Jump to content

Reim til rifla, feil tungdepunkt?


mgulb

Recommended Posts

Godt det ikke bare var meg da ;)

Ja er jo en del neopren i den reima jeg har, men antiskli er det nok ikke.

 

Ja hadde nok vært mye bedre å få festet reima lengre opp, kanskje på løpet som du sier. Finnes det noe slags fester for det ?

Link to comment
Share on other sites

Ja, alt fra en enkel ring som klemmes rundt løpet med en skrue til customlagde greier med gravyre og gull og elfenben!

 

Men det enkle er ofte det beste; på en rifle jeg hadde med griselangt løp surret jeg en bit rund skoreim 4-5 ganger HARDT rundt løpet på rett sted og satte fast med en båtmannsknop, endene ble bundet sammen og vips; feste for reim for kroner ingenting. Ble gjort i forb...se i skogen men sto på rifla da jeg solgte den mange år etterpå og sto der sist jeg så den:-)

Link to comment
Share on other sites

Hvis tofoten skal sitte der så funker det vel ikke så bra å flytte reimfeste oppover. Da vil en jo ende med å få tofoten i klem mellom rifla og kroppen. Og det er neppe særlig behagelig. Hvis tofoten skal av så hjelper flytting av fremre rembøylefeste bra. Fattigmannsvarianten, men ikke så fattig som Chiefen sin, er å feste rembøylefestet helt foran på forskjeftet. Forskyver ikke tyngdepunktet så mye som feste på pipa, men kan være nok. Er enkelt og forbedrer i hvert fall balansen noe.

Link to comment
Share on other sites

To-foten er vel akkurat like mye i veien om en fester reimbøyle i tupppen av skjeftet? 2-fot er stort alltid i veien da..

 

Har sett ett par hundefører/ettersøksfolk som har reima festet rett bak demperen; funker vel heller dårlig om en har langt løp men rifla henger da lavt og godt og en slipper hekte seg borti hver en gren.

Link to comment
Share on other sites

To-foten er vel akkurat like mye i veien om en fester reimbøyle i tupppen av skjeftet? 2-fot er stort alltid i veien da..

 

Har sett ett par hundefører/ettersøksfolk som har reima festet rett bak demperen; funker vel heller dårlig om en har langt løp men rifla henger da lavt og godt og en slipper hekte seg borti hver en gren.

 

Ja, tofoten vil være i veien uansett. Med mindre en har stivt nok forskjefte til å flytte festet helt foran, og fortsatt kunne feste tofoten i det, kanskje. Tofot med feste i ring, eller skolisse, rett på pipa vil vel neppe være noen heldig løsning uansett.

Link to comment
Share on other sites

Min "løsning" på dette er todelt, kanskje tilogmed 3 :roll:

 

For det ene så går jeg aldri med rifla i reim med tofot på, iallefall nesten aldri. Tofoten er for meg noe jeg setter på på post, eller har på rifla om jeg bare skal rusle litt. Det hender den er på under smygjakt, men da har jeg rifla i hendene hele tida, har ikke engang reim på. Noen ganger er også lyddemperen noe jeg skrur på på post.

Skal jeg gå lange etapper i skogen under smygjakt, og ikke gidder å bære rifla i hendene - så tar jeg ofte(st) av både tofot og demper. De fleste rifler er mest håndterlige slik...

 

Så har jeg laget ei pipe som er til "skogsjakt". 40cm, 50 med demper på. Med denne i reim over skuldra, når den peker rett opp, så er ikke enden av demperen over hodet mitt, den er lett å ta seg gjennom kratt med, og lett å hive i en bil, uansett vei - tofot - på elgjakt, i Norge? Blir så mye kommentarer, at det gidder jeg ikke. Uansett er elgen såpass diger at problemet ikke er å treffe den. (det er vel strengt tatt å se om det er et skytbart individ fort nok?)

 

båtmannsknop

Finn knutene "boastikk", eller "istappstikk", og bruk de til slikt, de sitter bom fast.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...