Jump to content

Plulverlakkere rustet hagle


RuneElling

Recommended Posts

Min

 

Fair premier hagle har nå sett sine bedre dager med rustet løp og låsekasse.

Så for og reparere dette så lurer jeg på om det går an og pulverlakkere disse delene? Vet at delene går gjennom denne behandlingen før de blir lakkert, men er usikker på om delene kan ta skade av dette.

 

Fjerner denne behandlingen blånering og rust, eller må man gjøre dette på forhånd?

Hva med og bruke strip all til dette?

 

1trinn: avfetning gjennom jernforsfat og vann (60 grader)

2trinn: avspyling av jernfosfat.

3trinn: spyling i rent vann.

4trinn: spyling med demineralisert vann.

5trinn: oxsilanbehandling.

6trinn: avspyling av overskuddsoxsilan med demineralisert vann.

 

så blir de lakkert og bakt i en ovn med 250 grader.

Link to comment
Share on other sites

Hmmm, godt spørsmål. I påvente av noen som vet hva de snakker om kan jeg gjette litt.

 

Jernfosfat gir et fosfatsjikt, for tynt til å påvirke pasningen merkbart. Jeg vil tippe at det er et separat trinn for avfetting. Jeg vet ikke om fosfat-badet kan ta alt av rust og blånering eller om det bør være bart metall. Hvis så finnes det kjemiske strippere for både rust og blånering, burde ikke være en stor jobb. Jeg er heller ikke 100% sikker på hvordan lodding liker fosfater (bør vel kunne sammenlikne med parkerisering). Oxsilan gir vel en tynn coating som neppe bygger målbart, men jeg trodde dette var et alternativ til fosfatbehandling. Hvis så kan dette være et godt alternativ om fosfater kan skade loddingen.

Pulverlakken har en stor svakhet, den bygger mye. Du kan derfor ikke få dette på områder med trange pasninger eller glideflater. Så du får en real maskeringsjobb, men det bør la seg gjøre. Jeg vil vel tro at forbehandlingen gir bedre beskyttelse enn blånering, men det er greit med en bekreftelse på dette.

Link to comment
Share on other sites

Det stilige med pulverlakk er at utstyret ikke koster så mye lengere.

http://www.gasolin.no/index.php?main_page=product_info&cPath=10322_10324&products_id=10909

Er mye fint man kan lakke med pulver, men jeg tror ikke jeg hadde giddet å vurdere det til våpen. Cerakote er definitivt et mye bedre egnet produkt til den jobben. Også ville jeg heller sandblåst de rustne delene i stedet for å dyppe hele rukla i kjemikaliebad.

Link to comment
Share on other sites

Pusse bort rust er egentlig en uting, når du pusser så har man lette for å lukke igjen porer med rust å da er det bare et spørsmål om tid før rusten er tilbake, fjerning bør foregå med kjemikalier eller sandblåsing/glassblåsing.....hvis du først har fjernet all rust med kjemikalier så er det jo veldig enkelt å blånere den på nytt, pulverlakk kan være ganske hard og sprø og det er fort gjort at man slår av skall å da kommer rusten fort tilbake

Link to comment
Share on other sites

.. og kjemikalier her vil vel si en eller annen syre. Fosforsyre er mye brukt i kommersielle midler, samt oksalsyre. Dette vil jo fjerne rusten nedi porene også.

Pruker selv ferro-bet sin rustfjerner på div ting, men ikke på våpen. (Den inneholder også sink, som legger igjen et belegg, usikker på hvordan det blir om man feks skal duracoate...?)

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...