Jump to content

"6 våpen regel"


petterk

Recommended Posts

Hei.

 

Lurer på om dere kan hjelpe meg å svare på en ting.

Jeg er jeger og er innehaver av 7 våpen. Et av de våpene er en pumpehagle (Remington 870 super magnum 12/89).

Da dette våpenet var godt brukt, så ønsket jeg å destruere det, å kjøpe et ny identisk våpen. Avtalen var klar med våpen forretningen.

Jeg søkte da om dette men fikk avslag Pga «6 våpen regel». Hun på politikontoret mente da at jeg måtte selge 2 våpen for å kjøpe et nytt ett.

Dette prøvde jeg å argumentere imot, men fikk ingen medhold. prøvde å spør henne om "hva med de som har 10 våpen fra før da eller 15, må de også da selge el. destruere?" dette hadde hun ikke noe godt svar på. annet en hun henviste til 6 våpen regelen.

 

Er det virkelig sånn om du i fra gammelt av må selge deg ned eller destruere x antal våpen for å komme deg innenfor denne regelen?

Edited by Guest
Link to comment
Share on other sites

Det er en sannhet med modifikasjoner. Man kan, uten å spesifisere bruksområdet, søke om seks jaktvåpen. Dette kalles jaktvåpengarderoben. Dersom man ønsker våpen utover denne, må man sende inn en søknad der man spesifiserer behovet, ikke bare for våpen nummer syv, men også for de øvrige seks, og hvorfor de man allerede har ikke dekker samme bruksområde.

 

Dette står omtalt på rundskrivets side 21 (https://www.politi.no/vedlegg/lokale_ve ... gg_998.pdf)

Link to comment
Share on other sites

...selge 3 våpen...

 

Skrivefeil, eller kunne ikke dama på våpenkontoret telle :?

 

Det er nok, dessverre, slik det praktiseres mange plasser. Det er muligens også det som er det korrekte, i forhold til loven. Veien er, som razumny skriver, å dokumentere behov. Da skal det være mulig å få tillatelse til å inneha mer enn 6 våpen.

Link to comment
Share on other sites

det var skrive feil. 2 våpen selfølgelig. foradret nå.

 

Men etter som jeg forstår så må jeg da sende inn en ny søknad å begrunne bruken på alle mine 7våpen, å da kan det kanskje være mulig?

Jeg må da ha et "spesielt behov" for å få ekstra våpen.

Den definisjonen kan være ekkel å tyde.

Link to comment
Share on other sites

Forskjellig praksis ute og går. Du er tydeligvis uheldig da ditt våpenkontor har valgt å praktisere regelen på denne måten. Hva som faktisk er korrekt praksis er tydeligvis ikke avklart, og kanskje vi ikke ønsker det heller.

Om du driver med noe konkurranseskyting, feks jaktfelt, elgbane, trap osv kan du jo vurdere å omdefinere våpen som blir benyttet til dette til konkurransevåpen og derved frigjøre plass I garderoben. Det er legitimt, så lenge du faktisk driver med konkurranseskyting, at disse I tillegg kan nyttes som jaktvåpen. (Det finnes uttømmende tråder om dette tema her på forumet.)

Link to comment
Share on other sites

Du har en annen mulighet også :idea:

 

Hvis du går gjennom garderoben din, så har du kanskje ei børse eller to (eller 3) som du ikke bruker så mye på jakt, kanskje ikke i det hele tatt.

 

Da kan du evt få omregistert denne (disse) til å være konkurransevåpen, og, voila, du har ledig plass i garderoben, men like mange børser i skapet.

 

 

Edit:

Den gang de innførte dette tullet med 6-våpengarderobe var det ikke alle våpenkontor som gadd å sjekke hva som var jaktvåpen, og hva som var konkurransevåpen. Derfor endte en del av oss med at alle våpen plutselig var registrert som jaktvåpen :lol:

Link to comment
Share on other sites

Jeg hadde full "garderobe" og kom over en sak jeg bare måtte ha. Gikk da ned på våpenkontoret for å spørre om muligheten for bruksendring på ett våpen. Damen i skranken tok en telefon til det kontoret som skriver ut våpenkortene, og vips så hadde jeg en rifle dedikert til treningsskyting for eldstegutten. Forøvrig ble den kappa ned i alle ender for å passe til korte barnearmer så den er skytbar, men langt fra ideell til jaktbruk lenger.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...