Jump to content

Rifle stigning 6,5x55


Qwer68

Recommended Posts

Det er ikke en direkte sammenheng mellom stabilitet og vekt. Mange 107-123gr kuler er mindre stabile enn 136-140gr. 108gr Scenar og 130gr DL vil kanskje være de verste her.

Korte kuler, FB-kuler, og kuler som er "fulle" av bly vil nok være stabile, og gi best presisjon, kuler som har "gammeldags" fasong vil oftest virke, ikke moderne VLD eller sekant ogive fasong, kuler som er "strekt", der mantelen har en stort tomrom foran er også tvilsomme. Homogene kuler må nok være bra lette for å virke.

 

139gr Scenar, og gamle 140gr Sierra, antakelig også 140gr Amax vil trolig virke ut ifra et rent stabilitetssynspunkt (dvs fly med spissen fremst) , men om man får presisjon finner man ikke ut før man prøver.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Usikker på om dette svaret er det trådstarter vil ha men... :-)

 

Jeg har hatt pipe i 6,5x55 med 1/8 og den gikk like godt med alt fra 95 gr til 156 gr. Utrolig hvor kjekt det var.

Nå skal 202'en få ny pipe snart og det blir en LW med 1/8.

 

Hvorfor det er 1/9 eller deromkring på orginalpipene har jeg vanskelig for å forstå. Sauerpipen er iallefall mye mer kresen enn forrige Shilen-pipa jeg hadde. Min erfaring er iallefall at 1/8 er mye mer takknemmlig.

Link to comment
Share on other sites

Har 202-piper 1:9"? 200STR piper, originale, har 8 2/3", og alle 200STR-piper man får har mellom det og 1:8". Jeg har, og har hatt alle variantene.

Den eneste kula jeg ikke har fått til å gå, og som så ut som det var stabilitets-spørsmål er 127gr LRS i 8 2/3, harkun prøvd dem i ei pipe, men nå har jeg ei S&L me 1:8", så skal prøve i den. 7g Scenar kan være vanskelig i slitte løp, uansett stigning, og det samme med 140gr Berger VLD. Ellers så ser det ut som 8 2/3-løpene "spiser" alt.

Innen DFS er alle disse i regelmessig bruk, og med alle tenkelige matchkuler mellom 100 og 144gr, spisse, VLD og met boattail. Alt virker, selv om ikke alt går like bra - men det er ofte andre årsaker enn ren stabilitet.

1:9" er som Jerognal sier, merkelig, jeg holdt på å si dustete... En drar ned stabiliteten til svært mange populære kuler akkurat til dit hvor det blir mye mellom ofte og kanskje, ned til tvil, teorier og kvasiforklaringer. Spesielt kan en gå på overraskelser når pipa blir slitt, eller når det er veldig kaldt. 1:8" er sånn sett mye bedre, da er det aldri tvil om stabiliteten.

 

K

Link to comment
Share on other sites

"Overdrevet og lite merkbart" er et mildt understatement.

 

For mye riflestigning kan gi dårligere presisjon, hindre supersamlinger på 2mm og sånt. De fleste vil ikke kunne merke det. Iallefall ikke med kuler av god kvalitet. Benchrestskyttere må bry seg om det.

For lite riflestigning gjør at kulene tumler, og ikke flyr med spissen fram i det hele tatt. Kulehull, dersom man i det hele tatt treffer skiva, blir gjerne ovale, eller avtrykk av kula sideveis. Det vil i praksis være det samme som å ikke ha rifling.

Imellom nok og for lite, så er et smalt område med dårlig presisjon, eller presisjon en gang, og ikke en annen.

 

K

Link to comment
Share on other sites

Jeg har en Rem 700 i cal 260 Rem med LW pipe i 1:9. Grunnen til at jeg har 1:9 er at det er standard stigningen i 260 Rem (i Remington 700) og jeg bestilte den for jaktfelt og visste ikke bedre. (Var sikker på at den var 1:8.) Har ikke hatt noe problem med å stabilisere 139gr Scenar. Har ligget på ca 865m/sek med N560 krutt så lenge skytteren, vinden og våpen spiller på lag har jeg hatt repeterbare treff på 40x40 cm plate på 900m. Beste samlingen jeg har hatt (tror jeg) er 10mm på 5 skudd på 100m, og ca 12cm på 5 skudd på 670m.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...