Jump to content

Raufoss 6,5 9,3 gram D-spiss


storbukken

Recommended Posts

Fikk nettopp tak i 400 stk av disse kulene: https://1drv.ms/i/s!ArmVU-GKoVo4gWw4ZpLBmOUo_HyS

 

Står ikke lotnr på eskene, eller noen annen info som viser hvor gamle de kan være, men vet de er minst 25 år gamle. Brukte mye rekrutt ammunisjon fra Raufoss under tiden jeg var aktiv skytter i ungdommen, som er ca 25 år siden. Skjøt 247 poeng med en ombygd Krag på landsskytterstevnet i Bodø i '91. :mrgreen:

 

Jeg brukte for det meste disse patronene fra Raufoss: https://1drv.ms/f/s!ArmVU-GKoVo4gXihPJkKhd-4N_rO

 

Har kanskje 2000 stk av disse Raufoss hylsene liggende i de grønne original eskene fra '91, takket være min far som drev med lading på den tiden. Så da var det ekstra kjekt at jeg fikk tak i Raufoss kuler også nå. :smile: Patronene er første gang skutt i kragen, men har presset om og ladet en batch til jaktrifla mi med bra resultat.

 

Men er det noen der ute som vet nøyaktig hvor gamle kulene kan være?

Link to comment
Share on other sites

Nøyaktig alder blir nok vanskelig.Såvidt jeg husker så disse eskene like ut fra rundt 1990 og fram til hullspiss kulene tok helt over.Kansje rundt slutten av 90 tallet.Før -90 het kulene Rano,som forøvrig var samme kula.

Jeg var så heldig å overta flere tusen av disse kulene fra 1982,da het de Rano.Presisjonen er faktisk nesten like god som dagens hullspiss,men bare nesten.

Link to comment
Share on other sites

Faktisk er ikke relativt nøyaktig alder på disse så vanskelig å finne fram til. De er høyst sannsynlig fra perioden 1990-1995. Grunngitt med at fram til ca 1990 benyttet Raufoss de grå pakkene på kulene(samme typen pakker som RANO benyttet), og gaupa dukka opp som logo samtidig med mer fargerike pakker i 1990. At de er fra tidlig på 90 tallet grunngir jeg med at Raufoss sin D-spiss i 6,5 forsvant på markedet rundt 1995, de ble solgt ut til redusert pris som vare på veg ut av sortimentet i den tida.

Link to comment
Share on other sites

Tror muligens jeg har skutt litt Rano og. Gikk over fra salongrifle til 6,5 på slutten av 80-tallet. I starten husker jeg at det ble skutt mye med en kule som var ganske flat på toppen, men dette kan også være noe min far ladet til meg.

 

D-spissen ble i går kveld ladet til 25 skudd med 33,5 grs og 25 skudd med 35,5 grs N-150. Hylselengde 78.9 mm. Kamret uten problem. Iflg Vihtavuori skal maks ladning for 144 grs Lapua FMJBT være 37 grs, og minimum 31,5. Maks hylselengde 79 mm.

 

Bor heldigvis på et sted hvor vi kan bruke skytebanen som vi vil nesten hele uka, så nå er det ut å teste. Dønn vindstille er det og :mrgreen:

Link to comment
Share on other sites

D-spissen ble i går kveld ladet til 25 skudd med 33,5 grs og 25 skudd med 35,5 grs N-150. Hylselengde 78.9 mm. Kamret uten problem. Iflg Vihtavuori skal maks ladning for 144 grs Lapua FMJBT være 37 grs, og minimum 31,5. Maks hylselengde 79 mm.

Tipper du vil kunne få soting på ladningene dine. (Basert på erfaring)

Link to comment
Share on other sites

Det har du sikkert rett i:

 

https://1drv.ms/i/s!ArmVU-GKoVo4gX4GC451zPm4MhAQ

 

Imponert over kunnskapen din, høggern. Snev av autisme innen ammunisjon og våpen :mrgreen:

 

 

Utenom sotingen syns jeg både kulen og ladningene var veldig bra. Det enkle skuddet skjøt jeg liggende uten støtte. Vinglet over halve skiven men trakk av i rett øyeblikk. Beste skuddet av alle :lol:

 

https://1drv.ms/f/s!ArmVU-GKoVo4gX_KdCRHYWMqiS93

 

Samlingen til venstre er ladningen på 35.5 grs.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...
  • 4 years later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...