. Vi har ikke eget område for medlemmer.

Mvh. Jaktutvalget.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

 

For mange holmer finnes vel ikke, men dog er det jo enkelte muligheter.

Sjøfugljakt er vel ikke den jakten som folk flest brenner for.

Akkurat første helgen i hummerfiske bør man vel begrense seg ellers syns jeg ikke man ser altfor mye båter på sjøen i den årstiden. Og som du påpeker M67, det gjelder jo å sette sine begrensinger i forhold til skudd.

 

Skulle fått engasjert KJFF litt mer ang dette. De er vel der for medlemmers skyld.

Man kan jo legge seg inntil holmer/skjær med båt, og jakte lovlig uten motor. Hvorfor skulle man ikke kunne hoppe i land?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...